Maglite wapen of niet

Auteur Topic: Maglite wapen of niet  (gelezen 31253 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Gepost op: 7 januari 2014, 21:30:29
Ik heb in het dashboard een groot model Maglite liggen, eenvoudig voor het grijpen.
Nu ben ik gewaarschuwd dat dit bij een controle gezien kan worden als een wapen (vind ik onzinnig maar men houd vol.... ::)  ) Ook begon de zelfde persoon over de deurram die in de pompruimte samen met een breekijzer, bijl en andere zaken die aangemerkt kunnen worden als inbrekers gereedschap....(vind ik ook onzinnig in geval van de KLF) maar, goede raad is duur en ik wil nu wel eens weten wie er gelijk heeft ik of de andere persoon, met andere woorden wanneer wordt een Maglite gezien als wapen en kunnen de gemelde zaken in de pompruimte gezien worden als inbrekers gereedschap als ze in de KLF aanwezig zijn.


Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2014, 22:43:56
Officieel is een maglite geen geweldsmiddel / wapen, maar zo kan het wel gebruikt worden natuurlijk.. Datzelfde geldt voor een schaar, maar toch zul je die op Schiphol in je handbagage niet mogen hebben..
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2014, 23:03:12
Zoals hierboven vermeld, het is geen wapen. Als je het na normaal gebruik gewoon in je dashboard kastje laat liggen lijkt me niet dat je hier verder problemen mee krijgt. Standaard heb ik ook een maglite in mijn auto voor eigen veiligheid. Tot slot kun je tegenwoordig bijna alles wel als wapen gaan zien. Wel ben ik er mee eens in welke situatie je het voorwerp meebrengt, maar zo in de auto moet kunnen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2014, 23:38:15
De maglite is, net als alle andere niet expliciet in de WWM genoemde objecten, geen wapen totdat deze als zodanig wordt gebruikt. Voor gebruik in/bij de KLF voorzie ik geen enkel probleem, mits je alles goed uit kan leggen. Een zaklamp, breekijzer etc. doen het in je prive auto op een vrijdag/zaterdagavond in de binnenstad een stuk minder goed  >:D


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2014, 23:46:34
Citaat van: Dion link=msg=1235098 date=1389134295
De maglite is, net als alle andere niet expliciet in de WWM genoemde objecten, geen wapen totdat deze als zodanig wordt gebruikt. Voor gebruik in/bij de KLF voorzie ik geen enkel probleem, mits je alles goed uit kan leggen. Een zaklamp, breekijzer etc. doen het in je prive auto op een vrijdag/zaterdagavond in de binnenstad een stuk minder goed  >:D

Citaat van: Breaky link=msg=1235090 date=1389132192
Zoals hierboven vermeld, het is geen wapen. Als je het na normaal gebruik gewoon in je dashboard kastje laat liggen lijkt me niet dat je hier verder problemen mee krijgt. Standaard heb ik ook een maglite in mijn auto voor eigen veiligheid. Tot slot kun je tegenwoordig bijna alles wel als wapen gaan zien. Wel ben ik er mee eens in welke situatie je het voorwerp meebrengt, maar zo in de auto moet kunnen.

Dat valt dan dus hier onder:

WWM Art 1. Categorie IV
7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2014, 00:19:18
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1235101 date=1389134794
Dat valt dan dus hier onder:

WWM Art 1. Categorie IV
7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

Precies, dus als zijn maglite gewoon in het dashboard kastje ligt.. kan vrijwel niemand aantonen dat hij is bestemd om iemand letsel aan te brengen (gezien de aard van omstandigheden).. Kortom, het is gewoon toegestaan en niets om zorgen om te maken..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2014, 00:30:47
Citaat van: Breaky link=msg=1235118 date=1389136758
Precies, dus als zijn maglite gewoon in het dashboard kastje ligt.. kan vrijwel niemand aantonen dat hij is bestemd om iemand letsel aan te brengen (gezien de aard van omstandigheden).. Kortom, het is gewoon toegestaan en niets om zorgen om te maken..
Voor een niet-kenner vraag ik me af of je zulke uitspraken moet doen. Het gaat ten alle tijde om de feiten en omstandigheden waarin goederen worden aangetroffen. Een maglite in een handschoenen vakje is niet per definitie een categorie 4 sub 7 wapen, maar dat kan wel degelijk.

Iedere situatie is uniek.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2014, 01:34:54
Niet moeilijker maken dan het is of -zoals deze kreet in de kringen der wapenbroeders gemeengoed is - geen tralies zoeken.

Een maglite is een ding waar licht uit komt. Heb je dat op zaterdagavond in je auto liggen in een risicogebied - dan is het nog steeds een zaklamp.

Niks meer en niks minder.

En door...


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #8 Gepost op: 6 augustus 2014, 19:06:25


Laatst zag ik een aflevering van wegmisbruikers dat een Maglite in beslag genomen werd omdat het aangezien werd als wapen.
Echter is mij ooit is in het verleden verteld dat een 4 cell en meer als wapen word gezien en daar onder  niet...

Nu is mijn vraag (aangezien ik hem op zich redelijk dichtbij mij in de auto heb liggen met kegel voor wat betreft als je eens pech onderweg krijg) is mijn Maglite een 3 cell wanneer deze in de auto aanwezig is tijdens een controle binnen "grijp reikte" een wapen?

Anders zal ik toch een andere plek voor hem moeten verzinnen  998765
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2014, 19:10:07
Met een 3 cell kun je ook het licht uit iemands ogen slaan. Dus die denkwijze gaat niet op denk ik.  ;)

Monteer hem lekker in de kofferbak. Better safe then sorry.  :)