Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering

Auteur Topic: Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering  (gelezen 69059 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 7 januari 2014, 23:05:24
Positionering stopbord is heel simpel.

Parkeer twee auto's achter elkaar.
Ga in de voorste auto zitten.
In achterste auto, pak een stopbord en kijk, als bestuurder, eens wanneer je het ziet. Persoonlijk zou ik zeggen positie zonneklep (bij een personenwagen) en op de motorkap bij een busje (zo was het vroeger al eens...en doen de Duitsers het nog steeds op die manier, bij VW T5/ Vito)


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #41 Gepost op: 8 januari 2014, 07:48:16
Als we de klep openen gaan er amber of blauwe flitsers aan. Deze zitten in de klep verwerkt.
Ah juist ja, bedankt, had ik op de Volvo's nog niet gezien maar is wel praktisch (jouw Münchense collega's hebben die ook in de 3 en 5 serie stations).

Alleen worden die flitsers dan niet zo effectief gebruikt, want bij klep dicht zijn ze uit... Als je die flitsers rechtopstaand tegen de D-zuil aanschroeft zodat ze door de achterruit flitsen (en dan kan je nog een beetje met de hoogte spelen en eventueel verdubbelen om te optimaliseren) zijn ze altijd paraat, klep dicht of niet...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #42 Gepost op: 8 januari 2014, 09:42:37
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1235149 date=1389163696
Ah juist ja, bedankt, had ik op de Volvo's nog niet gezien maar is wel praktisch (jouw Münchense collega's hebben die ook in de 3 en 5 serie stations).

Alleen worden die flitsers dan niet zo effectief gebruikt, want bij klep dicht zijn ze uit... Als je die flitsers rechtopstaand tegen de D-zuil aanschroeft zodat ze door de achterruit flitsen (en dan kan je nog een beetje met de hoogte spelen en eventueel verdubbelen om te optimaliseren) zijn ze altijd paraat, klep dicht of niet...

Ben ik met je eens, alleen mag dat niet meer volgens de nwe regeling OGS.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #43 Gepost op: 8 januari 2014, 11:47:40
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1235165 date=1389170557
Ben ik met je eens, alleen mag dat niet meer volgens de nwe regeling OGS.

Nee, stel dat we opvallen  :-X In de Tourans zitten alleen amber flitsers in de kofferbak. Nog zo'n kansloze actie. Mag ik met blauw aan en de kofferbak open niet meer zichtbaar zijn? Of gaan ze er vanuit dat als ik de kofferbak open, altijd in een IM gebied sta?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #44 Gepost op: 8 januari 2014, 11:58:12
Citaat van: EvEs link=msg=1235203 date=1389178060
Nee, stel dat we opvallen  :-X In de Tourans zitten alleen amber flitsers in de kofferbak. Nog zo'n kansloze actie. Mag ik met blauw aan en de kofferbak open niet meer zichtbaar zijn? Of gaan ze er vanuit dat als ik de kofferbak open, altijd in een IM gebied sta?

Die vraag hebik ook gesteld, bij onze radiowerkplaats en garagewerkplaats. Het antwoord klonk als volgt: Amber MOET omdat het amber in de lichtbak in de onderste laag zit en dus niet 360 rondom zichtbaar is als de klep open staat. Bij blauw is dit niet nodig aangezien dit in de bovenste laag zit en dus boven de klep uitstraalt als deze open staat.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #45 Gepost op: 8 januari 2014, 13:26:07
Citaat van: Jerommeke link=msg=1234974 date=1389122517
In Engeland gebruikt men ook groen op de HEMS voertuigen in o.a. Londen.
Van mij mogen we het helemaal weg laten. Op de OvD-voertuigen voldoet een L32 groen dan ook...

Bij de KMar hebben we bijna in elk voertuig een PD-koffer zitten welke voorzien is van een groene kleefpit, deze kan je dan indien nodig op het dak zetten en inpluggen. Bij mijn weten is alleen de OvD-P auto op Schiphol voorzien van een "vaste" groene lamp op het voertuig.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #46 Gepost op: 8 januari 2014, 13:36:58
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1235206 date=1389178692
Die vraag hebik ook gesteld, bij onze radiowerkplaats en garagewerkplaats. Het antwoord klonk als volgt: Amber MOET omdat het amber in de lichtbak in de onderste laag zit en dus niet 360 rondom zichtbaar is als de klep open staat. Bij blauw is dit niet nodig aangezien dit in de bovenste laag zit en dus boven de klep uitstraalt als deze open staat.
Right, voor de grap even een foto opgezocht van een Touran met de klep open:

Citaat van: HAPRPAA link=msg=1066159 date=1344105312


Weg is je blauwe licht  98uiye
En 't wordt helemaal leuk als je boven op een heuveltje staat o.i.d.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #47 Gepost op: 8 januari 2014, 13:40:31
Ja eeh nu sta je ook wel dicht op je voertuig. Van een afstand is het blauw nog wel te zien, maar zodra je dichterbij komt idd niet meer (zeker overdag).
Is het trouwens niet gewoon zo dat als je blauw aanstaat en de kofferklep opendoet, de amber flitsers ook gewoon aangaan?

Wat mij trouwens opvalt is dat de Rotterdamse T5's een extra blauwe flitser hebben ter hoogte van de achterlichten, deze zie ik bij de LAPV voertuigen (iig in onze regio) niet terug?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #48 Gepost op: 8 januari 2014, 13:43:46
Bij de KMar zitten in de Trapo's amber en blauwe flitsers in de achterklep. Dus als je iets aan hebt staan en de klep wordt geopend dan gaan automatische dezelfde kleur flitsers in de klep ook aan. Onbekend of dit ook in de Golf en de nieuwste versie Astra is verwerkt.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #49 Gepost op: 8 januari 2014, 14:12:53
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1235165 date=1389170557
Ben ik met je eens, alleen mag dat niet meer volgens de nwe regeling OGS.

Citaat van: Nieuwe Regeling OGS
Artikel 1
a) Optische- en geluidssignalen moeten aan bepaalde minimumregels voldoen
b) Deze signalen zijn niet bedoeld om voertuigen van hulpverleningsinstanties duidelijk(er) zichtbaar en hoorbaar te maken in het verkeer
c) Derhalve is elke, boven de onder a) genoemde regels uitgaande toevoeging aan of aanvulling van bedoelde signalen verboden.

[...]

 :'(

 >:D

Even serieus: zijn er in die regeling geen vaste termijnen genoemd waarin de regeling kan worden getoetst op actualiteit, en waar nodig, of waar de technologische vooruitgang dit voor de hand liggend maakt, herzien?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")