Brandweerlimo mag geen BZK-striping en OGS meer gebruiken

Auteur Topic: Brandweerlimo mag geen BZK-striping en OGS meer gebruiken  (gelezen 58640 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #20 Gepost op: 7 december 2013, 13:14:49
Citaat van: Mattijs link=msg=1226471 date=1386417717
Wat is er nu mooier als ziek kind om in een heuse brandweer (limo) te mogen rijden, om jou ergens een geweldige dag te beleven.

Wat ik niet snap is de persoon die heeft besloten dat het niet mag! En nu niet komen met het antwoord, zo staat het in de wet, want zo zwart/wit is de wereld bij lange na niet.

Zo zwart wit is de wetgever helaas wel. Kan er bijna een boek overschrijven  ;) het probleem is dat het IFV handelt naar de letter van de wet en men vergeten is te bedenken dat je ook kan kijken naar de geest van de wet. En als je handelt in de geest van de wet zijn er meer dan voldoende mogelijkheden om initiatieven als de limo en wens ambu's en vele anderen dit soort zaken te "gunnen" men beroept zich op het feit dat de gelijkenis te groot is maar vergeet dat geen enkel voertuig uit de HV (muv de blauwetak) zonder gebruikmaking van de OGS geen enkel meer recht heeft in het verkeer dan welke ander bestuurder ook....

Hier hebben we bijv. een plv commandant bij de brw. die stug volhoud dat een auto met blauwe lampjes ten allen tijden een voorrangs voertuig is (ook indien  de OGS buitenwerking is) ... Die houding lijkt kenmerkend voor iedereen die denkt iets in de melk te kunnen brokkelen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #21 Gepost op: 7 december 2013, 13:15:14
Diegene ie een oude politie Porsche rijden hebben in ieder geval allemaal een ontheffing aan moeten vragen om er in bepaalde situaties mee te mogen rijden.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #22 Gepost op: 7 december 2013, 13:15:42
Citaat van: Peter71 link=msg=1226475 date=1386418445
Inmiddels heb ik van 1 van de mannen begrepen dat er morgenavond een item over de limo op SBS6 Hart van Nederland zal zijn.

Doen de mannen goed....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #23 Gepost op: 7 december 2013, 13:31:29
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1226478 date=1386418542
Doen de mannen goed....

Zeker, ik ben verre van een fan van de media in sommige gevallen, maar hier is media-aandacht het enige echte drukmiddel wat je hebt om dingen voor elkaar te krijgen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #24 Gepost op: 7 december 2013, 13:35:19
Citaat van: NikonDirk link=msg=1226477 date=1386418514
Diegene ie een oude politie Porsche rijden hebben in ieder geval allemaal een ontheffing aan moeten vragen om er in bepaalde situaties mee te mogen rijden.

- die maken geen gebruik van stripping
- hebben alleen ontheffing voor de rijkswegen
- ontheffing is niet verleend aan de eigenaren maar aan het KLPD (heb toevallig een kopie in huis)
- ontheffing alleen geldig voor de blauwe lamp niet voor de tweetoon, voor het uiterlijk geen ontheffing nodig

(heb uitgebreid contact gehad met de voorlichter / eigenaar van een van de porsches)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #25 Gepost op: 7 december 2013, 13:39:29
Citaat van: Mattijs link=msg=1226471 date=1386417717
Wat is er nu mooier als ziek kind om in een heuse brandweer (limo) te mogen rijden, om jou ergens een geweldige dag te beleven.

