Brandweer Witmarsum rukt uit met PM+MSA naar ongeval in Zurich

Auteur Topic: Brandweer Witmarsum rukt uit met PM+MSA naar ongeval in Zurich  (gelezen 10226 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2013, 19:31:29
Ojee... het eeuwige-motivatie-busje-topic...?


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2013, 20:02:54
Het idee om een PM mee te sturen als buffervoertuig lijkt me prima maar waarom zou je het voertuig dan niet gelijk met een TA cq autodrip uitrusten in Duitsland heeft de brandweer ook specifieke voertuigen. Of ipv de MSA deze aankoppelen: http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrssicherungsanh%C3%A4nger .
Freude am Fahren


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2013, 20:08:01
Dat is de taak van de politie, niet van de brandweer.

Citaat van: Professor in fictie link=msg=1211559 date=1382205774
Het idee om een PM mee te sturen als buffervoertuig lijkt me prima maar waarom zou je het voertuig dan niet gelijk met een TA cq autodrip uitrusten in Duitsland heeft de brandweer ook specifieke voertuigen. Of ipv de MSA deze aankoppelen: http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrssicherungsanh%C3%A4nger .


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2013, 20:11:43
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1211564 date=1382206081
Dat is de taak van de politie, niet van de brandweer.

Ja maar in de gebieden komt de brandweer vaak eerder aan dan een Wis of de politie. Dat betekent dat de brandweer in fend-off plaats moet nemen met de Tas en dus niet inzetbaar is.

Het treffen van de eerste veiligheidsmaatregelen is overigens een taak van alle hulpdiensten.
Freude am Fahren


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2013, 21:11:17
Citaat van: Professor in fictie link=msg=1211572 date=1382206303
Ja maar in de gebieden komt de brandweer vaak eerder aan dan een Wis of de politie. Dat betekent dat de brandweer in fend-off plaats moet nemen met de Tas en dus niet inzetbaar is.

Het treffen van de eerste veiligheidsmaatregelen is overigens een taak van alle hulpdiensten.

Dus dan ga je een voertuig als buffervoertuig gebruiken wat:
- Geen brandweerstriping heeft
- Niet aan de brancherichtlijn signalering voldoet (voor zover ik kan zien)
- Geen reflecterende stickers heeft (voor zover ik kan zien)
- Geen traffic advisor heeft (niet verplicht)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2013, 01:02:55
Citaat van: Professor in fictie link=msg=1211559 date=1382205774
Het idee om een PM mee te sturen als buffervoertuig lijkt me prima maar waarom zou je het voertuig dan niet gelijk met een TA cq autodrip uitrusten in Duitsland heeft de brandweer ook specifieke voertuigen. Of ipv de MSA deze aankoppelen: http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrssicherungsanh%C3%A4nger .

Mooi idee, maar als we al geen geld hebben om gewoon met 6 man te komen, laten we dan alsjeblieft geen geld steken in allerlei aanhangertjes of speciale voertuigen die je amper nodig hebt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2013, 01:07:32
Citaat van: JelZo link=msg=1211634 date=1382209877
Dus dan ga je een voertuig als buffervoertuig gebruiken wat:
- Geen brandweerstriping heeft
- Niet aan de brancherichtlijn signalering voldoet (voor zover ik kan zien)
- Geen reflecterende stickers heeft (voor zover ik kan zien)
- Geen traffic advisor heeft (niet verplicht)

- Voertuig heeft wel brandweer striping. Alleen niet de nieuwstee Biza striping maar nog de oudere stijl. Je kunt de TS Fend-off zetten, maar die heeft dezelfde striping.
- Voldoet die balk niet? Wordt gebruikt op grote aantallen voertuigen in Nederland, onder andere Rotterdam volgens mij.
- Jazeker wel. De witte striping is volledig reflecterend. Het is minder als de Bizastriping maar de reflectie is wel aanwezig
- Tja, Traffic advisor heb je weinig aan op de snelweg in deze setting. Ik mag toch hopen dat wanneer de traffic advisor eenmaal zichtbaar is men al lang en breed op de juiste rijbaan rijd.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2013, 15:13:10
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1211397 date=1382193101
Ik zag dit ongeval afgelopen dagen langskomen in 112 Ooggetuige:

http://www.franekeractueel.nl/nieuws/brandweer-franeker-verleent-assistentie-gekantelde-vrachtwagen-zurich/#prettyPhoto

Nu viel het mij op dat de Brandweer van Witmarsum met, naast hun TS, ook met hun PM+MSA naar een verkeersongeval op een autoweg. Wat is het nut hiervan, zeker van de MSA. Ik vind het erg onprofessioneel. Ik heb het al vaker gezien bij andere Friese korpsen dat er uitgerukt wordt met PM+MSA naar verkeersongevallen. Ik vind het niet kunnen.
Nu doe je uitspraken als "onprofessioneel" en"ik vindt het niet kunnen". Ik denk dat er nu in dit topic wel een paar mensen zijn die nieuwschierig zijn over waarop jij deze uitspraken basseerd. En wat de achterliggende gedachtes zijn achter deze uitspraken. Ik neem aan dat je dat soort uitspraken niet zomaar doet.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2013, 15:36:01
Citaat van: Professor in fictie link=msg=1211559 date=1382205774
Het idee om een PM mee te sturen als buffervoertuig lijkt me prima maar waarom zou je het voertuig dan niet gelijk met een TA cq autodrip uitrusten in Duitsland heeft de brandweer ook specifieke voertuigen. Of ipv de MSA deze aankoppelen: http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrssicherungsanh%C3%A4nger .

Heeej blijf jij eens van mijn werk af!!!!! >:(

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1211822 date=1382223775
Mooi idee, maar als we al geen geld hebben om gewoon met 6 man te komen, laten we dan alsjeblieft geen geld steken in allerlei aanhangertjes of speciale voertuigen die je amper nodig hebt.

Amper nodig hebt, ik denk dat als je het geld opteld dat je uitspaart doordat er geen duur politie-/brandweervoertuig met personeel hoeft te staan je aardig op weg bent om toch weer met 6 man te kunnen uitrukken.
En hoe vaak komt het voor? Bedrijven als Wilchem, Versluys enz. die verdienen er goud geld aan. Alleen al Wilchem is er vier keer zo groot door geworden.  O0

Maar wel graag met kwalitatief beter materieel aub al dat de prof in zijn linkje liet zien  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2013, 15:46:19
PM +MSA is voor dergelijke korpsen een éénheid, daarnaast kan het zijn dat de ts met het ongeval bezig is en een melding wordt verricht van een ander incident. Daarnaast is het zo dat de éénheid er achter aangaat als aanvulling of veiligheidstaak t.p. Maar een MSA achter te laten binnen het werkgebied wordt niet aangeraden. Ook beroepskorpsen rijden met msa achter de ts (assen en leiden hebben dit een tijd gedaan) Als er nu daadwerkelijk iets anders gebeurd waar wel de msa bij noodzakelijk is gaan we met zijn alle zeggen: STOM
Maar laten we deze collega's het plezier gunnen om met al hun materiaal op gepaste wijze op karweil te gaan, dat doen we tenslotte allemaal.
Bij instappen begint de inzet.