On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 768375 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #1970 Gepost op: 3 februari 2016, 17:27:26
Citaat van: Flavius link=msg=1403812 date=1454503584
Buiten dat moet die vrouw natuurlijk gewoon uit d'r doppen kijken, of d'r doppen uit d'r horen houden.

En als de dame doof is, om maar wat te noemen?


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1971 Gepost op: 3 februari 2016, 17:41:48
Wat grappig dat we hier vlak voor een discussie hadden... Overigens, de snelheid van de chauffeur is 40 op het moment van het oprijden van de kruising, op het moment dat de fietser begint te fietsen en de bestuurder aan het stuur draait en remt gok ik dat er 30 a 35 op de teller stond.

En die fietsers, die leren het nooit, ik ben zelf een student en zit veel op de fiets/in de auto, ik vind het niet normaal dat mensen een enorme martinshoorn op dit voertuig niet horen... Zelfs met oortjes valt dit bijna niet te missen... Overigens fiets ik zelf met een open koptelefoon (dekt m'n oren niet volledig af) waarmee ik goed omgevingsgeluiden kan horen. In de auto met oortjes in wat je veel mensen tegenwoordig ziet doen = dubbele isolatie, een drama voor hulpverleners... In Frankrijk bekeuren ze er ook op...

Op de reactie is de dame doof? Prima dan kijk je nog een keer extra voor je oversteekt, daarnaast zijn de blauwe pitten en knipperende koplampen zeker niet te missen oa door de reflectie op verkeersborden. In dit geval vind ik dit echt geen excuus.

Twee dingen die me opvallen:
- Hele nette correctie/reactie van de chauffeur ondanks de hoge snelheid.
- Wat een ongelofelijke hoeveelheid remvermogen heeft dit voertuig, staat toch binnen een meter of 6 a 7 stil.

Over de knipperende koplampen en de verminderde zichtbaarheid van de richtingaanwijzer, ik snap dat dat het lastiger maakt om te zien welke kant het hulpverleningsvoertuig opgaat. Echter vind ik sowieso dat: hulpverleningsvoertuig + kruising = iedereen stil staan en voorrang verlenen aan het voertuig en niet denken, oh hij gaat rechtdoor mooi ik steek over.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #1972 Gepost op: 3 februari 2016, 17:46:49
Citaat van: Berger link=msg=1403842 date=1454516846
En als de dame doof is, om maar wat te noemen?
Door oortjes van MP3 of iPhone of door een medische oorzaak?
If you can dream it, you can do it.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1973 Gepost op: 3 februari 2016, 17:59:29



Over de knipperende koplampen en de verminderde zichtbaarheid van de richtingaanwijzer, ik snap dat dat het lastiger maakt om te zien welke kant het hulpverleningsvoertuig opgaat. Echter vind ik sowieso dat: hulpverleningsvoertuig + kruising = iedereen stil staan en voorrang verlenen aan het voertuig en niet denken, oh hij gaat rechtdoor mooi ik steek over.
Knipperende koplampen verblinden tegenliggers, zorgen ervoor dat blauw minder opvalt en laten de richtingaanwijzer minder opvallen.
Een voertuig met OGS wil opvallen en duidelijk maken waar hij heen gaat. In het donker met knipperende koplampen werkt het dus tegenovergesteld. Het is niet voor niets dat het in het donker niet mag.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1974 Gepost op: 3 februari 2016, 18:02:12
Citaat van: Bert65 link=msg=1403847 date=1454518769
Knipperende koplampen verblinden tegenliggers, zorgen ervoor dat blauw minder opvalt en laten de richtingaanwijzer minder opvallen.
Een voertuig met OGS wil opvallen en duidelijk maken waar hij heen gaat. In het donker met knipperende koplampen werkt het dus tegenovergesteld. Het is niet voor niets dat het in het donker niet mag.

Dat wist ik niet dat deze functie niet in het donker gebruikt mag worden, kan de bestuurder dit handmatig uitschakelen dan? Ik snap je redenatie in ieder geval dat dit zeker in het buitengebied heel erg verblindend kan werken, in de stad is er wat meer verlichting en zal het overige verkeer er wat minder last van hebben denk ik.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1975 Gepost op: 3 februari 2016, 18:29:57
De KK zijn apart in te stellen. Het klopt dat de KK in de kom minder verblindend zijn door de aanwezige straatverlichting maar het vermindert nog steeds het zicht op en de duidelijkheid van de richtingaanwijzer. Daar komt ook bij dat de chauffeur geen oogcontact met andere weggebruikers zal krijgen omdat je niet in grootlicht gaat kijken. Beter zou zijn om, net als bij een groot aantal Sprinters, de verstralers te laten knipperen. Deze hebben een andere functie, zijn lager gemonteerd en ook schijnt de lichtbundel over het wegdek.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1976 Gepost op: 3 februari 2016, 18:32:02


Knipperende koplampen verblinden tegenliggers, zorgen ervoor dat blauw minder opvalt en laten de richtingaanwijzer minder opvallen.
Klopt. Daarom was wigwag veel beter. Niet in een keer veel licht masr om en om dus... Maar het koffertjesvolk heeft anders beslist.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1977 Gepost op: 3 februari 2016, 18:40:56
Dank voor de uitleg!


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1978 Gepost op: 3 februari 2016, 20:16:52

Klopt. Daarom was wigwag veel beter. Niet in een keer veel licht masr om en om dus... Maar het koffertjesvolk heeft anders beslist.
In elke beroepsgroep lijkt het koffertjesvolk het beter te weten dan de mensen uit de maatschappij. Je kan nog zo vaak zeggen dat het beter is niet te dien, ze dien het toch om jaren later hooguit toe te geven dat ze een verkeerde inschatting hebben gemaakt. Maar verder verandert er niets.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1979 Gepost op: 3 februari 2016, 21:27:37
Het was even zoeken maar ik ben een aantal jaren geleden een filmpje tegengekomen waarbij ongeveer hetzelfde gebeurd. Weliswaar niet onboard maar miss wel relevant voor de discussie.
https://m.youtube.com/watch?v=unXypOuSbUM

Nu zie ik dat veel van jullie teruggrijpen op de brancherichtlijn van 20kmh  een kruising over, echter kan ik me voorstellen dat zeker bij een langzaam accelererend hv voertuigen, voornamelijk dus brandweerwagens, minuten later ter plaatse komen als ze voor elke kruising in de ankers moeten. Helemaal in een stad als amsterdam gaat de gemiddelde snelheid van +- 60 naar miss wel 40... Dit zou de aanrijdtijd met een factor 1.5 vergroten...

OGS rijden blijft naar mijn inzien nog altijd risicoafwegingen maken tegenover de ernst van het incident, voor hetzelfde geld ligt er hier iemand met een hartstilstand achter de deur... Ik snap best dat de bestuurder wat meer risico gaat nemen dan.

Wat vinden jullie?