Gewonde bij aanvaring met politiespeedboot KLPD - Uitgeestermeer 14-06-2011

Auteur Topic: Gewonde bij aanvaring met politiespeedboot KLPD - Uitgeestermeer 14-06-2011  (gelezen 12929 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Oorzaak aanvaring Uitgeestermeer niet vast te stellen

http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@160980/oorzaak-aanvaring/
29 mei 2013 - Arrondissementsparket Noord-Holland

Het Openbaar Ministerie Noord-Holland heeft besloten de zaak waarin een KLPD-boot en een particuliere boot op het Uitgeestermeer met elkaar in botsing kwamen, te seponeren. Op basis van het onderzoek kan de oorzaak niet worden vastgesteld en kan derhalve niet worden vastgesteld dat sprake is van juridische schuld van de 52-jarige KLPD-schipper aan het ongeval.

Op 14 juni 2011 voer een rubberen snelle motorboot op het Uitgeestermeer bij Uitgeest de KLPD-boot tegemoet. De niet-herkenbare politieboot wilde de schipper van deze snelle motorboot aanspreken omdat die naar de mening van de politie te snel voer en een stopteken negeerde. Volgens gebruik maakte de KLPD-boot een ruime bocht om uiteindelijk naast de rubberen boot te komen. Op dat moment vond er een aanvaring plaats, waarbij de stuurboordzijde van de politieboot de bakboordzijde van de snelle motorboot elkaar hebben geraakt. Beide boten hadden ten tijde van de aanvaring vermoedelijk dezelfde snelheid. Een 42-jarige opvarende uit Heemskerk liep rugletsel op.

Echter, of de aanvaring is veroorzaakt door een manoeuvre van de KLPD- boot of een manoeuvre van de snelle motorboot, is niet vast te stellen. Op het water zijn namelijk geen sporen terug te vinden zodat de exacte koers, plaats in de vaargeul en snelheid van beide vaartuigen niet kunnen worden herleid. Het GPS-apparaat van de politieboot heeft zogeheten trackpoints vastgelegd. Op basis daarvan kan een koers van die boot slechts worden beredeneerd, maar niet met zekerheid worden vastgesteld. De vaarbewegingen tussen de trackpoints zijn namelijk niet geregistreerd. Ook moet rekening worden gehouden met het feit dat GPS-gegevens, inclusief de trackpoints, onvoldoende nauwkeurig zijn om alleen op basis daarvan conclusies te trekken.

Getuigenverklaringen zijn niet eenduidig, nu velen het ongeval vanaf een wisselende afstand en wisselend gezichtspunt hebben gezien en het inschatten van snelheid en afstand op water lastig is. Referentiepunten die er waren (verankerde drijvende tonnen), kunnen door de drukke scheepvaart van die tijd (warm weer) verschoven zijn, waardoor het ongeval niet exact hetzelfde gereconstrueerd kon worden.

De schade aan de rubberen snelle motorboot betekent niet automatisch dat dit wordt veroorzaakt door een forse snelheid en verschil in gewicht tussen de boten. Ook het verschil in het materiaal waarvan de boten zijn gemaakt speelt mee bij de uiteindelijk ontstane schade aan de rubberen motorboot.

De KLPD-boot zou te snel hebben gevaren. Ook hiervoor geldt dat GPS-gegevens alleen, dus zonder ander vaststaand bewijs, onvoldoende betrouwbaar zijn om conclusies aan te verbinden. Bovendien geeft te snel varen niet direct aanleiding tot schuld aan het ongeval. Daarvoor zijn alle omstandigheden van belang, maar deze kunnen dus niet worden vastgesteld.

Na een ongevalsanalyse door de Rotterdamse zeehavenpolitie besloot het Openbaar Ministerie aanvankelijk de KLPD-schipper een schikkingsvoorstel aan te bieden. Daarnaast zou de werkgever een voorschot op een schadevergoeding betalen. De advocaat van de verdachte verzocht aanvullend onderzoek, dat bestond uit onder meer het horen van een andere onafhankelijke deskundige. Aan de hand van deze verklaring en hetgeen in voorgaande alinea's staat opgesomd kan de schuld niet met overtuiging bij de schipper  van de KLPD-boot worden gelegd. Voor het vaststellen van een strafbaar feit doet het Openbaar Ministerie aan waarheidsvinding en moet uitgaan van vaststaande feiten. In dit geval zal de daadwerkelijke oorzaak ongewis blijven, hoe onbevredigend dat voor het slachtoffer ook is.


Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De KLPD boot heeft de tegemoetkomende rubberboot een stopteken gegeven.
De rubberboot heeft dat stopteken genegeerd. Werd een aandachtsein en het juiste stopteken op de juiste manier door de KLPD gegeven ?

De KLPD is vervolgens rond gegaan en achter de rubberboot aangegaan en toen is er de aanvaring ontstaan.
Gebruikelijk is dat eerst evenwijdig en met gelijke snelheid wordt opgevaren op met het vaartuig waarmee men wil spreken en de KLPD met een aandachtsein duidelijk maakt dat men het vaartuig wil spreken en dat daartoe de snelheid moet worden aangepast.
Vervolgens brengen beide vaartuigen de snelheid terug tot een snelheid waarbij de vaartuigen "veilig" bij elkaar langszij kunnen komen, waarbij het verstandig is dat het kleinere vaartuig langszij komt van het grotere vaartuig.
Daarbij varen de beide vaartuigen een evenwijdige koers waarbij de vaartuigen tegen elkaar aanleunen bij een aangepaste snelheid.

Kennelijk is dat niet gebeurd gelet op de genoemde blessure. Het moet een niet al te zachtzinnige manoeuvre zijn geweest daar een van de vaartuigen een rubberboot was.
Dus of ze zijn niet op de normale manier(dus parallel met aangepaste snelheid) bij elkaar langszij gekomen of tijdens het langszij komen heeft een van de vaartuigen een onverwachte manoeuvre (koerswijziging) gemaakt.

De vragen die naar aanleiding van het verslag overblijven zijn :

-is het juiste aandachtsein en stopteken door de KLPD gegeven zowel tijdens het tegemoet varen als ook tijdens het evenwijdig varen
-is er wel voldoende tijd parallel gevaren en is de snelheid teruggebracht
-zijn de vaartuigen al parallel varend bij elkaar langszij gekomen
-is het kleinere vaartuig langszij gekomen van het grotere of v.v.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zwaargewonde vrouw wil gerechtigheid na aanvaring met politie speedboot

26 jan 2014 10:31 | laatste update: 27 jan 2014 13:23

UITGEEST Gerechtigheid. Daar strijdt Idil Mazzurana uit Heemskerk voor. Twee jaar geleden raakte zij zwaargewond toen ze op het Uitgeestermeer werd overvaren door een politie speedboot. Uit onderzoek blijkt dat de schipper fout zat. Toch heeft justitie de zaak geseponeerd en blijft de agent ontkennen.

Het gebeurde in juni 2011. Idil en haar man Rogier gingen een stukje varen in hun rubberbootje op het Uitgeestermeer. Plotseling zagen ze een speedboot aankomen. Van het moment daarna kan Idil zich eigenlijk weinig meer herinneren. De speedboot kwam in haar rug terecht en ze raakte bewusteloos.  Hulpdiensten hebben haar uit de boot moeten takelen. Sinds het ongeluk kan ze niet meer werken.

Politiemannen op een speedboot
Haar man Rogier vertelt hoe hij plotseling een speedboot zag aankomen. Met pittige snelheid. De boot maakte plotseling een bocht. Het moment daarna was het mis. Vlak voor de botsing riepen de mannen van de speedboot dat ze van de politie waren. De drie waren in burger. Later bleek dat ze van de KLPD waren. Het Korps Landelijke Politiediensten.

Onderzoek
De zeehavenpolitie heeft het ongeval onderzocht. Uit dat onderzoek blijkt dat de schipper van de politie speedboot een fout moet hebben gemaakt. De havenmeester vertelt ook dat een van de betrokken agenten een paar dagen na het ongeval weer in de haven was. Hij zou verteld hebben dat er op de politieboot iets mis is gegaan. Ook uit de GPS gegevens van de politieboot zou blijken dat er onzorgvuldig is gevaren. De agenten hebben in verschillende verhoren, steeds wisselende verklaringen afgelegd. De schipper legt de schuld bij Rogier.

Getuigen
Er zijn ook nog getuigen die op het water waren, toen het ongeluk gebeurde. Ook zij vertellen dat de politie speedboot de bocht te snel gemaakt moet hebben. De schipper 'had de bocht eerder in moeten zetten', zegt een van de getuigen.

