Brandweerlimo mag geen BZK-striping en OGS meer gebruiken

Auteur Topic: Brandweerlimo mag geen BZK-striping en OGS meer gebruiken  (gelezen 58641 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #50 Gepost op: 7 december 2013, 21:51:04
Daarbij zie ik nog een, niet geheel onbelangrijk, verschil:

Het zal maar voor weinig zieke kinderen een wens/droom zijn om eens in een "echte" ambulance te rijden. De wensambulance's zijn een (heel nobel en goed!) middel om de wensen/dromen van deze zieke kinderen waar te maken.. Die kinderen willen graag ooit nog eens naar het strand/dierentuin en kunnen niet anders dan liggend en eventueel met bewaking/infusen/zuurstof vervoerd worden. De wensambulance is (meestal) slechts een middel. Herkenbaarheid als ambulance is dan ook van minder belang.

De brandweerlimo, is een doel op zich. Veel kinderen vinden de brandweer stoer/geweldig/... en zouden dolgraag eens in een "echte" brandweerauto willen zitten.. Ze herkennen de brandweerauto aan de rode kleur en de streepjes (net zoals hun speelgoedauto'tje) en je kunt veel kinderen op een parkeerplaats niet blijer krijgen dan ze even in de auto te laten zitten. Daarbij is de brandweerauto, en is deze casus dus de limo, het doel opzich. Het is de wens/droom van die kinderen om eens in die "brandweerauto" te zitten. Het gaat er niet om waar ze heen gaan, een rondje door de stad is al fantastisch. Zodra je dus de herkenbaarheid van die auto wegneemt, is de droom/wens van die kinderen heel anders... Sommige zullen het nogsteeds fantastisch vinden om rondgereden te worden in een oude limo met beertjes op de zijkant, maar er zullen er ook genoeg zijn die dan liever in die Transporter van de "echte" Brandweer plaats zouden nemen. Het gaat niet om de limo zelf, maar om het "brandweeruiterlijk" daarvan.


Ik wil met bovenstaande nadrukkelijk niet zeggen dat "de één" wel, en "de ander" (wie dat ook mogen zijn) niet zou mogen. Maar het is een kijk op de vergelijking die steeds wordt gemaakt tussen de twee genoemde voorbeelden: Wensambulance en Brandweerlimo. Afwegingen en keuze's wil ik lekker overlaten aan hen die daarvoor aangewezen zijn...  998765
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #51 Gepost op: 7 december 2013, 22:27:45
Citaat van: Peter71 link=msg=1226523 date=1386430263
Nou, het LFR heeft tot nog toe niet of nauwelijks gehandhaafd. Als zij dat nu wel gaan doen, prima. Maar dan mag ik aannemen dat zij alles gaan aanpakken, maar dan ook echt alles wat in strijd is met hun regeltjes. En dan wens ik hun succes. Want je kunt dan ook de vraag gaan stellen waarom het LFR zolang heeft liggen wachten voordat zij uberhaupt iets zijn gaan doen.

Om eens te beginnen bij het feit dat Politie Nederland zich niet houdt aan de stripingsvoorschriften omtrent contourmarkering omdat vtsPN het ''geen mooi gezicht'' vind...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeroenpolder

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #52 Gepost op: 7 december 2013, 23:09:26
Normaal reageer ik hier never ,maar dit gaat iets te ver.

Deze Limo met aanhang doet het niet alleen uit liefdadigheid maar gaan ook zelf op stap met deze wagen .
Ik weet (had  dienst ) dat dit voertuig  staande is gehouden omdat ze midden in de nacht met zwaailicht en sirene door Utrecht reden .
Ook schijnt het zo te zijn dat er in het korps Eemnes ook heel verschillend gedacht wordt over dit voertuig .
 
Dus het is allemaal niet zo mooi als het lijkt .


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #53 Gepost op: 8 december 2013, 11:08:13
Hoeveel korpsen gaan niet op stap met een PM ok gebruik van OGS mag nimmer natuurlijk mara de limo wordt voor het grootste gedeelte gebruikt voor goede doelen en/of brandweer aangelegenheden. Daarn


