Diplomatieke onschendbaarheid bij foutparkeren?

Auteur Topic: Diplomatieke onschendbaarheid bij foutparkeren?  (gelezen 27181 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #20 Gepost op: 21 november 2013, 16:49:12
Mij wordt het 0 keer (omhoog afgerond) gevraagd of ik mijn auto wil weghalen, en heb meteen een bon. Hun wordt het -tig keer gevraagd, en in plaats dat ze dan hun fout toegeven of afwimpelen, iemand een mep geven? Probeer dat eens bij een parkeerwachter of een agent!

Danny kan inderdaad ongelovelijk vervelend uit de hoek komen. Maar geef mij aan wat hij fout doet? Hij stelt op openbare weg vragen waarom men de auto niet weg kan halen. Staat nergens in de wet dat dat niet mag. Fout parkeren en mishandeling worden wel gemeld en zijn niet voor niets strafbaar.


R

  • Groene BOA
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #21 Gepost op: 21 november 2013, 17:03:06
Citaat van: HIT link=msg=1221832 date=1385048610
Hmm je valt als journalist iemand lastig en die wordt boos, dat zie je maar dat boeit je niet je gaat gewoon door. Ik weet niet hoor, maar ben ik de enige die het bloed irritant vindt dat het gedrag van de journalisten wel moet kunnen en het dan maar vreemd moet vinden als ze een hoek krijgen?

Kansloos meerdere malen gevraagd te worden om met rust te laten en dan toch doorgaan en huilen als er dan iets gebeurd vanuit de emotie.....

Helemaal met je eens. Wie is de journalist om te zeggen dat de persoon in de bus het voertuig weg moet zetten? Wat geeft hem het recht. Ook al staat hij verkeerd geparkeerd.. En dan gaat hij aan de deur bij de ambassade waar hij de voet tussen de deur zet, lijkt mij ook onhandig. Bij een woning zou dit onder huisvredebreuk vallen. Deze gasten van Pownieuws gaan altijd tot het naadje. Ik zeg absoluut niet dat ik het geweld goedkeur, integendeel, maar met extreem gedrag lok je extreme reacties uit..


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #22 Gepost op: 21 november 2013, 17:14:01
Mensen, we gaan dit geweld hier toch niet goedpraten?

Al zou deze Danny de ambassadeur uitgescholden hebben, dan nog sla je iemand niet vol in zijn gezicht. En al helemaal niet als medewerker/ambassadeur van een ambassade.

De persoon die de klap uitdeelde gewoon vervolgen (als een normale burger), bewijs is er genoeg.
De ambassadeur waarschuwen dat wij niet van dit soort handelingen gediend zijn en de volgende keer naar zijn land laten vertrekken.


Ik laat mijn mening over de werkwijze van deze verslaggever even in het midden, maar zijn werkwijze zorgt er wel voor dat dit probleem wordt aangepakt. Niet alleen bij de ambassades, ook bij het parkeerbeheer. Instanties waar je als burger niks tegen kan doen, maar wel hinder van ondervind.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #23 Gepost op: 21 november 2013, 17:31:44
Citaat van: R link=msg=1221841 date=1385049786
Helemaal met je eens. Wie is de journalist om te zeggen dat de persoon in de bus het voertuig weg moet zetten? Wat geeft hem het recht. Ook al staat hij verkeerd geparkeerd.. En dan gaat hij aan de deur bij de ambassade waar hij de voet tussen de deur zet, lijkt mij ook onhandig. Bij een woning zou dit onder huisvredebreuk vallen. Deze gasten van Pownieuws gaan altijd tot het naadje. Ik zeg absoluut niet dat ik het geweld goedkeur, integendeel, maar met extreem gedrag lok je extreme reacties uit..

En een niet-diplomaat zou gewoon vervolgd worden voor deze mishandeling.

Ik keur niet goed wat die journalist hier doet, maar hij doet niets strafbaars. Hij wijst iemand op fout parkeren (waar overigens niets mis mee is, een burger die een andere burger op asociaal gedrag wijst). De ambassade medewerkers gaan hier echter veel te ver. Iemand een duw geven kan nog, maar echt gericht iemand in zijn gezicht slaan kan niet. De journalist vertoond geen enkel agressief gedrag.

Persoonlijk snap ik die onschendbaarheid nog enigszins wanneer het functiegericht is, maar absolute onschendbaarheid (zelfs privé) dat moet gewoon niet kunnen. Zoals iemand hierboven al aangaf, ze kunnen in theorie gewoon wegkomen met moord. Het enige risico is hierbij het land te worden uitgezet. Wordt tijd dat deze wet eens aangepast wordt waardoor deze personen zich niet alles kunnen permitteren.


R

  • Groene BOA
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #24 Gepost op: 21 november 2013, 17:40:32
Citaat van: black_ice_360 link=msg=1221852 date=1385051504
En een niet-diplomaat zou gewoon vervolgd worden voor deze mishandeling.

Ik keur niet goed wat die journalist hier doet, maar hij doet niets strafbaars. Hij wijst iemand op fout parkeren (waar overigens niets mis mee is, een burger die een andere burger op asociaal gedrag wijst). De ambassade medewerkers gaan hier echter veel te ver. Iemand een duw geven kan nog, maar echt gericht iemand in zijn gezicht slaan kan niet. De journalist vertoond geen enkel agressief gedrag.