Justitie
Naast het ongeluk van de zeehavenpolitie is er nog een zogenoemd onafhankelijk onderzoek gedaan. daaruit blijkt volgens het KLPD dat de oorzaak niet is vast te stellen. Voor het Openbaar Ministerie is het daardoor ook niet duidelijk of de politieman juridisch iets valt te verwijten. De zaak is daarom door het Openbaar Ministerie geseponeerd. Het KLPD heeft Rogier en Idil wel een financiële tegemoetkoming aangeboden. 'Niet uit schuldbekentenis maar uit betrokkenheid'. Maar Idil en Rogier willen vooral dat de schipper z'n fouten toegeeft. Binnen een maand zullen Rogier en Idil horen of het strafrechtelijk onderzoek inderdaad heropend wordt.

Sinds het ongeluk kan ze niet meer werken: "Mijn leven is drastisch veranderd. Ik kan helemaal niks meer, ben elke dag thuis en moet leven met de pijn."

Eerlijk schikkingsvoorstel KLPD
Het bedrag waar het  KLPD meekwam, vonden  Idil en Rogier te laag. Het was een bedrag waar Idil maar een jaar of vijf mee uit de voeten zou kunnen. Terwijl het voor haar belangrijk is dat ze een schadevergoeding krijgt waarmee ze totdat ze een jaar of 67 is, mee kan leven. Ze kan immers niet meer werken en heeft zeer hoge kosten voor medicatie. Een andere reden om het schikkingsvoorstel van het KLPD niet te accepteren, waren de voorwaarden die het KLPD er aan verbonden had. Daar kon Idil niet aan voldoen.

Geen Wraak
Idil en Rogier willen overigens geen wraak nemen op de agent. daar gaat het hen niet om! Maar ze willen wel fatsoenlijk worden behandeld. De onderhandelingen over het schikkingsvoorstel zijn overigens op 13 januari gestopt.  

Drank
Opmerkelijk is ook dat een getuige zegt 'gezien te hebben dat er tijdens de barbecue door de agenten gedronken werd'. Bewijs daarvan is er niet. Alleen bij Idil werd een blaastest afgenomen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zwaargewonde vrouw wil gerechtigheid na aanvaring met politiespeedboot
RTV Noord-Holland
Gepubliceerd op 26 jan 2014

Video: "Wonder boven wonder leef ik nog, maar m'n leven is in puin"

26 jan 2014 18:12 | laatste update: 27 jan 2014 13:18

HEEMSKERK Idil Mazzurana uit Heemskerk raakte twee jaar geleden zwaargewond toen ze op het Uitgeestermeer werd overvaren door een politiespeedboot.
Uit onderzoek blijkt dat de schipper fout zat. Toch heeft justitie de zaak geseponeerd en blijft de agent ontkennen. De agenten hebben in verschillende verhoren, steeds wisselende verklaringen afgelegd. De schipper legt de schuld bij Rogier, de man van Idil.

Sinds het ongeluk kan ze niet meer werken: "Mijn leven is drastisch veranderd. Ik kan helemaal niks meer, ben elke dag thuis en moet leven met de pijn." Het KLPD heeft Rogier en Idil wel een financiële tegemoetkoming aangeboden. 'Niet uit schuldbekentenis maar uit betrokkenheid'.

Eerlijk schikkingsvoorstel
Maar het bedrag waar het KLPD meekwam, vonden  Idil en Rogier te laag. Het was een bedrag waar Idil maar een jaar of vijf mee uit de voeten zou kunnen. Terwijl het voor haar belangrijk is dat ze een schadevergoeding krijgt waarmee ze totdat ze een jaar of 67 is, mee kan leven. Ze kan immers niet meer werken en heeft zeer hoge kosten voor medicatie. Een andere reden om het schikkingsvoorstel van het KLPD niet te accepteren, waren de voorwaarden die het KLPD er aan verbonden had, Daar kon Idil niet aan voldoen.