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #54 Gepost op: 8 december 2013, 12:09:44
De wens ambulances rijden NIET alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen, kijk bijvoorbeeld eens op de site van stichting ambulancewens, dat maakt de doelstelling overigens niet minder daar kunnen we kort over zijn (kinderen hebben omdat ze klein zijn niet meer of minder rechten dan een volwassene) Dat maakt dat we het incidentele vervoer al wat mogen nuanceren. Ik heb nauwe contacten gehad met bijvoorbeeld de stichting Twentse wens ambulance en van hen heb ik onder meer begrepen dat ondanks dat er een "normale" ambu bezetting met de voertuigen rijd men zich niet als ambu door het verkeer mag begeven wanneer tijdens de rit iets zou gebeuren met de patient, er dient dan gewoon een reguliere ambu het vervoer over te nemen. (overigens is de twenste wens ambu niet voorzien van stripping)

Alleen hieruit kun je al opmaken dat er door het IFV met verschillende maten gemeten wordt en dat komt de geloofwaardigheid ten aanzien van het IFV niet te goede in het licht van handhaven, je handhaaft rechtlijnig of geeft elk verzoek om ontheffing / toestemming voor het gebruik van de stripping ten aanzien van voertuigen voor een goed doel het voordeel van de twijfel, bij geconstateerd misbruik kun je de toestemming altijd intrekken.

Daarnaast is de aangeven reden om het gebruik door de limo te verbieden uiterst zwak en misschien zelfs beledigend voor de bevolking die hiermee het IQ van een winterwortel krijgt aangemeten, als je ondanks het gebruik van de signalering en stripping dit voertuig voor een echte brandweerauto aan ziet heb je echt een IQ wat niet verder gaat dan je schoenmaat.




Vertel mij nu eens welk voertuig er meer op een brandweerauto lijkt foto 1 of foto 2....
Hoewel het IFV terecht zou handhaven doet men dit op basis van de verkeerde argumenten.

Of en zo ja dat het voertuig in Utrecht is staande gehouden is natuurlijk zachtjes gezegd niet slim van de heren en DAT zou een juiste reden geweest zijn om te handhaven...en of men binnen het korps verschillende gedachten heeft betreffende de limo, ach dat hebben we hier ook en is m.i. daarom ook geen argument om te handhaven maar slechts een bodem om deze discussie te voeren en die discussie draait om het feit of het IFV (en daarmee de overheid) niet doorslaat in haar regeldrift en het daardoor voor de eigenaren van deze voertuigen onmogelijk wordt gemaakt om te participeren in de samenleving op de wijze zoals dat nu (nog) kan. Met andere woorden moet de overheid zich richten op de letter van de wet of de geest van de wet. Ongeacht de uitkomst op die vraag ben ik dan wel van mening dat je elk voertuig op gelijke wijze be- of veroordeeld.... zwart wit gezien (zoals het IFV zich graag lijkt te presenteren) alles of niks mijn (gekleurde) voorkeur gaat omwille van de goodwill en de maatschappij uit naar de geest van de wet.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #55 Gepost op: 8 december 2013, 12:15:26
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1226706 date=1386500984




Vertel mij nu eens welk voertuig er meer op een brandweerauto lijkt foto 1 of foto 2....
foto 1.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #56 Gepost op: 8 december 2013, 13:11:38
Citaat van: Red link=msg=1226709 date=1386501326
foto 1.

Hij maakt 'm nog ook..  ;D

maatje 42 ?
Groetjes, Marco


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #57 Gepost op: 8 december 2013, 13:20:54
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1226531 date=1386431477
Onze overheid kennende ben ik bang van wel.....
- einde limo
- einde wens ambu's
- einde oldtimers
- einde medewerking goodwill....
- einde motivatie
- einde hobby
- einde erfgoed
- einde vele mooie dagen  :'(
Nee zeker niet het einde, de wens ambulance stichtingen hebben allen geen ambulance striping meer. Brabantse ambulance wens heeft ervoor gekozen om de striping gewoon te verwijderen, als je naar stichting Twentse wens en stichting wens in beweging kijkt, dan zie je dat zei de ambu striping hebben verwijdert maar vervolgens een eigen huis striping hebben geplaatst. Een eigen striping met een knipoog naar de overheids striping.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/c0.226.851.315/p851x315/965549_486320944771800_884006593_o.jpg
(stichting Twentse wens facebook)

http://www.arton.eu/documenten/image/de%20stichting%20wens%20in%20beweging_LR.jpg
(link van reclame bedrijf dat de striping heeft verzorgt)

Als de vrijwilligers van de brandweer limo de striping zo aanpassen, met iets wat op bovengenoemde voorbeelden lijkt, dan hebben zei nog steeds een uniek voertuig. Wel met een aangepaste striping, maar zei kunnen zich gewoon voor goede doelen in blijven zetten, de wens ambulances zijn gewoon doorgegaan dus dit kan met de brandweer limo ook  :)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #58 Gepost op: 8 december 2013, 14:02:28
Ik zeg ook niet dat het niet kan....

