Brandweer: 'Veilige auto's juist onveilig

Auteur Topic: Brandweer: 'Veilige auto's juist onveilig  (gelezen 12192 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:05:46
Citaat van: 024 link=msg=1195335 date=1377507137


De veiligere auto's van tegenwoordig zorgen er voor dat heel veel mensen een ongeval overleven waarbij ze 40 jaar geleden in Nederland geen schijn van kans maakten.

Brandweermannen en andere hulpverleners moeten eens bedenken hoe hun voorgangers in de jaren 70 en 80 dat deden. Deze hulpverleners zagen vooral gruwelijk verminkte lijken of mensen met vreselijke verwondingen (aangezichtsletsel, afgerukte ledematen, etc). Een beetje ambulancebroeder liep met sigaar tussen de lippen met een dekentje naar de lijken om ze af te dekken.

Tegenwoordig is het allemaal gejank over psychologische impact en moet men nababbelen omdat er een amputatie heeft plaatsgevonden. Je kan ook zeggen dat mensen die bij hulpverleningsdiensten werken maar eens weer een beetje flinker moeten worden en dit soort dingen bij het werk hoort. Als je er niet tegen kan moet je gaan solliciteren bij maatschappelijk werk.
Het gaat hier niet direct om dat wij niet meer tegen bloed en andere nare zaken kunnen. Het gaat in deze discussie er voornamelijk om dat de nieuwe auto's steeds voller met veiligheidsmiddelen worden uitgerust, die innovatiehoos gaat maar door. Auto's worden steeds sterker en de kans dat ons redgereedschap daar niet meer door heen kan komen wordt steeds groter. Ookal omdat er steeds vaker speciale kunststoffen worden gebruikt die simpelweg niet te knippen of te spreiden zijn.
Die innovatieven gaan sneller dan dat de brandweer haar arsenaal aan gereedschap op aan kan passen. ;)
Dus de kans dat slachtoffers lang (te lang) in hun auto moet zitten wordt steeds groter.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:06:56
Citaat van: Peter71 link=msg=1195325 date=1377505556
Maar als ik het bericht moet geloven werken die veiligheidsvoorzieningen nu een snelle hulpverlening tegen. Lijkt me niet echt wenselijk voor een slachtoffer..

Het lijkt mij wel wenselijk voor het slachtoffer.

Het is mogelijk onwenselijk voor de brandweerman omdat het bevrijden van slachtoffers het domein van de brandweer is, echter het MMT kan ook zorgen voor bevrijding van het slachtoffer.

Alleen bevrijden beide partijen op een andere wijze. De brandweer moet door al het staal van de auto heen, het MMT moet door een beetje vlees en bot heen. Het is in belang van het slachtoffer als de brandweer aangeeft hoeveel tijd zij nodig hebben om door al het staal heen te komen en hoeveel tijd de MMT arts denkt nodig te hebben om het slachtoffer te bevrijden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:16:26
Dus: Nieuwe technieken zorgen ervoor dan in het geval Aalsmeer mensen levend ipv dood uit de auto komen en dat het voor de brandweer een uitdaging is deze mensen die het overleeft hebben die vroeger dood waren toch nog levend uit de auto te halen? Het opereren is ontstaan omdat het SO nog leeft door de veiliger auto terwijl vroeger het SO dood zou zijn geweest? Dan ben ik blij dat in dit geval de brandweer meer moeite heeft dan vroeger met het openknippen van de auto.

Het probleem van het moeilijker open kunnen knippen is trouwens geen nieuw nieuws maar terugkerend. Wel zou denk ik de automobielindustrie verplicht gesteld mogen worden om ook bereikbaarheid van slachtoffers mee te nemen in de veiligheidstests en mee te denken aan opties om dit te verbeteren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:17:35
Citaat van: Peter71 link=msg=1195337 date=1377507946
Het gaat hier niet direct om dat wij niet meer tegen bloed en andere nare zaken kunnen. Het gaat in deze discussie er voornamelijk om dat de nieuwe auto's steeds voller met veiligheidsmiddelen worden uitgerust, die innovatiehoos gaat maar door. Auto's worden steeds sterker en de kans dat ons redgereedschap daar niet meer door heen kan komen wordt steeds groter. Ookal omdat er steeds vaker speciale kunststoffen worden gebruikt die simpelweg niet te knippen of te spreiden zijn.
Die innovatieven gaan sneller dan dat de brandweer haar arsenaal aan gereedschap op aan kan passen. ;)
Dus de kans dat slachtoffers lang (te lang) in hun auto moet zitten wordt steeds groter.

