Inkijk in politiewerk (24/7 en andere politiekanalen)

Auteur Topic: Inkijk in politiewerk (24/7 en andere politiekanalen)  (gelezen 397984 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #840 Gepost op: 21 februari 2016, 21:55:58


Hiernaast is het natuurlijk raar dat de BR geldt bij rijden met en zonder OGS. "Dat het als maximaal toelaatbaar moet worden gezien."
En vervolgens staat op de laatste pagina artikel 91 RVV:
"bestuurders van voorrangsvoertuigen mogen afwijken van voorschriften in dit besluit".
Bij 'dit besluit' bedoelen ze het RVV, daar mag je van afwijken inderdaad. De brancherichtlijn is daarentegen bindend ingevolge artikel 150WVW.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #841 Gepost op: 21 februari 2016, 21:59:03
Citaat van: CopVR3 link=msg=1407886 date=1456084403
Dat staat er wel degelijk in. Artikel 7.

In artikel 7 staat dat amber gevoerd moet worden indien de kans bestaat dat het voertuig niet op tijd opgemerkt wordt. Er staat niet in dat blauw niet gevoerd mag worden. Ik lees dit artikel als een verplichting voor alle voertuigen om tenminste amber te voeren, maar niet als een verbod om blauw te voeren.
Een zijstapje: zodra amber klasse 2 in de lichtbalk komt zal deze aanzienlijk beter opvallen dan nu het geval is.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1407886 date=1456084403
Gaat mij om de toestemming. Er staat "bij gebruik van de signalen moet toestemming..."
Is te vaag en dus verschillend te interpreteren. Bij welke signalen? optische of alleen bij allebei: O en G? Later wordt alleen gesproken over OGS.
Dat een auto met alleen signalen geen voorrangsvoertuig is is bekend natuurlijk.
Ik hou de term uit de titel aan, die ik in de post ook nog eens deel onderstreept had: Optische en Geluidssignalen.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1407886 date=1456084403
In artikel 8 staat bij maximum snelheid geschreven: "in overleg met de meldkamer mag hiervan ... worden afgeweken..."
Is iets anders als alleen meldplicht vooraf, tijdens of na".
Niet juist omschreven dus.
Dat ben ik met je eens! Ik heb hier overheen gelezen en dit gelijk getrokken met de meldplicht. Ik ben hier ook nooit specifiek op gewezen bij scholing en bijscholing. ???

(edit: volgens Frank. is het er uit gehaald. Ik kan dat alleen vanaf huis niet verifiëren.)

Citaat van: CopVR3 link=msg=1407886 date=1456084403
Hiernaast is het natuurlijk raar dat de BR geldt bij rijden met en zonder OGS. "Dat het als maximaal toelaatbaar moet worden gezien."
En vervolgens staat op de laatste pagina artikel 91 RVV:
"bestuurders van voorrangsvoertuigen mogen afwijken van voorschriften in dit besluit".

Dit alles levert teveel onduidelijkheid op. In tegenstelling tot reguliere dienders wordt ik gezien mijn functie 2 x per jaar afgerekend op kennis mbt de BR.
Docenten PA geven hetzelfde aan.

Toch niet zo'n slechte post van mij he?  ;)
Ik ben het nog niet helemaal met je eens. Ik ben wel benieuwd waarom jij twee keer per jaar afgerekend wordt op je kennis van de BR ;).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #842 Gepost op: 21 februari 2016, 22:04:31
Citaat van:
De politieambtenaar stelt – voorafgaand aan, tijdens of onmiddellijk na de inzet - de meldkamer mondeling of door middel van een statuswijziging van de melding, op de hoogte van zijn of haar beslissing tot afwijking van de brancherichtlijn.
De meldkamer kan, in zijn rol als professionele ondersteuner, de betrokken politieambtenaar bevragen en/of adviseren over proportionaliteit en subsidiariteit van zijn of haar beslissing tot afwijken van de Brancherichtlijn.
De betrokken politieambtenaar blijft eindverantwoordelijk voor afwijking van de Brancherichtlijn. Van de verplichting tot melding aan de meldkamer zijn vrijgesteld: arrestatieteams, observatieteams en eenheden belast met persoonsbeveiliging en eenheden belast met [on]opvallende surveillance t.b.v. de verkeershandhaving.

Hier volledige brancherichtlijn, de versie 2014 (de meest actuele): https://drive.google.com/file/d/0B1vJ2HeRFT-jOTdxd2UzNlJEcFltX1JBN0dYeTNSN2JGeDNV/view


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #843 Gepost op: 21 februari 2016, 23:52:08
Frank goed lezen... ik gebruik ook de versie 2014. Die is het meest recent.

Uit de antwoorden blijkt dat er genoeg plek is voor discussie, waar dit eigelijk niet zou moeten.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #844 Gepost op: 21 februari 2016, 23:56:13


In artikel 7 staat dat amber gevoerd moet worden indien de kans bestaat dat het voertuig niet op tijd opgemerkt wordt. Er staat niet in dat blauw niet gevoerd mag worden.
Als er staat dat je bij stilstand oranje MOET voeren, kun je geen blauw voeren. Je kan maar 1 kleur tegelijk aan zetten.
Sterker ook dit staat apart genoemd.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #845 Gepost op: 22 februari 2016, 00:02:24
Het overleg is uit de brancherichtlijn gehaald. Er wordt hier uit een oude versie gequote en dat leidt tot onzuiverheden in de discussie.
Nee. Lees de BR 2014 (nieuwste) nog maar een keer op het stukje dat ik aangaf. Daar staat het nog steeds.

Overigens mag je alleen de BR overschrijden op de snelheid.
Nee. Ook mis. Zie artikel 11. Daar staat dat hetgeen in artikel 8 staat omschreven mag worden overschreden. Daar staat dus niet alleen snelheid.

Met andere woorden. De BR is niet zorgvuldig genoeg opgesteld.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #846 Gepost op: 22 februari 2016, 05:18:23


Nee. Lees de BR 2014 (nieuwste) nog maar een keer op het stukje dat ik aangaf. Daar staat het nog steeds.
Heb je daar een link naar? Want in de versie die ik heb staat dat toch echt niet.

Nee. Ook mis. Zie artikel 11. Daar staat dat hetgeen in artikel 8 staat omschreven mag worden overschreden. Daar staat dus niet alleen snelheid.
My bad. O0


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #847 Gepost op: 22 februari 2016, 07:14:47


Heb je daar een link naar? Want in de versie die ik heb staat dat toch echt niet.
Gebruik je eigen geposte link maar even. Kijk onder artikel 8. Snelheid. Daar staat dat je na overleg met meldkamer enz...

Terwijl verderop inderdaad staat dat melden genoeg is... ja wat is het nou?
Men had de wijzigingen zorgvuldiger door moeten voeren...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #848 Gepost op: 22 februari 2016, 10:47:07
https://www.youtube.com/watch?v=BGylAPEOx4s&feature=em-uploademail
Politie Zeeburg |60 seconds Daily Job | Autopech

Gepubliceerd op 21 feb. 2016 Politie Amsterdam
Politieagenten zien midden op straat een auto stilstaan. Het voertuig gaat niet voor of achteruit. Pech onderweg? De agenten zetten spierkracht in en duwen de auto naar de kant. De bestuursters is erg blij en bedank de agenten voor de hulp. Nu moet ze nog even tanken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #849 Gepost op: 22 februari 2016, 17:41:46
Citaat van: Frank. link=msg=1407897 date=1456088011

Overigens mag je alleen de BR overschrijden op de snelheid. Overige 'excessen', zoals het passeren van gesloten spoorbomen of het zonder toestemming voeren van OGS kun je niet verantwoorden als overschrijding van de BR.
Passeren van gesloten spoorbomen moet je ook niet willen passeren. 140 km/h met minimaal 50 tot 100 ton aan ijzerwerk gaat echt niet goed komen voor de politiewagen en eventuele mensen die er in zitten.

Je mag als je laatste artikel lees besluiten om van de BR af te wijken, daarmee kan je dus ook afwijken van het voeren van optische en geluidsignalen....
ohhh was dat niet de bedoeling....  998765