"Eén op drie agenten buiten werktijd bedreigd"

Auteur Topic: "Eén op drie agenten buiten werktijd bedreigd"  (gelezen 17972 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Gepost op: 26 november 2013, 08:39:46
Bijna één op de drie politieagenten wordt buiten werktijd geconfronteerd met geweld dat direct voortvloeit uit de werkzaamheden.
Dat blijkt uit een onderzoek van de politievakbond ACP waarvan de resultaten vandaag naar buiten worden gebracht.


Het gaat onder meer om bedreigingen en intimidatie. Soms komt daaraan fysiek geweld te pas.
Ook treffen de bedreigingen soms familieleden van politieagenten, zoals hun kinderen.
Uit de ACP-enquête, gehouden onder ruim duizend agenten, blijkt dat 29 procent van hen met het probleem is geconfronteerd.

'Kapot geschrokken'
In de uitzending van het tv-programma EenVandaag zegt korpschef Gerard Bouman van de Nationale Politie vanavond dat hij zich 'kapot is geschrokken' van de omvang van het probleem. Hij kondigt een 'diepgravend' onderzoek aan naar de misstanden.

Bij de ACP gaf 38 procent van het politiepersoneel aan druk te ervaren op het gezinsleven of de relatie en liet 28 procent weten te maken te hebben met emotionele problemen als gevolg van het werk.
Een zeer grote meerderheid (84 procent) heeft de afgelopen twee jaar tijdens het werk met (verbaal) geweld te maken gehad, variërend van scheldpartijen tot schoppen en klappen.

In een stuk uit het ED (Eindhovens Dagblad), staat er dit bij:

De politiebaas (lees: Bouman) gaat bij het OM pleiten voor een hogere strafmaat voor geweld tegen partners en gezinsleden van agenten. Voor het mishandelen van agenten, ook in privétijd, kan de rechter al een hogere straf opleggen.


Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1 Gepost op: 26 november 2013, 14:49:55
Ernstig, maar ik schrok vooral van de reactie van de korpschef.
Als je naar Politieagenten luistert, dan is dit al veel langer aan de orde. Van de andere kant verbaast de reactie me niet, gezien de verhalen over de werkvloer en de Politietop, in andere topics.

In mijn ogen is er bij dit soort "bedreigingen in privé sfeer" sprake van een ernstige inbreuk op de rechtsorde, en zou je alle bijkomstige bevoegdheden in moeten zetten om daders op te sporen en dien overeenkomstig te vervolgen.
Een hogere strafmaat alleen lijkt mij niet voldoende. Die geldt immers al voor mishandeling van agenten, en gezien de uitkomst van het onderzoek verminderd dat niet....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 26 november 2013, 17:29:50
Eén op de drie agenten wordt belaagd buiten diensttijd
Eén op de drie agenten wordt belaagd buiten diensttijd
zoominnl
Gepubliceerd op 26 nov 2013
Citaat
PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch vraagt de minister van Veiligheid en justitie Ivo Opstelten maatregelen te nemen om politiemensen en hun gezin buiten diensttijd te beschermen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #3 Gepost op: 26 november 2013, 17:49:23
Citaat
Agenten mogen in principe ook hun dienstwapen buiten werktijd bijhebben, dus dat .... ja

 ::)
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #4 Gepost op: 26 november 2013, 18:20:53
Wie quote je nou BartK? In principe is dit namelijk correct, wettelijk gezien mag ik mijn wapen bij me dragen ook buiten de formele werktijd. Dat komt omdat we 24/7 in dienst zijn.  Of het wenselijk is, is maar de vraag; vandaar dat de 'vroegere' korpsen ook interne regelgeving hebben die anders zegt, toch zijn er veel collega's die hun wapen mee naar huis nemen om praktische redenen.
Er is zelfs een aantal jaar geleden een collega geweest die buiten formele werktijd - tijdens het winkelen met zijn vrouw - zijn dienstwapen bij had en een overval heeft weten te verijdelen.

Ik ben benieuwd of er hier collega's zijn die daadwerkelijk in hun privé tijd geconfronteerd zijn met geweld of bedreigingen? Persoonlijk ben ik wel bedreigd dat ze het zouden doen, maar is er nooit écht iets voorgevallen in mijn privé situatie.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #5 Gepost op: 26 november 2013, 18:42:24
Bart qoute het antwoord van Marcouch op de vraag of agenten hun dienstwapen buiten diensttijd dragen. Beter antwoord had geweest: ja dat mag, maar zou niet nodig moeten zijn.

Eigen ervaring: Menig maal inderdaad loze bedreigingen, maar nooit echt gebeurd. Tenzij zeuren om bekeuringen tijdens verjaardagen onder belagen gaat vallen.... Want dan! ;D


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #6 Gepost op: 26 november 2013, 18:52:27
Ah, zover had ik niet eens gekeken.  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Reeve

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #7 Gepost op: 26 november 2013, 19:22:10
Ik verbaas mij al tijden waarom er op een proces verbaal de volledige naam van de opsporingsambtenaar staat ipv een dienstnummer.

Als de rechter wil weten wie de oa is kan hij dit te weten komen door het dienstnummer dat gekoppeld is aan de naam.  

Niet dat dit bovenstaande zal oplossen, maar zal wel helpen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #8 Gepost op: 26 november 2013, 20:18:27
Absoluut, geldt ook voor aangiftes na bedreiging. Veel collega's willen dat niet omdat de verdachte dan gelijk weet wie je bent.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #9 Gepost op: 26 november 2013, 20:20:55
Citaat van: Reeve link=msg=1223201 date=1385490130
Ik verbaas mij al tijden waarom er op een proces verbaal de volledige naam van de opsporingsambtenaar staat ipv een dienstnummer.

Als de rechter wil weten wie de oa is kan hij dit te weten komen door het dienstnummer dat gekoppeld is aan de naam.  

Niet dat dit bovenstaande zal oplossen, maar zal wel helpen.

Het bijzondere in dit verhaal is dat wij gewoon idd met naam en voornamen in de aangifte staan en het personeel van de ambulancedienst kunnen anoniem aangifte doen van bedreiging. Ik vind dit heul krom. Niet dat ik het ambupers het niet gun, maar het is wel vreemd.