Geen Wraak
Idil en Rogier willen overigens geen wraak nemen op de agent. daar gaat het hen niet om. Maar ze willen wel fatsoenlijk worden behandeld. De onderhandelingen over het schikkingsvoorstel zijn overigens op 13 januari gestopt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Met veel verbazing zitten kijken naar dit topic, aan de hand van de aflevering van Alberto Stegeman. Maar nu komt er bij een vraag op. Indien ik op de weg zit en er mij een stopteken gegeven word door een onopvallende politieauto zal ik hier zeker gehoor aan geven. Maar hoe word dit duidelijk gemaakt op het water? Ik neem aan dat er niet een bordje stop politie omhoog komt  ::).

Ik vaar zelf vaak genoeg om te weten dat teksten met een hoge snelheid lastig te lezen zijn. Vooral als er ook golven zijn. Dus hoe word dit duidelijk gemaakt?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Lifc link=msg=1240307 date=1390851255
Met veel verbazing zitten kijken naar dit topic, aan de hand van de aflevering van Alberto Stegeman. Maar nu komt er bij een vraag op. Indien ik op de weg zit en er mij een stopteken gegeven word door een onopvallende politieauto zal ik hier zeker gehoor aan geven. Maar hoe word dit duidelijk gemaakt op het water? Ik neem aan dat er niet een bordje stop politie omhoog komt  ::).

Waarschuwingschoten voor de boeg, zeer effectief 998765

Ik moet zeggen dat ik het verhaal met een onopvallende boot en de bbq nog een beetje vreemd vind. Maar in principe wordt er veelal langszij gegaan waarna er met gebaren c.q. mondeling of met geluidssignalen een stopteken wordt gegeven, eventueel in combinatie met blauwe signalering. Indien het om grotere schepen gaat wordt er via de marifoon contact gelegd. Een andere mogelijkheid is het opwachten in de haven of aanlandingsplaats, wat ook geregeld voorkomt.

Citaat van: Lifc link=msg=1240307 date=1390851255
Ik vaar zelf vaak genoeg om te weten dat teksten met een hoge snelheid lastig te lezen zijn. Vooral als er ook golven zijn. Dus hoe word dit duidelijk gemaakt?

Dit zorgt ook zo nu en dan voor een hoop hilariteit en/of gedoe als de ene dienst de ander aanziet voor drugsrunner of aanverwanten daarvan... 0098


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Zie ook de aflevering van het SBS programma "onopgeloste zaken" van Alberto Stegeman over dit onderwerp.

Uit deze verslaggeving krijg je toch een andere indruk van de gang van zaken dan vanuit het verslag van de Arrondissementsparket Alkmaar.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Ik vermoed toch inderdaad dat men voornemens was een stopteken te geven ipv dat het al gegeven was.
Op het Ketelmeer waar ik regelmatig vaar komen ze altijd naast je varen en maken dan met gebaren en mondelijk bekend dat ze politie zijn en even de boel willen controleren.
Aangezien ze hier vanaf de andere kant kwamen aanvaren hebben ze waarschijnlijk willen draaien maar die draai is blijkbaar niet helemaal geslaagd.
Maar goed, aangezien zich hier een rechter over heeft gebogen denk ik dat e.e.a. vrij moeilijk te bewijzen is. En dan houdt het inderdaad een beetje op. Op grotere schepen heb je meestal nog wat gegevens uit de datarecorder maar hier zul je het moeten doen met getuigenverklaringen. Het verhaal van de BBQ lijkt me sterk.


guest11765

  • Gast
Wat ik gewoon compleet niet snap in het hele verhaal, en wat mij betreft hoe dan ook zijn zij daar schuldig aan:

Die gasten van de Politie varen in een Bayliner. De KLPD kennende zal het niet een 2 cilinder 10pk motortje zijn die er in hangt. Op het water waar je alle ruimte hebt, waar je zicht hebt tot in den treure (dus ontsnappen kan bijna niet)
Hoezo ga je als KLPD niet op een afstand van een meter of 20 tot 30 parallel varen en steek je een politie bord omhoog, of maak je een zwemvest net als het arrestatie team een kogelwerend vest heeft met zo'n stuk stof wat je om kan klappen met het woord politie erop???

Eerst de snelheid er uit, dan pas dichterbij en overstappen.
Of het nou een ongeluk is geweest of niet, zij zijn er schuldig aan dat zij niet genoeg afstand hebben bewaard tussen de 2 boten. In het kader van, bij twijfel geen risico!
Ze waren niet tegen een jetboot of waterscooter aan het racen, maar tegen een mini ribje met een buitenboord motortje.....

iets met inzicht van een aardappel.  98uiye