Dan laat je MMT toch komen als er iemand zo vast in de auto zit dat het voor de brandweer onmogelijk is om snel een slachtoffer te bevrijden. Een spoedamputatie kost niet zoveel tijd. Het argument dat al meerdere mensen naar voren brengen kan je niet ineens wegcijferen, de moderne auto's zorgen er dagelijks voor dat grote aantallen mensen een verkeersongeval overleven waarbij ze in Nederland 40 jaar geleden geen schijn van kans maakten.

Je gaat dat niet ter discussie stellen of je zorgen als brandweer kenbaar maken omdat er in Aalsmeer een keertje bij 1 persoon de benen zijn geamputeerd.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:21:47
Citaat van: JJ75 link=msg=1195339 date=1377508586
Het probleem van het moeilijker open kunnen knippen is trouwens geen nieuw nieuws maar terugkerend. Wel zou denk ik de automobielindustrie verplicht gesteld mogen worden om ook bereikbaarheid van slachtoffers mee te nemen in de veiligheidstests en mee te denken aan opties om dit te verbeteren.

Is het geen logisch gevolg dat als je een auto steviger maakt om de enorme krachten die optreden bij een ongeval te weerstaan het ook meer moeite zal kosten om het met gereedschap open te knippen.

In mijn logica zal de brandweer het ook tegenkomen bij woningbranden of branden bij bedrijven. Vroeger schopte je een keer tegen een deur aan en je stond binnen. Tegenwoordig zitten er dertig sloten op een deur of er hangen inbraakveilige luiken voor ramen en deuren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:28:33
Citaat van: JJ75 link=msg=1195339 date=1377508586

Het probleem van het moeilijker open kunnen knippen is trouwens geen nieuw nieuws maar terugkerend. Wel zou denk ik de automobielindustrie verplicht gesteld mogen worden om ook bereikbaarheid van slachtoffers mee te nemen in de veiligheidstests en mee te denken aan opties om dit te verbeteren.
Het probleem is dat de automobielindustrie niet zo heel erg scheutig is om mee te willen denken, of in het vrijgeven van belangrijke informatie waarin duidelijk wordt hoe een slachtoffer snel uit een auto kan worden gehaald.  ;)

Citaat van: 024 link=msg=1195340 date=1377508655
Dan laat je MMT toch komen als er iemand zo vast in de auto zit dat het voor de brandweer onmogelijk is om snel een slachtoffer te bevrijden. Een spoedamputatie kost niet zoveel tijd. Het argument dat al meerdere mensen naar voren brengen kan je niet ineens wegcijferen, de moderne auto's zorgen er dagelijks voor dat grote aantallen mensen een verkeersongeval overleven waarbij ze in Nederland 40 jaar geleden geen schijn van kans maakten.

Je gaat dat niet ter discussie stellen of je zorgen als brandweer kenbaar maken omdat er in Aalsmeer een keertje bij 1 persoon de benen zijn geamputeerd.
Aalsmeer heeft dit nu in de publiciteit gebracht. Maar ik vermoed dat dit probleem al bij meer ongevallen heeft gespeeld. Als je stelt dat men dankzij de veiligheidsvoorzieningen na een ongeval nog leeft, maar dan met een arm of been minder door het leven moet. Denk ik dat de veiligheidsvoorzieningen dan hun doel voorbij streven.
Want het betekend namelijk ook automatisch dat mocht een auto in brand vliegen na een ongeval en het slachtoffer bekneld zit dat het slachtoffer dan automatisch ten dode is opgeschreven. Ook omstanders zullen dan een slachtoffer er niet meer uit kunnen krijgen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #16 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:30:05
Citaat van: 024 link=msg=1195342 date=1377508907
Is het geen logisch gevolg dat als je een auto steviger maakt om de enorme krachten die optreden bij een ongeval te weerstaan het ook meer moeite zal kosten om het met gereedschap open te knippen.

Duuh ja natuurlijk is dat het gevolg.  :)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #17 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:33:41
Citaat van: Peter71 link=msg=1195344 date=1377509313
Het probleem is dat de automobielindustrie niet zo heel erg scheutig is om mee te willen denken, of in het vrijgeven van belangrijke informatie waarin duidelijk wordt hoe een slachtoffer snel uit een auto kan worden gehaald.  ;)
Aalsmeer heeft dit nu in de publiciteit gebracht. Maar ik vermoed dat dit probleem al bij meer ongevallen heeft gespeeld. Als je stelt dat men dankzij de veiligheidsvoorzieningen na een ongeval nog leeft, maar dan met een arm of been minder door het leven moet. Denk ik dat de veiligheidsvoorzieningen dan hun doel voorbij streven.
want het betekend namelijk ook automatisch dat mocht een auto in brand vliegen na een ongeval en het slachtoffer bekneld zit dan automatisch ten dode is opgeschreven. Ook omstanders zullen dan een slachtoffer er niet meer uit kunnen krijgen.
1e kun je wetten voor maken.
2e Als ik de keuze heb tussen gegarandeerd dood of levend met een arm(en) of benen  minder dan denk ik dat ik liever met wat ledematen minder leef. Het risico van brand is vervelend maar als de brandweer erbij is kunnen ze blussen. En verbranden gebeurde vroeger ook en ik denk zelfs vaker dan tegenwoordig.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #18 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:36:00
Citaat van: Peter71 link=msg=1195344 date=1377509313
[...]
Aalsmeer heeft dit nu in de publiciteit gebracht. Maar ik vermoed dat dit probleem al bij meer ongevallen heeft gespeeld. Als je stelt dat men dankzij de veiligheidsvoorzieningen na een ongeval nog leeft, maar dan met een arm of been minder door het leven moet. Dat de veiligheidsvoorzieningen dan hun doel voorbij streven.
want het betekend namelijk ook automatisch dat mocht een auto in brand vliegen na een ongeval en het slachtoffer bekneld zit dan automatisch ten dode is opgeschreven. Ook omstanders zullen dan een slachtoffer er niet meer uit kunnen krijgen.
Ja, dat is vervelend voor de omstanders en misschien wel de hulpverleners, maar de outcome voor het slachtoffer blijft hetzelfde: Hij/zij is dood. Vroeger lichamelijk volledig in puin en daarna verbrand (of als lijk door omstanders uit het wrak getrokken), nu hebben ze de klap overleefd en zijn ze alsnog overleden a.g.v. de brand.

Probeer jij nou echt te bepleiten dat we maar terug moeten naar het veiligheidsniveau van 10/20 jaar geleden, zodat iedereen maar lekker op slag dood is zodat de brandweer makkelijk kan knippen? En dat alles in belang van het slachtoffer? Zo komen je reacties op mij wel over namelijk...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:43:38
Citaat van: Rhonus link=msg=1195350 date=1377509760


Probeer jij nou echt te bepleiten dat we maar terug moeten naar het veiligheidsniveau van 10/20 jaar geleden, zodat iedereen maar lekker op slag dood is zodat de brandweer makkelijk kan knippen? En dat alles in belang van het slachtoffer? Zo komen je reacties op mij wel over namelijk...
Waar staat dat ik terug wil naar het niveau van 10/20 jaar geleden? ::)
Ik geloof dat niemand dit wil. Maar we liepen, trouwens nog steeds wel te schreeuwen over het gouden uur, een slachtoffer moet binnen een uur in een ziekenhuis liggen. De medische wereld loopt dit nog het hardst te schreeuwen. Er worden allerlei procedures bedacht zoals de Kustersmethode om een slachtoffer goed uit een voertuig te halen. En nu gaan we in ene armen en benen amputeren omdat de huidige auto zo veilig is, en we een slachtoffer daardoor niet meer vlot uit een auto kunnen krijgen.
Er wordt door de automobielindustrie van alles bedacht, en dat gaat razend snel en de brandweer blijft hierin achter. Mede dankzij informatiegebrek vanuit de industrie.