Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand

Auteur Topic: Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand  (gelezen 67622 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 28 april 2014, 22:09:30
Daar zou ik dan ook wel genoegen mee nemen  O0


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #71 Gepost op: 29 april 2014, 19:05:49
Bij ELKE gebouwbrand in Hollands Midden wordt er een redvoertuig meegestuurd. Ik kan het mis hebben maar dan zou dat tegen de afspraken zijn. Kan jij mij het tegendeel bewijzen?

p2kflex
17:14:35 29-04-14GROUP-1P 1 Gebouwbrand woning (hoogbouw/op hoogte) (VK: 1) Van de Puttestraat 127 GDA 3130 3152
p2kflex
15:34:02 29-04-14GROUP-1P 1 Gebouwbrand woning (VK: 1) Van Henegouwenstraat 5 GDA 3130 3152
p2kflex
20:11:46 28-04-14GROUP-1P 1 Gebouwbrand industr./agrarisch (VK: 1) Bergbanket bv Industriestraat 5 MKE 3732 3152




Citaat van: Red link=msg=1263223 date=1398709610
Dat snap ik. ;)
Ik heb even gekeken naar wat alarmeringen, maar ik zie ook regelmatig alleen maar een TS staan bij dit soort alarmeringen. Waar baseer je dit soort uitspraken op?


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #72 Gepost op: 1 mei 2014, 01:00:12
Mogelijk dat dit te maken heeft met het gelijk trekken van procedures van Haaglanden en Hollands Midden?
Eind van de maand moeten de centralisten op één locatie samen werken.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #73 Gepost op: 1 mei 2014, 21:16:12
Klopt helemaal. Maar daarom wil het nog niet zeggen dat het een goede ontwikkeling is. Ik vind namelijk van niet. Ik vind dat je maatwerk moet leveren zeker in het kader van efficiëntie en de bezuinigingen in HM.

Ben inderdaad benieuwd hoe het het na de samenvoeging gaat. Vooral bij verkeersongevallen. In HL wordt bijna altijd brandweer meegestuurd, in HM bijna nooit.

Citaat van: vuurvlieg link=msg=1263853 date=1398898812
Mogelijk dat dit te maken heeft met het gelijk trekken van procedures van Haaglanden en Hollands Midden?
Eind van de maand moeten de centralisten op één locatie samen werken.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #74 Gepost op: 7 mei 2014, 12:20:50
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen deze 2 scenario's, en dan vooral waarom de ene wel goed is, en de ander helemaal fout? De eerste lijkt mij tijdwinst, wat alleen maar voordelig is.


- Melding gebouwbrand voor TS Beroepspost. Bevelvoerder ziet direct dat het een flat is en zegt tegen de HW bemanning dat ze direct mee mogen. Vervolgens meld hij bij het wegrijden aan de AC dat hij de HW mee laat komen omdat het hoogbouw is.

- Melding gebouwbrand voor TS Beroepspost. Bevelvoerder ziet direct dat het een flat is maar zegt niets tegen zn beroepscollega's van de hoogwerker. Hij stapt in het voertuig en vraagt direct aan de AC om een hoogwerker. Deze wordt gealarmeeerd. De Hoogwerker rukt vervolgens uit.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #75 Gepost op: 7 mei 2014, 12:29:54
Beiden niet fout, het kan allebei, en het gebeurt ook allebei. Beide scenario's zie je voorbij komen, ook bij andere meldingen dan brand.. De ene bevelvoerder doet het linksom, de ander rechtsom..
Voor wat betreft snelheid, het is dan een kwestie van seconden..

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1265500 date=1399458050
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen deze 2 scenario's, en dan vooral waarom de ene wel goed is, en de ander helemaal fout? De eerste lijkt mij tijdwinst, wat alleen maar voordelig is.


- Melding gebouwbrand voor TS Beroepspost. Bevelvoerder ziet direct dat het een flat is en zegt tegen de HW bemanning dat ze direct mee mogen. Vervolgens meld hij bij het wegrijden aan de AC dat hij de HW mee laat komen omdat het hoogbouw is.

- Melding gebouwbrand voor TS Beroepspost. Bevelvoerder ziet direct dat het een flat is maar zegt niets tegen zn beroepscollega's van de hoogwerker. Hij stapt in het voertuig en vraagt direct aan de AC om een hoogwerker. Deze wordt gealarmeeerd. De Hoogwerker rukt vervolgens uit.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #76 Gepost op: 7 mei 2014, 13:14:01
Ik denk langer. Als je wacht op alarmering moet je dus wachten totdat de TS de kazerne uit is. De bevelvoerder moet dus eerst omkleden en in de TS stappen voordat hij aan de AC om het redvoertuig vraagt. Ik denk dat de vertraging een minuut is.

Voor het verhaal in Apeldoorn gaat het dus om scenario 1, en niet om het meerijden zonder medeweten van de AC.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #77 Gepost op: 7 mei 2014, 13:20:32
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1265510 date=1399461241
Ik denk langer. Als je wacht op alarmering moet je dus wachten totdat de TS de kazerne uit is. De bevelvoerder moet dus eerst omkleden en in de TS stappen voordat hij aan de AC om het redvoertuig vraagt. Ik denk dat de vertraging een minuut is.

Voor het verhaal in Apeldoorn gaat het dus om scenario 1, en niet om het meerijden zonder medeweten van de AC.

Of de bevelvoerder geeft het al over de roeptoeter naar de AC voordat hij aankleedt en instapt.. Is niet ongebruikelijk. Hoe dan ook, het blijft de inschatting van de centralist, en vervolgens de zekerheid die de bevelvoerder dan neemt. Het is niet zozeer een kwestie van goed of fout..


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #78 Gepost op: 7 mei 2014, 20:22:27
Als een bevelvoerder volgens de BOB (beeldvorming, oordeelsvorming en daarna besluitvorming) methode hieruit beslist een redvoertuig mee te nemen dan is dat het goed recht van hem.
Een centralist doet een voorstel en dan is het aan de bevelvoerder de keus om hier genoegen mee te nemen of deze aanvullingen wil.
Dit kan goed gebeuren omdat er specifieke gebied/object kennis aanwezig is bij de uitrukploeg.

Ben wel van mening dat (ik dan toch) altijd via de alarmcentrale alsnog laat alarmeren voor het redvoertuig ipv deze zo mee te nemen, ookal staat dit voertuig op de zelfde post.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


guest12562

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 7 mei 2014, 20:28:55
Laatste optie wat mij betreft, ik vraag er ook om als ik de deur uit rij. Gewoon alarmeren dus als ik hem mee wil.