Persoonlijk snap ik die onschendbaarheid nog enigszins wanneer het functiegericht is, maar absolute onschendbaarheid (zelfs privé) dat moet gewoon niet kunnen. Zoals iemand hierboven al aangaf, ze kunnen in theorie gewoon wegkomen met moord. Het enige risico is hierbij het land te worden uitgezet. Wordt tijd dat deze wet eens aangepast wordt waardoor deze personen zich niet alles kunnen permitteren.

Mensen, even voor de duidelijkheid. Nergens zeg ik dat de persoon die slaat niet vervolgd zou moeten worden. Een ieder zou hiervoor vervolgd moeten worden.. Ik keur het geweld af, zoals in mijn eerste reactie te lezen is.

Ik ben het alleen totaal niet eens met de wijze waarop de journalist te werk gaat. Er zijn ook andere manieren om op normale wijze deze zaken onder de aandacht te brengen. Daarbij wijst hij niet alleen op fout parkeren, maar gaat hij de bestuurder opdragen dat hij daar weg moet. Mooie boel als iedere burger politieagent gaat spelen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #25 Gepost op: 21 november 2013, 17:45:39
Citaat van: R link=msg=1221856 date=1385052032
Daarbij wijst hij niet alleen op fout parkeren, maar gaat hij de bestuurder opdragen dat hij daar weg moet. Mooie boel als iedere burger politieagent gaat spelen.
Nog erger, ik heb hem ook weleens met wielklemmen aan het werk gezien. En dat is helemaal een stap te ver.
Maar goed, dit valt inderdaad niet goed te praten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #26 Gepost op: 21 november 2013, 17:48:50
De journalist had mijn inziens ook eerder kunnen stoppen met provoceren. Door zijn gedrag zal hij enigszins agressie hebben opgewekt bij de personen van de ambassade. Dit geeft hun echt geen enkel recht om hem aan te raken. Wanneer zij last van hem hebben kunnen ze hem zelf (proportioneel) afhouden en de politie waarschuwen.

Aan de andere kant vind ik dat het gedrag van de journalist ook zeker moet kunnen. Als journalist moet je zaken als deze onder de aandacht kunnen brengen, zonder het risico's te lopen om in het ziekenhuis te belanden. Zolang hij niet agressief is naar die mensen of strafbaar gedrag vertoond, hebben zij geen enkel recht (diplomaat of niet) om hem op deze manier te behandelen.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #27 Gepost op: 21 november 2013, 17:57:21
Citaat van: HIT link=msg=1221832 date=1385048610
Hmm je valt als journalist iemand lastig en die wordt boos, dat zie je maar dat boeit je niet je gaat gewoon door. Ik weet niet hoor, maar ben ik de enige die het bloed irritant vindt dat het gedrag van de journalisten wel moet kunnen en het dan maar vreemd moet vinden als ze een hoek krijgen?

Kansloos meerdere malen gevraagd te worden om met rust te laten en dan toch doorgaan en huilen als er dan iets gebeurd vanuit de emotie.....

Lekkere vent ben jij, agressie goed praten. Hij mag nog zo irritant zijn (dat is ie ook) maar je blijft met je poten van iemand af.

Zou lekker worden, mishandeling is niet strafbaar als de ander 'irritant' is.......  ::)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #28 Gepost op: 21 november 2013, 17:58:06
Citaat van: black_ice_360 link=msg=1221860 date=1385052530
Aan de andere kant vind ik dat het gedrag van de journalist ook zeker moet kunnen.
Ik niet, normale burgers zou je haast aanhouden voor het verstoren van de openbare orde, hij dringt bijna binnen bij de ambassade..

Citaat
Artikel 2.2 Samenscholing, ongeregeldheden, ordeverstoring en samenkomsten
1. Het is verboden op of aan de weg of in een voor publiek toegankelijk gebouw of vaartuig deel te nemen aan een samenscholing of in groepsverband dan wel afzonderlijk onnodig op te dringen, anderen lastig te vallen, te vechten of op andere wijze de orde te verstoren.
Nou hebben journalisten natuurlijk wel wat meer vrijheid om mensen te confronteren met zaken, maar hij komt zo nu en dan wel heel erg dicht bij de grens. (en soms gaat hij er zelfs overheen)

Met bovenstaand verhaal wil ik de mishandeling natuurlijk niet goed praten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #29 Gepost op: 21 november 2013, 18:22:27
Het is net als bij agenten. Ze hebben een beroep waarbij ze meer risico lopen agressie tegen te komen. Maar sommigen maken dan de denkfout 'het hoort dus bij hun beroep dus is het niet erg en moeten ze niet zeuren'.

En idem bij dit menneke. Ok, hij gedraagt zich soms als en bloedzuiger en dat wekt 'mindere gevoelens' op en in zoverre loop je dan als reporter meer risico om mensen met een kort lontje tegen te komen die daadwerkelijk erop los slaan.

Maar dat maakt dat slaan idd niet goed. Dus hij heeft alle recht om te 'huilen'.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)