EHBO diploma Oranje Kruis VS Rode Kruis

Auteur Topic: EHBO diploma Oranje Kruis VS Rode Kruis  (gelezen 14314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tuinkabouter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Gepost op: 18 september 2013, 16:57:30
Beste Forumlezers,
Na een zoektocht langs verschillende organisaties heb ik geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag. Daarom hier de vraag: Wie kan mij vertellen of een Rode Kruis EHBO diploma omgezet kan worden naar die van het Oranje Kruis of andersom zonder hiervoor examen te hoeven afleggen? En wat zijn de voorwaarden hiervoor en kan elke opleider/instructeur dit doen?




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 18 september 2013, 17:10:47
Bij ons heeft het Rode Kruis geen eigen EHBO diploma maar wordt gewoon opgeleid voor het Oranje Kruis diploma
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources




RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #3 Gepost op: 18 september 2013, 17:29:16
Het Rode Kruis accepteert wel het Oranje Kruis diploma maar andersom niet.

De vraag is alleen waarom je de een over zou willen zetten naar de ander.

In diverse regelingen waarin een eis voor Eerste Hulp staat wordt nogal eens verwezen naar het Oranje Kruis diploma. Er is echter geen enkele wettelijke grond meer waarom het ene een andere status zou hebben dan de andere. Dit heeft dus vaak nog te maken met onbekendheid.

Mocht je problemen hebben met de erkenning van een Rode Kruis diploma dan kan het verenigingskantoor daarin behulpzaam zijn.

Rode Kruis afdelingen gaan voor hun eigen hulpverleners en cursussen over op het Rode Kruis systeem, maar dat gebeurd niet overal gelijktijdig.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2013, 17:33:58
Citaat van: RemcoV link=msg=1202557 date=1379518156
Het Rode Kruis accepteert wel het Oranje Kruis diploma maar andersom niet.

Wat is het verschil als ik vragen mag?


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
CN NRK


tuinkabouter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #6 Gepost op: 18 september 2013, 17:42:11
Citaat van: RemcoV link=msg=1202557 date=1379518156
De vraag is alleen waarom je de een over zou willen zetten naar de ander.
Ik heb nu een Rode Kruis diploma alleen de opleider van mijn werk waar ik mijn herhalingen moet volgen heeft alleen Oranje Kruis. En Volgens de instructeur is het niet mogelijk om die om te zetten of te verlengen naar eentje van Oranje Kruis. Dus zou ik een nieuwe cursus moeten volgen en opnieuw examen moeten doen werd gezegd.. Terwijl overal staat beschreven dat de opleidingen gelijkwaardig zouden zijn (betreft trouwens de uitgebreide cursus van het Rode Kruis).


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 18 september 2013, 18:12:39
Citaat van: tuinkabouter link=msg=1202561 date=1379518931
Ik heb nu een Rode Kruis diploma alleen de opleider van mijn werk waar ik mijn herhalingen moet volgen heeft alleen Oranje Kruis. En Volgens de instructeur is het niet mogelijk om die om te zetten of te verlengen naar eentje van Oranje Kruis. Dus zou ik een nieuwe cursus moeten volgen en opnieuw examen moeten doen werd gezegd.. Terwijl overal staat beschreven dat de opleidingen gelijkwaardig zouden zijn (betreft trouwens de uitgebreide cursus van het Rode Kruis).

Alleen een examen is dan toch meer dan genoeg lijkt mij? Beetje reanimeren en wat verbandjes draaien...


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 september 2013, 19:06:48
Citaat van: -Joost- link=msg=1202576 date=1379520759
Alleen een examen is dan toch meer dan genoeg lijkt mij? Beetje reanimeren en wat verbandjes draaien...

Werkelijk, that's it??


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #9 Gepost op: 18 september 2013, 20:24:44
Het OK weigert als enigste organisatie op alle fronten andere EHBO diploma's. Het OK vindt dat alleen haar kwaliteitsnormen de juiste zijn en erkend daarom geen enkel ander EHBO diploma ( :o) !
Vele andere certificerende EHBO organisaties behalve het OK kennen meestal een verkorte opleiding in de vorm van een overstap o.i.d.
Waarom zou je opnieuw een examen moeten afleggen als je al aan de gestelde eindtermen voldoet terwijl een kleine toets door de instructeur voldoende zou moeten zijn!

Regelgeving van de overheid waarin staat dat een OK diploma verplicht moet zijn is op zijn minst aanvechtbaar daar het OK diploma geen enkele publiekrechtelijke, juridische en wettelijke basis heeft en dus totaal geen verplicht karakter heeft en kan hebben.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2005-99-p18-SC70160.html

Citaat van: tuinkabouter link=msg=1202561 date=1379518931
Ik heb nu een Rode Kruis diploma alleen de opleider van mijn werk waar ik mijn herhalingen moet volgen heeft alleen Oranje Kruis. En Volgens de instructeur is het niet mogelijk om die om te zetten of te verlengen naar eentje van Oranje Kruis. Dus zou ik een nieuwe cursus moeten volgen en opnieuw examen moeten doen werd gezegd.. Terwijl overal staat beschreven dat de opleidingen gelijkwaardig zouden zijn (betreft trouwens de uitgebreide cursus van het Rode Kruis).
Veel opleiders zowel instructeurs, EHBO verenigingen en commerciele opleiders en zeker ook bedrijven houden zich alleen vast aan het OK en orienteren zich vrijwel niet op andere certificerende organisaties.
Ook speelt een stuk onwil mee om buiten de OK doctrine te denken.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we