On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 768382 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #880 Gepost op: 13 juni 2010, 02:53:54
Ik vond er toevallig weer een:

Let ook op de Corsa op 2.15 die steeds alle gaten dichtrijdt waar de ambu in kan! En tsja, kruisingen blijven lastig als mensen niet kijken... of spiegelen op de snelweg...

Klopt. Daar tegenover kan je stellen dat het niet echt aan de verkeersveiligheid bijdraagt om met je ambu op het laatste moment vol in de remmen te gaan en te gaan bumperkleven bij automobilisten die nou eenmaal niet dwars door een vrachtwagen heen kunnen als ze dan uiteindelijk wel spiegelen. Ook wordt er niet trefzeker een bepaalde rijbaan gekozen, waardoor het meermalen lijkt dat mensen niet begrijpen waar de ambu nou naartoe wil. Het werkt twee kanten op....  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #881 Gepost op: 13 juni 2010, 07:42:41
We kunnen wel ophouden met al die fora.........!
Alles onder de pet,als een goed diender betaamt! O0

Jaaaaaa, toch nog een die gaat happen:

Heeft niets met ''alles onder de pet'' te maken, het is niet voor niets bij héél veel (brandweer)korpsen verboden om filmpjes van binnen uit te maken. Dingen die een burger als niet proffesioneel beschouwd, vertrouwelijke informatie (meeluisteren C2000) én andere dingen die de gewone burger niets aangaan hoeven niet op straat te komen.

Klopt. Daar tegenover kan je stellen dat het niet echt aan de verkeersveiligheid bijdraagt om met je ambu op het laatste moment vol in de remmen te gaan en te gaan bumperkleven bij automobilisten die nou eenmaal niet dwars door een vrachtwagen heen kunnen als ze dan uiteindelijk wel spiegelen. Ook wordt er niet trefzeker een bepaalde rijbaan gekozen, waardoor het meermalen lijkt dat mensen niet begrijpen waar de ambu nou naartoe wil. Het werkt twee kanten op....  ;)

Ik wilde net zeggen, vind dit géén voorbeeld van de ideale spoedrit. Door het ''onzekere'' rijgedrag van de ambulancechauffeur zie je het verkeer ook onzeker reageren. Iets wat de veiligheid niet ten goede komt.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #882 Gepost op: 13 juni 2010, 08:06:37
Ik vond er toevallig weer een:
(...)

Ik weet het niet hoor, maar waarom denk ik dat het hier weer om een particulier orgaan-transportbusje o.i.d. gaat?
Rijdt inderdaad wel erg snel die file in en door, duwt gigantisch, ook bij die laatste vrachtwagen op de afrit en wat als die plotseling moet remmen?


Bart S

  • Gast
Reactie #883 Gepost op: 13 juni 2010, 09:01:43
Ik weet het niet hoor, maar waarom denk ik dat het hier weer om een particulier orgaan-transportbusje o.i.d. gaat?
Rijdt inderdaad wel erg snel die file in en door, duwt gigantisch, ook bij die laatste vrachtwagen op de afrit en wat als die plotseling moet remmen?

Blijkbaar vind ik als enige dit wel een goed filmpje. Bednk dat je niet alles ziet!! Er is verschillende keren geknipt in het filmpje. De chauffeur kiest volgens mij telkens voor de vrije baan, waar het andere verkeer alle kanten op schiet. Niets onzekers aan. Het voorbeeld van dicht achter de bestelauto rijden die geen kant op kan, ook daar weet je niet of hij er al een tijdje op afstand achter heeft gehangen (knip in het filmpje). Het zal me zelfs niets verbazen als dit wagentje plotseling zonder te spiegelen naar links kwam om de vrachtwagen in te halen en er dan ineens achter komt dat er een ambu aan komt rijden. Je hoort trouwens ook iemand in de auto zeggen "zit te bellen", wat dit beeld nog eens versterkt. Dan de vrachtwagen op de afrit. De ambu moet deze afrit ook hebben en op een gegeven moment moet je de afweging gaan maken "haal ik het nog om voor die vrachtwagen te komen of niet". Zoals iedereen ziet kan je dat niet op een veilige manier halen vanwege het overige verkeer, dus erachter gaan rijden is de enige optie. Ik denk dat het door het filmpje allemaal wat dichterbij lijkt dan dat het in werkelijkheid is.