Wat ik niet snap is de persoon die heeft besloten dat het niet mag! En nu niet komen met het antwoord, zo staat het in de wet, want zo zwart/wit is de wereld bij lange na niet.
Je hebt helemaal gelijk  998765, maar een ziek kind zou het al super vinden als ze in een rode limo worden rondgereden met alleen maar witte en amber flitsers erop, daar is niet perse brandweer striping en een blauwe lichtbalk voor nodig. Het voertuig zou net zo goed bestickerd kunnen worden met afbeeldingen van ballonen of beertjes, dan heb je nog steeds een uniek voertuig, en is de functie ook gelijk duidelijk, een wens limo ;).
Ik snap best dat de brandweer vrijwilligers dit voertuig zo hebben laten beplakken, maar ik zou er zelf zeker niet voor gekozen hebben, en snap daarom ook best dat de overheid heeft verzocht om de striping te verwijderen. Zeker als je bedenkt dat de wensen ambulance stichtingen ook allemaal een brief hebben gekregen met het verzoek de striping aan te passen.  :)
Ik ben van mening dat brandweer striping niet thuis hoort op een wens voertuig van een goed doel.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #26 Gepost op: 7 december 2013, 14:07:02
Volgens mij is het een beetje "vechten tegen de bierkaai".

De overheid stelt regels op waaraan iedereen zich moet houden en daar worden geen uitzonderingen op toegestaan, behalve als je in de pen klimt en iets kunt regelen.
Een aantal mensen hebben dit uiteindelijk met succes bewerkstelligd.

Ik heb er niet veel verstand van hoe het precies werkt maar zou er geen petitie gestart kunnen worden om dit eens en voor altijd goed te kunnen regelen voor historische voertuigen of voertuigen van een bijzondere aard waarmee bijzondere dingen gedaan worden?

Lijkt mij dat er wel meer dan 40.000 mensen te vinden zijn die zo'n petitie willen tekenen.
Misschien dat je op zo'n manier dit "probleem" eens uit de wereld kunt helpen want het is toch van de zotte dat historische voertuigen of bijzondere voertuigen niet meer zouden mogen "optreden" in een show of voor bijzonder werk waarbij iedereen baat heeft of iets in ere gehouden wordt.

Hoe is dit eigenlijk in andere omringende landen of landen in Europa geregeld?
Ik kan me voorstellen dat daar niet zo op regeltjes geleefd wordt als hier in dit regeltjesland.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #27 Gepost op: 7 december 2013, 14:27:29
Het IFV kan zich beter bezig houden met echt belangrijke zaken. Als dit voertuig lijkt op een “echt” voorrangsvoertuig moeten ze maar even melden waar er vergelijkbare voertuigen rijden. Bovendien zitten er ook rode lichtkappen op en elke Nederlander weet dat dit zeer ongebruikelijk is voor een normaal “voorrangsvoertuig”. En dat is het pas als licht- en geluidssignalen in werking zijn. Dat dit een normale brandweerauto zou zijn gelooft ook geen normaal denkend mens. We zijn niet in de VS, daar rijden ze wel rond als auto van de brandweerbaas. Hier niet,, (zouden ze wel willen!) Jan.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #28 Gepost op: 7 december 2013, 14:30:38
Mark, voor je verhaal is best wat te zeggen evenals het verhaal van red, het verhaal knijpt mij vooral omdat van verschillende andere (waarvan ik steeds probeer geen namen te noemen) wel gewoon met de stripping mogen rijden, of in elk geval nog niet zijn aangeschreven / aangepakt.

Het IFV maakt (lees zoekt) een probleem op basis van argumenten die uit de lucht gegrepen zijn, de gelijkenis is in het geval van de limo zo'n beetje onzin (er is mij over de limo al gezegd als dit een brandweerauto is ben ik een olifant) en men vergeet (ook ingeval van de wens ambu's) de doelstellingen van de voertuigen. Het ergste vind ik het nog dat juist middels dit soort voertuigen ook op een andere wijze de hulpverleners in de picture staan die mee helpt in het kader van respect hebben voor hulpverleners, het zijn in meer of mindere mate promotievoertuigen in de vorm van "we doen meer voor u dan u ziet of denkt, we staan midden in de maatschappij". In mijn optiek een belangrijk neven effect van deze (en vele andere) voertuigen die een taak hebben verricht binnen de hulpverlening.

In plaats van zwart wit een stukje regelgeving te willen handhaven kan het IFV er ook voor kiezen de meerwaarde van deze voertuigen voor de hulpverlening in te zien.

