Functionele Herkenbaarheid Brandweer

Auteur Topic: Functionele Herkenbaarheid Brandweer  (gelezen 19053 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 14 december 2008, 18:23:41
Inmiddels wordt er hier al mee gewerkt  ;D


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #11 Gepost op: 14 december 2008, 18:26:57
We zijn een flinke tijd verder en inmiddels ligt er een leidraad functionele herkenbaarheid, opgesteld door de NVBR.

Zie de volgende documenten / links:

Site Brandweerkennisnet - maart 2007
--> Leidraad 'Functionele Herkenbaarheid - eenvoudig in zicht - ' (pdf)

Site Brandweerkennisnet poster - november 2008
--> Poster / Folder (pdf)
--> Begeleidende brief (pdf)


In het kort de kleuren:
Bevelvoerder
OvD, PelotonCommandant
HOvD, CompagnieCommandant, (R)CvD

Adviserend: AGS, Veiligheidsadviseur
Ondersteunend: voorlichtingting, logistiek, enz)

Voor herkenbaarheid wordt gebruik gemaakt van schouderstukken welke dmv. klitteband zijn aan te brengen op de blusjas.



Ben benieuwd naar de meningen over dit plan :)

Ik zal niet gelijk m'n eigen mening ventileren. Dat zet gelijk weer zo'n toon :-X ;D
Dat lijkt me het makkelijkste..  ;D  hoeven we in de regio niets meer te veranderen, zo  werken ze hier al jaren  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #12 Gepost op: 14 december 2008, 18:27:47
deze kleuren worden bij ons al jaren gebruikt  enkel dan in de vorm van een hesje of jas  

de schouderstukken kunnen wel   maar moeten de korpsen die bluspakken hebben met blauwe bovenkanten nu nieuwe jassen gaan aanschaffen:P


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 14 december 2008, 19:35:30
Bij mijn weten wordt dit nog niet overal zo toegepast. Er zijn bijvoorbeeld korpsen die met groene hesjes voor de OvD lopen.

Ik meen dat er op dit forum ergens een overzicht stond van welke kleuren in de regio's worden toegepast. Ik kan het zo gauw alleen niet vinden...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #14 Gepost op: 14 december 2008, 19:58:49
Bij mijn weten wordt dit nog niet overal zo toegepast. Er zijn bijvoorbeeld korpsen die met groene hesjes voor de OvD lopen.

Ik meen dat er op dit forum ergens een overzicht stond van welke kleuren in de regio's worden toegepast. Ik kan het zo gauw alleen niet vinden...

In Noord-Holland Noord loopt de OvD met een groen hesje volgens mij, in ieder geval in het gedeelte waar Castricum onder valt.

Persoonlijk vind ik het een vooruitgang om de kleuren gelijk te trekken, zeker met het oog op interregionale samenwerking. De invoering van de schouderflappen zou ik zelf als 'aanbevolen' ingevoerd hebben. De egaal-gekleurde blusjassen vind ik er namelijk ook niet verkeerd uitzien.

Misschien zijn er mensen uit de praktijk die kunnen vertellen of het schouderflappensysteem net zo praktisch is als het eruit ziet?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 14 december 2008, 22:17:43
Misschien zijn er mensen uit de praktijk die kunnen vertellen of het schouderflappensysteem net zo praktisch is als het eruit ziet?

Hier al regelmatig gezien, dat er ''twee'' bevelvoerders op een auto zaten, waarna 1'tje dus even de schouderflap er af haalde en zo dus gewoon manschap werd. Practisch gezien is het wel handig! Lijkt me ook handig om gewoon landelijk een lijn te trekken.

Nadeel is alleen wel dat zowel de politie als de geneeskundige troepen groen gebruiken voor de OVD-P / OVD-G's. Tevens is groen de gebruikelijke kleur voor het zwaailicht van leidinggevende voertuigen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rene112

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 14 december 2008, 22:24:36
In Noord-Holland Noord loopt de OvD met een groen hesje volgens mij, in ieder geval in het gedeelte waar Castricum onder valt.

"Liep" inmiddels...   ;D

De circa 60 piketofficieren van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord hebben een tijdje geleden nieuwe uitrukkleding in gebruik genomen. Daarbij worden de kleuren van de nieuwe richtlijn gebruikt (maar dan als kleur voor de gehele jas).

groeten,
René de Caluwé



NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #17 Gepost op: 14 december 2008, 22:36:03
"Liep" inmiddels...   ;D

De circa 60 piketofficieren van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord hebben een tijdje geleden nieuwe uitrukkleding in gebruik genomen. Daarbij worden de kleuren van de nieuwe richtlijn gebruikt (maar dan als kleur voor de gehele jas).

groeten,
René de Caluwé


Ah kijk eens aan, bedankt voor de info en ziet er netjes uit!

Alleen moet men volgens de nieuwe richtlijn dus nu over op schouderflappen als ik het goed begrijp? Voor de bevelvoerders wel praktisch lijkt me, zoals Jerommeke opmerkt, maar voor de officieren wat overdreven zou ik zeggen... of kijk ik nou ergens overheen?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Rene112

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 14 december 2008, 22:39:01
Ah kijk eens aan, bedankt voor de info en ziet er netjes uit!

Alleen moet men volgens de nieuwe richtlijn dus nu over op schouderflappen als ik het goed begrijp? Voor de bevelvoerders wel praktisch lijkt me, zoals Jerommeke opmerkt, maar voor de officieren wat overdreven zou ik zeggen... of kijk ik nou ergens overheen?

Nee hoor, je kijkt nergens overheen ;)

Volgens de nieuwe richtlijn zouden wij deze nieuwe bluskleding uiterlijk per 1-1-2010 vervangen moeten hebben voor zwarte bluskleding, met gekleurde schouderstukken.
Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet gaat gebeuren binnen die termijn....

groeten,
René de Caluwé


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #19 Gepost op: 15 december 2008, 18:00:44
Nee hoor, je kijkt nergens overheen ;)

Volgens de nieuwe richtlijn zouden wij deze nieuwe bluskleding uiterlijk per 1-1-2010 vervangen moeten hebben voor zwarte bluskleding, met gekleurde schouderstukken.
Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet gaat gebeuren binnen die termijn....

groeten,
René de Caluwé


dat zal wel gaan gebeuren zodra de kleding aan vervanging toe is...