Nieuwe poging tot oplichting?

Auteur Topic: Nieuwe poging tot oplichting?  (gelezen 4062 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Gepost op: 19 september 2013, 20:18:38
Hallo,

Ik heb sinds twee dagen mijn auto op autoscout24 te koop staan.

Krijg ik opeens een sms'je met de tekst: Is your car listed on autoscout24 still available for sale? please repy back to furbog19@live.com

Ik stuur dus in het engels een mailtje naar het adres dat mijn auto inderdaad te koop te staat en of hij interesse heeft.

krijg ik een aantal minuten later dit terug :

i am really interested in buying the car, what is the condition of the engine, is there any additional information i need to know about the car? when last did you serviced it?can you send me more pictures? how much do you want for it.

dus ik netjes al zijn vragen beantwoorden en een mail terug sturen.

Dan komt er opeens een heel raar mailtje terug namelijk dit :

Hi, the car is in excellent condition, as explained, to want you to know that I want to buy the car for my son at the University of London UK. I also want you to know that I am satisfied with the price, so I'm willing to pay the 26.000 Euro  since I am satisfied with the condition of the car and price I think the following process we have to talk about is the payment process.

I will make payment through PayPal, because PayPal is fast, easy and safe for me, have a PayPal account yet? and be need your email with PayPal for payment or I could send an invoice (ill handle the PayPal payment) and if you have an account, you can easily create a quick and easy account www.paypal.com


Just get back to me with the following to make payment

Your full name:
Full address:
Email address PayPal account:
Mobile phone number:

I make the payment with your email address paypal account and the full name and also send your name, address and mobile phone to my agent to collect private come, make the selection of the car and also come with a photocopy of my identity and data transfer process property

Hope to read from you soon.
regards...


Ik heb gevraagd of ik hem eerst kan bellen en weer krijg ik het zelfde mailtje terug...

Na het nog een keer te hebben gevraagd kreeg ik dit terug :

Get back to me with the PayPal details as soon as possible for the payment after that i will give you my number so that you can call me.

Await your response...






Weet iemand hier meer van? of kan iemand mij advies geven? wellicht dat ik er naast zit? of er mee naar de politie moet?




xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #1 Gepost op: 19 september 2013, 20:34:39
Strafbaar is het (nog) niet. Maar het lijkt mij een scam. Jij moet iets doen, zodat iemand je auto kan kopen. Ook het slechte engels is een geen goed teken.
Digitaal onderzoek


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #2 Gepost op: 19 september 2013, 20:36:19
wat is een scam ?

Best lullig als je denkt dat iemand serieuze interesse heeft haha


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #3 Gepost op: 19 september 2013, 20:36:46
Niet doen  ;)
Hij probeert je PayPal gegevens te krijgen om zo al je geld naar zijn rekening over te schrijven.
Verwijder de mailtjes en ga er niet op in.

Aangifte doen heeft vrij weinig zin. Dader is waarschijnlijk geen Nederlander noch in Nederland aanwezig. Kans dat hij/zij wordt getraceerd is dus zo goed als nihil. Tevens heeft er volgens mij zich nog geen strafbaar feit voorgedaan, je bent nog niet daadwerkelijk opgelicht en het wordt lastig bewijzen dat het wel zo was, helaas.


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #4 Gepost op: 19 september 2013, 20:43:45
bedankt voor de reacties weet ik het in ieder geval zeker  O0

Wat ook vreemd is het nummer waarvan ik het sms'je kreeg is : 29253633935 en staat bij awakenedwel

Wist niet dat ze tegenwoordig zo je ook al proberen te bestelen wat hufters


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #5 Gepost op: 19 september 2013, 21:19:23
Een maat van mij had hetzelfde via marktplaats. Ze plukken je rekening niet leeg via PayPal maar ze proberen je te overrompelen. Bij die kennis van mij hadden ze 's avond afgesproken dat de koop doorging, de ochtend erna kreeg hij weer een mail van de 'koper' dat hij het geld allang al had overgemaakt en hij wilde dat het spul NU opgestuurd zou worden, hij had immers al een bevestiging van PayPal dat de overschrijving gelukt was... 99 van de 100 verkopers denken: ja, fijne dag nog en dikke doei. Maar als ze die ene hebben is het maar weer mooi gelukt.


semafoonwinkel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
  • www.SemafoonWinkel.nl
    • www.SemafoonWinkel.nl
Reactie #6 Gepost op: 20 september 2013, 08:35:54
2 Optie's:

1A) Bekende truc:
Hij betaalt het geld, je ziet het geld te staan op je PP account.
Jij levert de auto af aan iemand in NL die hem voor deze persoon ophaalt.
Nieuwe eigenaar dient een klacht in, auto is niet zoals besproken oid, of de afhaler was een dief etc.
PP Stort het geld weer terug naar de betaler.
Jij bent je auto kwijt.
PP Kent een kopersbeschermings regeling, zij houden het geld in een buffer. Het staat op je account, maar je hebt het nog niet.

1B) Er is een variant op deze truc:
Vaak zitten dit soort accounts gekoppeld aan een bank in een ver land. PP Stort het geld terug naar koper. Koper neemt direct het geld op en verdwijnt.

2) Men probeert je PP gegevens te krijgen om andere personen op te lichten. Ook weer via een bank in een ver land.

Tip: gebruik je gezonde verstand. Niemand koopt ongezien een auto van 26.000. (Zeker niet als het stuur aan de verkeerde kant zit).
Dit soort dingen is te mooi om waar te zijn. Niet intrappen dus. Je bent gewoon je auto kwijt.
Het gebeurt al meer dan 5 jaar, en iedere keer blijven mensen erin trappen.
Omdat ik een bedrijf heb, volgen we dit soort dingen wat meer. En de branche organisaties waarschuwt ons voor deze truc.
Grt. Werner - SemafoonWinkel


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #7 Gepost op: 20 september 2013, 11:32:50
Je kunt dit wel melden bij autoscout24. Ook zou je kunnen melden bij http://www.fraudehelpdesk.nl/home


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #8 Gepost op: 21 september 2013, 20:53:45
Heb in middels al 4!! nieuwe smsjes gekregen alle 4 bijna identiek aan de vorige...
 >:(
Erg jammer dat je niet eens je auto meer normaal te koop kan zetten...

Verwijder mijn advertentie dus maar..


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #9 Gepost op: 21 september 2013, 21:47:37
Nee, dit gaat op een andere manier.

Ik heb dit al 3 keer gehad, maar trap er niet in.

Hij zegt te betalen.
Jij krijgt een mailtje van een email adres gelijkend op die van Paypal. Het mailtje ziet er ook precies zo uit. Banner van Paypal bovenaan, etc.

Jij denkt dat het akkoord is, en verscheept de auto(of ander product), want dat is wat ze meestal willen. Vervolgens blijkt de mail dus nep, want geen geld en geen auto.

Ik kwam er de eerste keer achter doordat hij een hotmail adres opgaf, maar in de "Paypal" mail "gmail" stond ingevuld.
De tweede en derde keer waren het zogenaamd mensen uit Nigeria..

Ik verkoop inmiddels niks meer aan het buitenland, tenzij het via Ebay gaat, en op de manier die IK wil..