De brandweer als bijbaan voor 16-17 jarigen

Auteur Topic: De brandweer als bijbaan voor 16-17 jarigen  (gelezen 20223 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

maartenh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • www.112alarm.com
Gepost op: 2 juni 2005, 16:59:41
Hallo,

Ik had een vraag is het mogelijk om met de cursus brandwacht te beginnen als je 17 jaar bent.

Het is namelijk zo ik wordt in december dit jaar18 en in September beginnen hier altijd de cursussen. Nu zit ik nog bij de jeugdbrandweer daarmee moet ik aan het einden van het jaar mee stoppen omdat ik 18 jaar dan ben. Dus zou ik eigenlijk (officieel) paar maanden niks met de brandweer te maken hebben.

Nu hadden we het er over of het niet mogelijk is om cursus brandwacht te volgen als je 17 bent.  

En het eerste gedeelte is toch theorie. Als we beginnen met ademlucht te lopen ben ik inmiddels 18 dus dat zou dan wel moeten kunnen.

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Maarten Herlaar




Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2005, 10:10:24
Maarten,

volgens mij mag je best al op cursus gaan.

Zolang je maar 18 bent als je een examen gaat afleggen.
want zo stond dat in het examenreglement van het Nbbe.

Ik zou het gaan vragen aan de commandant en ik neem aan dat hij accoord zal gaan.

groetjes
en succes met je cursus
Guust


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2005, 13:03:59
Heeeey...

Volgens mij is het niet mogelijk om te beginnen met de cursus brandwacht met 17 jaar, omdat dit verzekeringstechnisch niet mogelijk is. Ook bij ons bij het opleidingscentrum wordt de eis van 18 jaar genoemd.

En wat betreft de eerste lessen theorie. Hier in het zuiden zijn dit maar de eerste 4 á 5 lessen, dus die zijn zo om, daarna wordt gewoon begonnen met het lopen met ademlucht enz.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2005, 13:18:19
Verzekering technisch zou specifiek naar gevraagd moeten worden.
Hij zit toch ook al bij de jeugdbrandweer. Dus is hij ook al verzekerd.

Navragen bij je commandant en vriendelijk verzoeken (slijm slijm ooooh wat een mooie stropdas meneer de commandant) of alvast mag beginnen.


maartenh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • www.112alarm.com
Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2005, 15:10:39
whaha ja ik heb hier en daar rond gevraagd er zijn inderdaad paar mensen die om 17 jaar met cursus zijn begonnen. Ze zijden zolang je maar 18 bent als je ademlucht gaat lopen en gekeurd bent.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2005, 15:18:12
whaha ja ik heb hier en daar rond gevraagd er zijn inderdaad paar mensen die om 17 jaar met cursus zijn begonnen. Ze zijden zolang je maar 18 bent als je ademlucht gaat lopen en gekeurd bent.


er zijn best korpsen die mensen van 17 jaar aannemen,met inderdaad die voorwaarde die jij al vermeld 18 zijn voor je ademlucht opleiding.

En zeker voor het eerste deel van de opleiding lijkt mij dat geen probleem,dat is in beginsel zeer veel theorie.
Ik kan alleen maar zeggen,heel veel succes met je opleiding en dat je maar zo snel mogelijk op de 1e uitruk zit  ;)


LindaB

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2005, 16:05:38
Ik ben met een niet officiele opleiding begonnen op mijn 17e. Wel van echte instructeurs maar niet via de reguliere opleiding. 10 dagen voor ik 18 zou worden was het theorie examen van ademlucht. Deze mocht ik niet afleggen.

Opleiding mag wel als je 17 bent, maar examen alleen vanaf je 18e.


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2005, 21:31:52
Bij ons zou het in ieder geval niet gaan. Ik kan me niet voorstellen dat de verzekering voor de jeugdbrandweer hetzelfde is dan voor de reguliere gemeentbrandweer.

Ik ben zelf momenteel nog net bezig met mijn opleiding tot brandwacht, en aangezien bij de nieuwe vorm van de manschappenopleiding er maar 4 theorielessen zijn, en dat daarna al meteen word begonnen met het lopen van ademlucht.

Maar jaah.. Just Try It.. Je weet maar nooit  ;D


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2005, 22:53:43
verzekering technisch mag het inderaad niet. Zoals je zelf zegt is het eerste deel theorie dan is er niks aan de hand maar zodra er hittetraining gedaan gaat worden wordt het risico toch echt te groot en moet je 18 zijn.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


brw_sluis

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2005, 16:37:18
bij ons zit er ook een jongen die mag meelopen met de ovd en dan magtie waarschijnlijk cursus doen maar dies nog 17 maar dan kan die in juni examen doen volgend jaar