Laser-projectie van een symbool op wegdek voor voertuigen van hulpdiensten?

Auteur Topic: Laser-projectie van een symbool op wegdek voor voertuigen van hulpdiensten?  (gelezen 3511 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Zag vrijdagavond op CNN een reportage over een nieuwe vinding: een fietssymbool geprojecteerd op het wegdek vóór een fiets, om voornamelijk het dwarsverkeer te waarschuwen. Iets aangepast zou dit, geprojecteerd uit bijv. een lichtbalk, eventueel iets voor HV-voertuigen kunnen zijn. Goed of slecht Idee?


Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1201704 date=1379253916
Zag vrijdagavond op CNN een reportage over een nieuwe vinding: een fietssymbool geprojecteerd op het wegdek vóór een fiets, om voornamelijk het dwarsverkeer te waarschuwen. Iets aangepast zou dit, geprojecteerd uit bijv. een lichtbalk, eventueel iets voor HV-voertuigen kunnen zijn. Goed of slecht Idee?

Je bedoeld waarschijnlijk het BLAZE bike light.

http://www.kickstarter.com/projects/embrooke/blaze-bike-light
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Precies!
Zal wel alleen in het donker werken... Maar ik kan me voorstellen dat de reflectie bijv. bij een plas water nogal gevaarlijk voor tegenliggers kan zijn.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1201730 date=1379258243
Precies!
Zal wel alleen in het donker werken... Maar ik kan me voorstellen dat de reflectie bijv. bij een plas water nogal gevaarlijk voor tegenliggers kan zijn.

Het is gewoon laser-licht. Wat er gebeurd bij een nat wegdek of een plas water weet ik niet.
Het lijkt mij inderdaad alleen op te vallen in het donker. Dit kun je ook zien zodra een koplamp van een auto op het symbool schijnt. Dan valt het licht bijna weg. Dus overdag met normaal zonlicht zal het helemaal niet zichtbaar zijn, schat ik zo in.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Even wat gegoogeld, en dan kun je iets meer vinden.
Hij hoort eigenlijk niet bij dit topic maar ik wilde het jullie toch niet onthouden.

Er zijn meer ontwikkelingen op projectie-gebied.

Clever New Warning Signs: Projected Water Screens

Bron: NitroViralTV
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: skippy02 link=msg=1201740 date=1379260575
Even wat gegoogeld, en dan kun je iets meer vinden.
Hij hoort eigenlijk niet bij dit topic maar ik wilde het jullie toch niet onthouden.

Er zijn meer ontwikkelingen op projectie-gebied.

Clever New Warning Signs: Projected Water Screens

Bron: NitroViralTV
Zo, is dat even handig  8)
Meteen ook hier invoeren zeg ik!
Ik vraag me alleen af hoe je de rest van de lampies kan missen  :o


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Citaat van: Dion link=msg=1201759 date=1379265153
Zo, is dat even handig  8)
Meteen ook hier invoeren zeg ik!
Ik vraag me alleen af hoe je de rest van de lampies kan missen  :o

oogkleppen op.
of denken dat het maar een klapperend zeiltje is geweest ipv zijn te hoge lading
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
De laser-projectie is gebaseerd op een "vroege waarneming", ofwel, een andere weggebruiker ziet éérst de groene laser, en pas daarna de fietser. De kritische factor hier is TIJD. De weggebruiker moet wel tijd hebben om te reageren op de groene laser. Bij de fietser schat ik in dat de groene laser zo'n 10 tot 15 meter voor de fietser wordt geprojecteerd. Met een fietssnelheid tussen (zeg) 15 en 20 km/u is de reactietijd van de weggebruiker 2 tot 3 seconden. Dat is niet bijzonder veel als een weggebruiker éérst de waarnemingstijd heeft (zien en begrijpen) en vervolgens nog moet handelen, maar het kan in sommige situaties (vooral vanuit stilstand) net het verschil maken.

Als we kijken naar een voertuig van een hulpdienst, zien we direct dat de snelheid van zo'n voertuig op de normale wegen een stuk hoger ligt. Om dezelfde reactietijd van 2 tot 3 seconden te bereiken moet de laser-projectie dan ook véél verder voor het voertuig terecht komen. Bij 50 km/u al zo'n 30 tot 40 meter, bij 80 km/u al zo'n 45 tot 70 meter en bij 120 km/u zo'n 70 tot 100 meter. Gerekend vanaf een nulpunt (laserpointer) op een 2,5 tot 3 meter boven het wegdek (ambulance, brandweer) of zelfs maar 1,5 tot 2 meter boven het wegdek (politie, dienstauto's), wordt die laser-beam vrijwel horizontaal weggestraald, met allerlei mogelijke obstakels tussen laserpointer en wegdek. Ik zou bijvoorbeeld niet graag 80 meter voor de hulpdienst rijden, want dan komt de laserbeam praktisch in mijn binnenspiegel terecht...

Kortom: ik denk dat het voor fietsers nog wel enige meerwaarde kan hebben (hoewel beperkt) maar voor hulpdiensten geloof ik daar niet zo in.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill