Middelbrand (windturbine, 2 personen overleden) Mariadijk - Ooltgensplaat 29-10-2013

Auteur Topic: Middelbrand (windturbine, 2 personen overleden) Mariadijk - Ooltgensplaat 29-10-2013  (gelezen 30382 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Het HT is vrij laat opgeroepen...

p2kflex
18:26:59 29-10-13GROUP-2PRIO 2 HT521 Mariadijk Ooltgensplaat Gebouwbrand (Middel brand) Vak: 5800092
MB1400500BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OvD Gezamenlijke Brandweer)
Mister Livingstone, I presume?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
p2kflex
22:28:31 29-10-13-ALPHA-BO901 svp TEL contact OD701 Mariadijk Ooltgensplaat Gebouwbrand (Middel brand) Vak: 5800092
MB1400350BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (BO 90.1 Alarmcode)
Samen sterk in de hulpverlening!


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Citaat van: Danny722 link=msg=1215331 date=1383069901
Wellicht wel inzetbaar, weet niet hoe het met de huidige voorraad helikopters is gesteld. De heli heeft alleen al een opkomsttijd van 2 uur, dat betekent dat het team dan vanaf de basis kan vertrekken. Buiten het natuurbrandseizoen worden de heli's met waterzak maar zeer, zeer zelden ingezet. En tijdens grote droogte geldt een consignatie en is de heli sneller inzetbaar.

De inzet van blushelikopter(s) is bij dit scenario geen optie.

Het is enerzijds de tijdfactor die een rol speelt. De opkomsttijd bedraagt, afhankelijk van het moment (is het tijdens kantooruren, weekend, avond/nacht?) 2 tot 3 uur. Tijdens consignatie is de snelheid hoger, maar ook dan kost het nog steeds redelijk veel tijd. Zeker als je kijkt naar dit scenario, waarbij de brand in korte tijd door zijn brandstof heen is.

Een tweede probleem is de omvang van de brand zelf. Het is een relatief kleine brand waar je het water op moet zien te droppen. Onze vliegers zijn buitengewoon goed in staat om het water daar te droppen waar wij het willen hebben maar dit zal onherroepelijk een lastige klus zijn. De heli moet namelijk gaan "storten" (het water op één plek droppen). Hierdoor moet hij stil gaan hangen waardoor er een enorme "downwash" ontstaat. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit de brand in de meeste gevallen alleen maar erger maakt. Bij natuurbrandbestrijding gebruiken we het "storten" dan ook eigenlijk maar zelden. Het "slepen" levert dan een beter resultaat. Je hebt dan namelijk minder "downwash" en het water verdeelt zich beter over de vegetatie of brandhaard waardoor het effectiever wordt gebruikt.

De blushelikopters zijn overigens niet bepaald een precisie-instrument. Maar daarvoor worden ze eigenlijk ook nooit gebruikt. Het is vooral een middel om de grootste brandhaard(en) af te remmen of onder controle te krijgen door een paar flinke klappen uit te delen. Het afblussen is een klus voor de grondeenheden.

Op zich is de gedacht die een aantal hadden niet heel vreemd. Een helikopter is een buitengewoon handige machine en inzetbaar voor veel uiteenlopende taken. Het is goed om soms even "out of de box" te denken. Bij de brand in de zendmast van Smilde hebben wij namelijk wel een formeel verzoek uit Drenthe gekregen of een blushelikopter een optie zou kunnen zijn om de brand in de toren te bestrijden. Wij hebben toen, om de bovengenoemde redenen, een negatief advies gegeven. Dat wil niet zeggen dat het nooit zou kunnen. Bij ieder verzoek dat we krijgen wordt apart bekeken of de inzet van helikopters zinvol is.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
dode en vermiste monteur bij brand windmolen
dode en vermiste monteur bij brand windmolen
Koole Media Service
Gepubliceerd op 29 okt 2013
Citaat
Achthuizen -- Op dinsdagmiddag 29 oktober 2013 rond 15:45 uur ontstond in een windturbine op Windpark Piet de Wit van Cooperatie Deltawind aan de Mariadijk te Ooltgensplaat brand
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tweede dode bij brand windmolen
Toegevoegd: dinsdag 29 okt 2013, 23:28

De brand in een windturbine in Ooltgensplaat heeft een tweede leven geëist. Het lichaam van een monteur die sinds vanmiddag werd vermist, is boven in de windmolen gevonden.

De man was met drie collega's aan het werk in de machinekamer, op ongeveer 80 meter hoogte. Daar ontstond brand. Twee monteurs konden zichzelf in veiligheid brengen. Een andere viel naar beneden; zijn lichaam werd naast de windmolen gevonden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Twee doden bij brand in windmolen

http://www.politie.nl/nieuws/2013/oktober/29/07-twee-doden-bij-brand-in-windmolen.html
Laatste update: 29-10-2013 | 23:04

Ooltgensplaat - Twee mannen zijn om het leven gekomen bij een brand in een windmolen. De slachtoffers waren daar bovenin aan het werk. Op dinsdagmiddag 29 oktober 2013 ontstond door nog onbekende oorzaak brand aan de bovenkant van de windmolen. Een van de slachtoffers viel nar beneden. Zijn stoffelijk overschot werd gevonden naast de windmolen. De andere collega was in eerste instantie vermist.