De regeldrift in Den Haag begint op deze manier buitensporige effecten te vertonen waar figuren (die kennelijk verder niet in de samenleving staan) zichzelf op een voetstuk plaatsen met argumenten die kant noch wal raken. Al zou een voertuig 1 op 1 een kopie zijn van een HV voertuig welke nog in dienst is dan nog heeft dit voertuig geen enkel extra recht in het verkeer zolang de uitrusting op het dak en onder de bumper niet gelijktijdig inwerking zijn, de uiterlijke gelijkenis mag er dan misschien zijn maar de functionele gelijkenis is er in de verste verte niet.

En wat gaat de volgende stap in de regel en handhavingsdrift worden.... kijkend naar de OGS op verschillende voertuigen strikt genomen mag een voertuig welke niet in dienst is bij een HV dienst al niet meer over OGS beschikken, dit betekent dus ook dat alle voertuigen die nu bij de diverse korpsen gebruikt worden voor evenementen en promotie niet mogen beschikken over OGS, de particulier wordt hier al op gehandhaafd, gaat men daar straks ook strenger op handhaven en de korpsen aanspreken....

De overheid, met het IFV voorop, draait op deze wijze elke vorm van goodwill door zowel de hulpverleningsdiensten als particulieren de nek om, in dit geval gaat het om de stripping en het beeldmerk (de OGS heeft het IFV geen moer over te vertellen) en door de kortzichtige wijze van handelen van het IFV voorzie ik dat er zeker een vervolg stap gaat komen, kijkend naar de nieuwe regelgeving betreffende blauwe lampjes per 1-1-2014 komt dat al sneller dan je denkt.

Ik vrees voor de goodwill, het erfgoed als zodanig en de inzet van de hulpverleners (binnen en buiten de HV) als men deze ontwikkelingen door zet. Met deze werkwijze jaag je een hoop medewerkers weg omdat er geen waardering meer lijkt te zijn voor je inzet als hulpverlener buiten je taakveld en dat moeten we in Nederland niet willen, zeker niet als hulpverleners.

@skippy,
In andere landen is het soms beter en soms nog erger maar overal, zelfs in het uiterst strenge oostenrijk, zijn er uitzonderings mogelijkheden.
In Duitsland bijvoorbeeld krijg je heel eenvoudig een ontheffing om aan evenementen te kunnen deelnemen (zelfs als buitenlander).
Een zelfde soort regelgeving kent Oostenrijk ook maar daar gaat het dan enorm moeilijk (je moet van alles en nog wat aan kunnen tonen) maar het kan.
In België weet ik het voor Belgische voertuigen niet voor buitenlandse voertuigen moet het evenement officieel en melding doen bij de politie / overheid en valt het voertuig vervolgens onder wetgeving van het land van herkomst (voor politie zijn aanvullende voorwaarden)

@JAB,

Leg een foto van de limo en de KLF naast elkaar....welke heeft er meer overeenkomsten....
En welke kan het IFV niet aanpakken......
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #29 Gepost op: 7 december 2013, 15:32:30
Ik begrijp best dat sommige personen het vreemd vinden dat de striping eraf moet.
Er zijn herkenbare politie en ME voertuig in bezit van car casting organisaties die deze voertuigen voor film opnames verhuren, zei hebben vrijstelling om met de striping te mogen rijden (voertuigen rijden niet dagelijks rond op de openbare weg). Kennelijk hebben een aantal eigenaren van oldtimer hulpverleningsvoertuigen ook een dergelijke vrijstelling/vergunning.

Maar waarom zou een wens organisatie vrijstelling moeten krijgen als zei in een limo rondrijden die oorspronkelijk waarschijnlijk wit was, en pas later is overgespoten en voorzien van brandweerstriping.
Het verhaal/idee over een oldtimer HV-voertuig heeft niets met de brandweerlimo te maken omdat dit voertuig nooit dienst gedaan heeft als brandweer auto.
De vrijwilligers hebben de striping zelf op laten plakken dus moeten ze nu niet jammeren dat het eraf moet na bemoeienis van de overheid.   ;)

Nogmaals, het initiatief is geweldig, super dat vrijwilligers zich hiervoor in willen zetten. Maar een limousine heeft niet te maken met (brandweer) hulpverlening. 98uiye