Veiligheidsvest niet verplicht?

Auteur Topic: Veiligheidsvest niet verplicht?  (gelezen 12043 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bryyan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Gepost op: 26 augustus 2013, 23:25:40
Mijn nieuwschierigheid is een beetje gewekt naar aanleiding van een "casus" die ik vandaag te horen kreeg. Ik hoorde dat, sommige collega's, zonder veiligheidsvest op straat lopen, dit onder de noemer dat ze het niet fijn vinden zitten. Dit zou geen probleem zijn en geheel op eigen risico. Dit verbaasde mij zeer en kan het me bijna niet voorstellen dat dit zo is. Zijn er hulpverleners hier die hier meer over weten. Ik ga er eigelijk vanuit dat dit verplicht is.  ::)




Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2013, 23:40:03
Dit verschilt per eenheid. Bij mijn eenheid is er een draagadvies voor alle werkzaamheden. Een draagplicht geldt voor noodhulp, horeca, etc.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2013, 01:25:09
Ons district kent geen plicht. Alleen een advies. Voor de hele eenheid weet ik 't niet.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2013, 07:36:56
In ZWB idem, draagadvies tijdens reguliere diensten, draagplicht tijdens noodhulp, horeca enz.
If you can dream it, you can do it.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2013, 09:08:55
Voor mij is uniform buiten de deur = vest, hoe het formeel geregeld is weet ik niet, ik weet dat niet iedereen het doet
Hobby Bobby eenheid Den Haag


attatae

  • Generalist GGP
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2013, 11:40:09
Uniform binnen de deur is ook vest voor mij. Je weet nooit wanneer je naar buiten moet, en ik houd onderstaande ook in gedachte: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3331398/2012/10/13/Agente-die-Bilal-B-doodschoot-doet-verhaal-Schot-was-helaas-dodelijk.dhtml


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2013, 13:08:22
En wie leeft die verplichting na? Is er een chef of OvDP die bekijkt of het personeel z'n vest draagt ?
Bij ons zat collega's die het vest, om allerlei redenen, niet dragen...

Volgens mij komt er alleen gezeur van als je iets oploopt (qua letsel) wat voorkomen had kunnen worden door het vest en de daarmee komende juridische aansprakelijkheid voor de werkgever (in het kader van ''wij hebben hem voorzien van een vest, dat hij dat niet draagt is z'n eigen schuld'')
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2013, 13:22:08
Citaat van: Jerommeke link=msg=1195713 date=1377601702
En wie leeft die verplichting na? Is er een chef of OvDP die bekijkt of het personeel z'n vest draagt ?
Bij ons zat collega's die het vest, om allerlei redenen, niet dragen...

Volgens mij komt er alleen gezeur van als je iets oploopt (qua letsel) wat voorkomen had kunnen worden door het vest en de daarmee komende juridische aansprakelijkheid voor de werkgever (in het kader van ''wij hebben hem voorzien van een vest, dat hij dat niet draagt is z'n eigen schuld'')
Ik ben inderdaad al paar keer gecontroleerd, door een senior die in mijn borst aan het porren was of ik mijn vest wel aanhad
Hobby Bobby eenheid Den Haag


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2013, 13:23:56
Veel collega's zijn onwel geworden in de zomer (warmtestuwing ed) zodat het arbotechnisch niet haalbaar was om een draagplicht te handhaven. De fabrikant schijnt ook te adviseren om het vest max een paar luttele uurtjes te dragen.

Derhalve wordt het alleen bij specifieke casussen 'verplicht' (overvallen, ed). Tenminste, dan heeft de werkgever iets om zich op te beroepen als je 'm niet draagt..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2013, 17:21:43
Bij ons geldt een draagadvies voor reguliere diensten, en een dringend draagadvies tijdens noodhulp, horeca en geplande acties. Maar er geldt géén draagplicht.