Direct na de melding ging de brandweer naar het windmolenpark aan de Mariadijk in Ooltgensplaat met groot materieel. Het was in verband met de hoogte niet mogelijk de brand te blussen. In de avond ging een speciaal team van de brandweer met hulp van een neergezette kraan naar boven om een inspectie uit te voeren. Bij dit onderzoek werd het stoffelijk overschot van de vermiste man gevonden boven in de toren.

De Arbeidsinspectie gaat een onderzoek instellen naar de toedracht van de brand. De personalia van de twee mannen zijn nog niet bekend.
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Crashtender link=msg=1215410 date=1383082566
De inzet van blushelikopter(s) is bij dit scenario geen optie.

Het is enerzijds de tijdfactor die een rol speelt. De opkomsttijd bedraagt, afhankelijk van het moment (is het tijdens kantooruren, weekend, avond/nacht?) 2 tot 3 uur. Tijdens consignatie is de snelheid hoger, maar ook dan kost het nog steeds redelijk veel tijd. Zeker als je kijkt naar dit scenario, waarbij de brand in korte tijd door zijn brandstof heen is.

Een tweede probleem is de omvang van de brand zelf. Het is een relatief kleine brand waar je het water op moet zien te droppen. Onze vliegers zijn buitengewoon goed in staat om het water daar te droppen waar wij het willen hebben maar dit zal onherroepelijk een lastige klus zijn. De heli moet namelijk gaan "storten" (het water op één plek droppen). Hierdoor moet hij stil gaan hangen waardoor er een enorme "downwash" ontstaat. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit de brand in de meeste gevallen alleen maar erger maakt. Bij natuurbrandbestrijding gebruiken we het "storten" dan ook eigenlijk maar zelden. Het "slepen" levert dan een beter resultaat. Je hebt dan namelijk minder "downwash" en het water verdeelt zich beter over de vegetatie of brandhaard waardoor het effectiever wordt gebruikt.

De blushelikopters zijn overigens niet bepaald een precisie-instrument. Maar daarvoor worden ze eigenlijk ook nooit gebruikt. Het is vooral een middel om de grootste brandhaard(en) af te remmen of onder controle te krijgen door een paar flinke klappen uit te delen. Het afblussen is een klus voor de grondeenheden.

Op zich is de gedacht die een aantal hadden niet heel vreemd. Een helikopter is een buitengewoon handige machine en inzetbaar voor veel uiteenlopende taken. Het is goed om soms even "out of de box" te denken. Bij de brand in de zendmast van Smilde hebben wij namelijk wel een formeel verzoek uit Drenthe gekregen of een blushelikopter een optie zou kunnen zijn om de brand in de toren te bestrijden. Wij hebben toen, om de bovengenoemde redenen, een negatief advies gegeven. Dat wil niet zeggen dat het nooit zou kunnen. Bij ieder verzoek dat we krijgen wordt apart bekeken of de inzet van helikopters zinvol is.
Vraagje van andere orde.
Ik zag in dit topic het voorstel voorbij komen om middels een SAR-heli de personen te redden vanboven uit de molen. Hoe groot acht jij de kans van slagen van zo,n reddingspoging?


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Citaat van: Peter71 link=msg=1215435 date=1383086672
Vraagje van andere orde.
Ik zag in dit topic het voorstel voorbij komen om middels een SAR-heli de personen te redden vanboven uit de molen. Hoe groot acht jij de kans van slagen van zo,n reddingspoging?

Volgens mij is hier ook de tijdfactor weer de spelbreker. Het lijkt mij dat een brand in een windmolen zich snel uitbreidt. Compartimentering zal er ook niet zijn waardoor je eigenlijk nergens heen kunt waar je veilig bent. Misschien heel even bovenop het turbinehuis maar daar zal het ook niet lang aangenaam zijn. Dan is het een kwestie van minuten voor je reddeloos verloren bent. Dan moet er toevallig net een helikopter in de buurt zijn die kan ingrijpen. Anders duurt het domweg te lang. Ik ben dus bang dat dit ook geen uitkomst had geboden.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Tjonge, pittig hoor. Je zit inderdaad als een rat in de val bovenin zo'n windmolen. En dan sta je buiten bovenop...
Zou zo ook niet weten hoe je zo snel beneden komt als je brand uitbreekt boven. Je kunt je bovenin al niet zo heel soepel verplaatsen.
En hoe groot is de kans dat dit weer gebeurd? Er breekt wel vaker brand uit maar meestal is er dan niemand boven.
Compartimenten is het allemaal te klein voor en ook lastig te construeren.
En ook op een andere manier vluchten, bijvoorbeeld via het takelluikje wat de meesten aan de buitenzijde hebben lijkt me ook erg omslachtig. Noodlottig allemaal maar ik vrees niet te voorkomen.


Gast

  • Gast
Het zal een absurde brainfart zijn van mij, monteurs met een parachute uitrusten indien dit hun veiligheidslijnen niet zou belemmeren, zou dat überhaupt werkbaar zijn....