GRIP 1 Zeer grote brand (Rijnsbergen Liebrechts) Unieweg - Zaltbommel 26-01-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (Rijnsbergen Liebrechts) Unieweg - Zaltbommel 26-01-2014  (gelezen 66003 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Diamondback link=msg=1242363 date=1391604678
* mompelt iets over wat als de handhaving heeft gefaald *

Als handhaving heeft gefaald is er of geen goede basis voor daadwerkelijke handhaving of hebben de betreffende handhavers hun werk niet gedaan zoals het zou moeten.
Dit laatste of in opdracht of op indicatie van hogerhand of uit laksheid.
Ik neem aan dat er een onderzoek komt naar de handhaving en dat de schuldige(n) verantwoording zullen moeten afleggen en dat daaraan de nodige consequenties worden. verbonden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Highfield link=msg=1242372 date=1391608369
Het is een klein beetje een zinloze discussie want linksom of rechtsom moet die brand wel gewoon uit. Private partijen komen zonder geld echt niet opdraven, dus ligt de bal bij de overheid. De aansprakelijkheid voor kosten is irrelevant in deze. Als ze verhaald en betaald kunnen worden dan is dat mooi, maar als dat niet kan dan komen ze inderdaad bij de belastingbetaler te liggen.

Gelukkig maar, want door dit soort rampenbestrijding collectief te financieren is iedereen die een keer hulp nodig heeft gewoon veel goedkoper uit. Nu is het wellicht onrechtvaardig t.o.v. de situatie die de eigenaar heeft laten ontstaan, al die andere keren dat we wel heel blij zijn dat de overheid met man en macht te hulp komt wegen daar wat mij betreft meer dan tegenop.

Mijn argument was ten opzichte van de opmerking van Diamondback, die insinueert dat de overheid medeverantwoordelijk zou zijn voor de hoge kosten van het bestrijden van dit incident door gebrekkig (?) toezicht op de situatie ter plaatse. Daar ben ik het ab-so-luut niet mee eens, het is aan de eigenaar om zijn zaakjes op orde te hebben. Het is al van de zotte dat we dat uberhaupt moeten controleren, laat staan dat we collectief ook nog medeverantwoordelijk zouden zijn!
Maar jij hebt het alleen over brandbestrijding. Ik denk ook aan het afvoeren van de troep.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1242372 date=1391608369
Het is een klein beetje een zinloze discussie want linksom of rechtsom moet die brand wel gewoon uit. Private partijen komen zonder geld echt niet opdraven, dus ligt de bal bij de overheid. De aansprakelijkheid voor kosten is irrelevant in deze. Als ze verhaald en betaald kunnen worden dan is dat mooi, maar als dat niet kan dan komen ze inderdaad bij de belastingbetaler te liggen.

Gelukkig maar, want door dit soort rampenbestrijding collectief te financieren is iedereen die een keer hulp nodig heeft gewoon veel goedkoper uit. Nu is het wellicht onrechtvaardig t.o.v. de situatie die de eigenaar heeft laten ontstaan, al die andere keren dat we wel heel blij zijn dat de overheid met man en macht te hulp komt wegen daar wat mij betreft meer dan tegenop.

Mijn argument was ten opzichte van de opmerking van Diamondback, die insinueert dat de overheid medeverantwoordelijk zou zijn voor de hoge kosten van het bestrijden van dit incident door gebrekkig (?) toezicht op de situatie ter plaatse. Daar ben ik het ab-so-luut niet mee eens, het is aan de eigenaar om zijn zaakjes op orde te hebben. Het is al van de zotte dat we dat uberhaupt moeten controleren, laat staan dat we collectief ook nog medeverantwoordelijk zouden zijn!

De overheid stelt regels en regeltjes op, de overheid heeft een apparaat om na te gaan of de regels en regeltjes worden nageleefd. Alles in opdracht van de burgers en bedrijven, belastingbetalers. Worden de regels niet (voldoende) nagekomen dan moet die overheid optreden. Daar wordt die overheid voor goed betaald. Als die overheid dat allemaal niet of onvoldoende doet dan blijft die overheid in gebreke.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: JJ75 link=msg=1242374 date=1391608815
Maar jij hebt het alleen over brandbestrijding. Ik denk ook aan het afvoeren van de troep.

Is de hele troep inmiddels al afgevoerd? Ik schat bij elkaar een 200 ritten met containers.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Thor link=msg=1242375 date=1391608863
De overheid stelt regels en regeltjes op, de overheid heeft een apparaat om na te gaan of de regels en regeltjes worden nageleefd. Alles in opdracht van de burgers en bedrijven, belastingbetalers. Worden de regels niet (voldoende) nagekomen dan moet die overheid optreden. Daar wordt die overheid voor goed betaald. Als die overheid dat allemaal niet of onvoldoende doet dan blijft die overheid in gebreke.

Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat de verantwoordelijkheid voor het naleven van regels bij dat bedrijf of die burger ligt. Gebrekkig toezicht neemt die verantwoordelijkheid niet weg.

Als ik een ongeluk veroorzaak omdat ik dronken achter het stuur stap, is de overheid dan aansprakelijk omdat ze me niet gecontroleerd hebben? Lijkt me niet. In dit geval idem dito: het bedrijf heeft de regels (naar het uitziet) niet nageleefd, de verantwoordelijkheid voor de gevolgen ligt bij hen en niet bij het controlerend orgaan. Het zou misschien anders zijn als dat toezicht volgens een soort accountancy-achtige constructie zou plaatsvinden. Desalniettemin ligt zelfs in de financiële wereld de verantwoordelijkheid voor het handhaven van de regels bij het bedrijf zelf, niet bij de accountant.

Citaat van: JJ75 link=msg=1242374 date=1391608815
Maar jij hebt het alleen over brandbestrijding. Ik denk ook aan het afvoeren van de troep.

Het afvoeren van de troep is denk ik nog het minste probleem. Blijkbaar is er winst te behalen uit dat afval, anders zou er geen handel in zijn. Er is vast wel een partij die het graag komt ophalen en er zijn/haar voordeel mee kan doen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1242382 date=1391611711
Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat de verantwoordelijkheid voor het naleven van regels bij dat bedrijf of die burger ligt. Gebrekkig toezicht neemt die verantwoordelijkheid niet weg.

Als ik een ongeluk veroorzaak omdat ik dronken achter het stuur stap, is de overheid dan aansprakelijk omdat ze me niet gecontroleerd hebben? Lijkt me niet. In dit geval idem dito: het bedrijf heeft de regels (naar het uitziet) niet nageleefd, de verantwoordelijkheid voor de gevolgen ligt bij hen en niet bij het controlerend orgaan. Het zou misschien anders zijn als dat toezicht volgens een soort accountancy-achtige constructie zou plaatsvinden. Desalniettemin ligt zelfs in de financiële wereld de verantwoordelijkheid voor het handhaven van de regels bij het bedrijf zelf, niet bij de accountant.

Het afvoeren van de troep is denk ik nog het minste probleem. Blijkbaar is er winst te behalen uit dat afval, anders zou er geen handel in zijn. Er is vast wel een partij die het graag komt ophalen en er zijn/haar voordeel mee kan doen.

Als de burger deze verantwoordelijkheid niet aan kan moet de overheid ingrijpen als daartoe de mogelijkheden zijn. Die overheid heeft die taak op zich genomen en wordt daarvoor ook betaald.
Als er gebrekkig toezicht is dan blijft die overheid in gebreke ondanks de verantwoordelijkheid van de burger of het bedrijf.

Als jij bent gecontroleerd en je blijkt voldoende dronken te zijn dan krijg je een rijverbod en moet de auto aan de kant. Als je dan toch vervolgens weer weg rijdt onder het oog van de politie en ze grijpen niet in dan blijft de politie duidelijk in gebreke.

De omzet/winst wordt behaald uit de stortrechten etc. Voor het ophalen en verwerken moet je betalen, daar komt de omzet uit. De partij die het graag komt ophalen doet dit alleen omdat ze er aan verdienen middels de transport en verwerkingskosten plus winst in rekening te brengen aan de aanbieder.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Zie ook : Den Helder legt beslag op 'explosievenhuis'

Den Helder heeft beslag laten leggen op het 'explosievenhuis' van Johanna K. De gemeente wil zich op deze manier ervan verzekeren dat ze het geld terugkrijgt van de grote ruimingsactie van vorig jaar, zo werd woensdag bekend. Die kostte bijna 80.000 euro.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Thor link=msg=1242432 date=1391622098
Zie ook : Den Helder legt beslag op 'explosievenhuis'

Den Helder heeft beslag laten leggen op het 'explosievenhuis' van Johanna K. De gemeente wil zich op deze manier ervan verzekeren dat ze het geld terugkrijgt van de grote ruimingsactie van vorig jaar, zo werd woensdag bekend. Die kostte bijna 80.000 euro.

Ik hoorde het op de radio ja, zeer goed. Ik ga er hier van uit dat de kosten niet verhaald (of betaald) kunnen worden.
Bijdragen op persoonlijke titel.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
De gemeente Zaltbommel heeft het RIVM-rapport over de brand op de site gezet. Conclusie is dat er geen gezondheidseffecten te verwachten zijn.

http://www.zaltbommel.nl/Actueel/Nieuwsberichten/2014/Januari/RIVM%20metingen%20%E2%80%98geen%20gezondheidseffecten%20door%20brand%E2%80%99#


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949