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #884 Gepost op: 13 juni 2010, 11:26:45
Ik weet het niet hoor, maar waarom denk ik dat het hier weer om een particulier orgaan-transportbusje o.i.d. gaat?
Rijdt inderdaad wel erg snel die file in en door, duwt gigantisch, ook bij die laatste vrachtwagen op de afrit en wat als die plotseling moet remmen?
Ik weet niet waarom je dit denkt..... Het is in ieder geval een Sprinter ambulance met containeropbouw van de ambulancedienst in Groningen. Die rijden met deze sirene in Groningen, opgebouwd door Amstra.
Zoals je hoort, hoor je ook een drietoon (dus ambulance). Orgaantransport rijdt met tweetoon.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #885 Gepost op: 13 juni 2010, 16:57:51
Ik weet niet waarom je dit denkt.....

Waarschijnlijk vind Simon het rijgedrag niet passen bij een (''fulltime'') ambulancechauffeur.

Blijkbaar vind ik als enige dit wel een goed filmpje. Bednk dat je niet alles ziet!! Er is verschillende keren geknipt in het filmpje.

Ik vind elk onboard filmpje goed, mede omdat de ''gewone'' burger kan zien hoe een spoedrit in zijn werk gaat. Ik vind echter wel dat je de plank mis slaat wanneer je op een bepaalde wijze in filmpjes gaat knippen en er alleen maar ''actie'' (lees ''het ken net'') momenten online gaat zetten.
Ik vind het geen voorbeeld rit, rommelig en drukkend. Kan natuurlijk zijn dat dit een rit is van 25 minuten waar 5 minuten overblijft ... Maar dan maak je als joeptoeper de verkeerde compilatie in mijn ogen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #886 Gepost op: 13 juni 2010, 19:02:50
Ik weet niet waarom je dit denkt..... Het is in ieder geval een Sprinter ambulance met containeropbouw van de ambulancedienst in Groningen. Die rijden met deze sirene in Groningen, opgebouwd door Amstra.
Zoals je hoort, hoor je ook een drietoon (dus ambulance). Orgaantransport rijdt met tweetoon.

Schakelbak met erg snelle acceleratie, sneller als een ambu en rap bochtenwerk....dat is wat ik zie. En heb eerder filmpjes voorbij zien komen van gewone dienstvoertuigen met 3-toon.

Edit: ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar zo ziet het er op het filmpje uit.


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #887 Gepost op: 13 juni 2010, 19:43:50
Schakelbak met erg snelle acceleratie, sneller als een ambu en rap bochtenwerk....dat is wat ik zie. En heb eerder filmpjes voorbij zien komen van gewone dienstvoertuigen met 3-toon.

Edit: ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar zo ziet het er op het filmpje uit.

Bij de labels van het filmpje staat: "1161 ambulance".

In Groningen rijdt een Ambulance Sprinter als de 01-161.


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #888 Gepost op: 13 juni 2010, 19:55:06
Schakelbak met erg snelle acceleratie, sneller als een ambu en rap bochtenwerk....dat is wat ik zie. En heb eerder filmpjes voorbij zien komen van gewone dienstvoertuigen met 3-toon.

Edit: ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar zo ziet het er op het filmpje uit.
Geeft ook niet hoor. Ik kom regelmatig in Groningen en ken deze ambu zodoende. Automaat schakeld ook heel snel als je het gas wat dieper in trapt (ervaring mee). En de hedendaagse ambulances hebben heel wat PK's onder de kap en trekken zodoende heeel rap op hoor. En als er geen patient in ligt, kan je best de bocht wat sneller nemen.
Gisteren achter een wielerronde aangereden met de ambu, ging ook heeeeeel snel en de bochtjes gingen ook bijna haaks af en toe.  ;D
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


djidee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #889 Gepost op: 13 juni 2010, 20:36:38
Dit is een fulltime ambu chauffeur die voor umcg ambu zorg groningen rijdt... Normaliter vooral vanuit Nuis/Niebert (post is daar onlangs verhuisd), getuige zijn eerdere filmpjes...
En die onzekerheid voor het stoplicht is mijn inziens reageren op de plekken waar automobilsten ruimte maken, elke actie of koerswijziging die hij deed was daaraan gelieerd... Over het kleven, daarin is behoorlijk geknipt, het stuk van de stoplichten tot aan de afslag waar hij de snelweg verliet is ongeveer 10km/5min rijden...
Dat mensen niet spiegelen is een feit, want deze ambulance met zijn ledflitsers zie je op een km afstand al.. Dan spiegel je niet zoals het hoort (elke 30 seconden minimaal)..