Ik zeg dat ik het in het geheel niet noodzakelijk vind om enige voertuig ten behoeve van inzetten voor Goodwill van zijn originele uiterlijk moet worden ontdaan (in die context staat de limo er strikt genomen nog buiten)
Daar komt dan nog bij dat men naar de ene organisatie wel en naar de andere niet handhaaft en daar begint de grote fout van het IFV al de willekeur in handhaving.

Op haar eigen website stelt het IFV dat gebruik van de huisstijl door anderen dan hulpverleningsdiensten (die ook letterlijk benoemd staan) niet is toegestaan in die optiek is er grond voor rechtlijnig handhaven, nu het IFV kennelijk niet rechtlijnig handhaaft is er grond voor discussie en ruimte voor onbegrip.

Ik denk ook dat de Limo slechts de basis is die deze discussie aan slingert en daarmee de regeldrift en onsamenhangende wijze en redenen van handhaving naar voren brengt.

Nu zijn alle initiatieven over geleverd aan de grillen van het IFV (in geval van de huisstijl),en laagste overheden (ingeval OGS) het ene initiatief neemt het zekere voor het onzekere en is safe, het volgende initiatief neemt het risico en wordt niet gehandhaafd en weer een ander neemt het risico en wordt wel gehandhaafd....

Dit zelfde zien we terug in andere wetgeving waar we als eigenaren mee te maken krijgen, de ene partij wordt niets in de weggelegd (voertuigen in eigendom van een personeelsvereniging van een brw korps) en de andere (veelal particulier) moet hemel en aarde bewegen en worden afgewezen op gronden die kant nog wal raken mede door bemoeienis van instanties die geen enkele bevoegdheid hebben maar zich wil bepaalde rechten toedichten, ik noem een RDW en een VNG.
Zolang de wetgever haar handhavingstaken delegeert naar lagere overheden en de mogelijkheden voor ontheffingen neerlegt bij nog lagere overheden zonder een duidelijke richtlijn blijven deze voorvallen plaats vinden en discussie geven.

Het einde van die discussie is bij lange nog niet inzicht omdat handhaving en ontheffingen via te veel partijen verlopen en zonder enige richtlijn behandeld worden.

In het licht van die willekeur (hoe is de bewuste ambtenaar uit bed gestapt) is het niet terecht dat de limo wordt gehandhaafd en de verschillende wensambu's (al of niet gedwongen) hun stripping moeten verwijderen / veranderen terwijl anderen geen strobreed in de weg wordt gelegd.

De situaties die nu ontstaan lijken aan te sturen op "vernieling" van dit soort voertuigen tenzij je bij een overheid een wit voetje hebt en daar wringt het schoentje. Ik ben derhalve voorstander van:

- duidelijke richtlijnen voor een ontheffing
- ontheffing uitgegeven door 1 partij met landelijke geldigheid
- ontheffing voor het totale uiterlijk van het voertuig (dus stripping en signalering) aangebracht volgens de eisen zoals die golden op datum eerste afgifte kenteken of bij buitendienst stelling van het voertuig, danwel in originele formatie

Dat er ook dan nog voor verschillende eigenaren jammerlijke gevolgen zullen zijn moge ook duidelijk zijn maar er is dan wel duidelijkheid omtrent de (on)mogelijkheden en handhaving die je dan wel zwart wit dient uit te voeren
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #59 Gepost op: 8 december 2013, 17:25:53
Ik ga waarschijnlijk nu tegen de zere schenen schoppen of olie op het vuur gooien...
Ik ben het er wel mee eens, dit soort voertuigen horen niet voorzien te zijn van OGS & van brandweerstriping.
Er wordt geen brandweertaak met dit voertuig uitgevoerd en dus is er geen noodzaak voor het hebben van OGS en/of striping.
We willen geen loodgieters, dierenambulance's of andere instellingen die gebruik maken van de striping omdat dát de herkenbaarheid van de hulpdiensten teniet doet, dan moet je dit ook niet willen.

Dat ze het voertuig ook wel eens voor een goed doel inzetten maakt daarvoor weinig uit. Feit is dat de limo (ook door mij) al meerdere keren op de autosnelweg is tegen gekomen en dat men kennelijk in het verleden ook al eens misbruik heeft gemaakt van de optische & geluidssignalen op dit voertuig.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !