Brandweeropleiding Koninklijke Marine

Auteur Topic: Brandweeropleiding Koninklijke Marine  (gelezen 20325 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Gepost op: 6 maart 2014, 15:00:19
Geachte forumleden,

Over enkele weken zal ik beginnen aan de interne NBCD-opleiding van de Koninlijke Marine. Iedere opvarende inclusief opstappers en mariniers krijgt een deel van deze opleiding, en personeel dat wordt opgeleid voor een vaste plaatsing aan boord krijgt het "normale" pakket. Daarnaast is er een uitgebreidere variant voor officieren die aan boord de operationele leiding hebben in geval van brandbestrijding en damagecontrol. Hiernaast zijn er legio deelopleidingen, herhalingscursussen en overige opleidingen.

Brandbestrijding aan boord van een marineschip is een vak apart. Er zijn geen specifieke personen aan boord die zich alleen met brandbestrijding bezig houden; in operationele omstandigheden kan het voorkomen dat personeel uit een aanvalsploeg wordt getrokken om elders in het schip een volledig andere taak te vervullen om vervolgens op een andere locatie in een andere rol weer in de brandbestrijding te worden ingezet. Dit alles terwijl het schip wild manoeuvreert, wellicht wapens inzet en er naast brand en averij ook nog helikopters moeten landen of drenkelingen gered moeten worden, gewonden behandeld moeten worden en er wellicht ingedeeld personeel niet beschikbaar is. U begrijpt: geen sinecure.

Nu ben ik straks in de gelegenheid om uit de eerste hand ervaringen uit deze opleiding te delen hier en wellicht vragen te beantwoorden om een en ander te verhelderen. Dit gaat wat tijd kosten, en als ik het goed wil doen zal ik ook de medewerking van de school moeten krijgen. Ik ga dit niet doen zonder dat er animo voor is.

De vraag is dus, is er belangstelling voor hetgeen ik hierboven aanbied? Mochten er nu al algemene vragen zijn over hoe de KM aan boord bepaalde zaken aanpakt met relatie tot brandbestrijding en damage control, stel ze gerust. Hou er wel rekening mee dat ik niet alles weet, dat procedures per scheepsklasse kunnen verschillen en dat ik op sommige vragen geen antwoord kan/wil geven.

Grt,

Highfield


Bijdragen op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2014, 16:19:51
Ik denk zeker dat het interessant is om dit eens nader te belichten. aangezien ik veel bij Defensie kom, en ook zeker bij de marine/mariniers had ik al erg veel over deze opleiding gehoord. O0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2014, 16:27:22
Een "loflijk" initiatief.Forumleden kunnen de horizon verbreden dat is altijd nuttig en mogelijk elders goed bruikbaar/toepasbaar.Zoals je zelf schrijft zal er het een en ander aan werk voor je in kunnen gaan zitten.

Op dit forum heb je de mogelijkheid van een poll, dat zou ik zeker eerst proberen om de huidige belangstelling voor dit onderwerp te peilen.

Calamiteitenbestrijding aan boord van marinevaartuigen is afwijkend van die op koopvaardijschepen vanwege : het personeel, de achtergronden en de opleiding, de uitgebreide compartimentering van de marinevaartuigen, het "vuurwerk" aan boord en de omstandigheden waaronder calamiteiten kunnen optreden.
Calamiteitenbestrijding aan boord van (koopvaardij)vaartuigen wordt in de brandweerwereld beschouwd als "apart" waarvoor het zinvol is dat je aanvullende opleiding(en) hebt t.o.v. gebouwbranden.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2014, 16:39:59
Citaat van: Thor link=msg=1248378 date=1394119642
Een "loflijk" initiatief.Forumleden kunnen de horizon verbreden dat is altijd nuttig en mogelijk elders goed bruikbaar/toepasbaar.Zoals je zelf schrijft zal er het een en ander aan werk voor je in kunnen gaan zitten.

Op dit forum heb je de mogelijkheid van een poll, dat zou ik zeker eerst proberen om de huidige belangstelling voor dit onderwerp te peilen.

Calamiteitenbestrijding aan boord van marinevaartuigen is afwijkend van die op koopvaardijschepen vanwege : het personeel, de achtergronden en de opleiding, de uitgebreide compartimentering van de marinevaartuigen, het "vuurwerk" aan boord en de omstandigheden waaronder calamiteiten kunnen optreden.
Calamiteitenbestrijding aan boord van (koopvaardij)vaartuigen wordt in de brandweerwereld beschouwd als "apart" waarvoor het zinvol is dat je aanvullende opleiding(en) hebt t.o.v. gebouwbranden.

Ik heb bewust niet gekozen voor een poll. Door middel van gewone reacties krijg ik een beter beeld van wat men wil weten en welke vragen er zoal leven. Die interactie is waardevoller dan een simpel "ja" "nee" :)
Bijdragen op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2014, 16:59:22
Citaat van: Highfield link=msg=1248382 date=1394120399
Ik heb bewust niet gekozen voor een poll. Door middel van gewone reacties krijg ik een beter beeld van wat men wil weten en welke vragen er zoal leven. Die interactie is waardevoller dan een simpel "ja" "nee" :)

Graag O0 Zoals je weet ben ik niet geheel onbekend met het defensieapparaat en nog meer kennis en inzicht is mooi meegenomen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2014, 17:11:57
Citaat van: Highfield link=msg=1248382 date=1394120399
Ik heb bewust niet gekozen voor een poll. Door middel van gewone reacties krijg ik een beter beeld van wat men wil weten en welke vragen er zoal leven. Die interactie is waardevoller dan een simpel "ja" "nee" :)

Begrepen.

1.Hoe gaat de marine vwb calamiteitenbestrijding etc. om met de verminderende bemanningen aan boord van marinevaartuigen.
2.Welke opleidingsfaciliteiten heeft de marine zelf en waar en hoe wordt gebruik gemaakt van die van derden.
3.Waarin onderscheidt de marine opleiding zich, in grote lijnen, van de burger opleiding mbt de aanpak van calamiteiten.
4.Hoe vaak komen meer of minder ernstige calamiteiten aan boord van marinevaartuigen voor en hoe is de feedback vwb opleidingen en oefeningen.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2014, 18:17:49
Citaat van: Thor link=msg=1248394 date=1394122317
Begrepen.

Citaat

1.Hoe gaat de marine vwb calamiteitenbestrijding etc. om met de verminderende bemanningen aan boord van marinevaartuigen.

Ik neem aan dat je doelt op de meest recente patrouilleschepen? In het kort: Automatiseren van brandbestrijding. Iedere ruimte heeft meerdere typen melders: co2, vlam en temperatuur. 1/3 triggers geeft scheepsbreed alarm inclusief een computerstem die het compartimentnummer en de naam doorgeeft. Bij 2/3 triggers wordt automatisch watermist geactiveerd in het betreffende compartiment. Het doel van dit systeem is het beheersen van de brand binnen het compartiment waardoor de bemanning tijd wint om zich te kleden en het offensief in te zetten. Daarnaast zijn er ook handactivatieknoppen voor watermist. Het houd wel sneller op, op een gegeven moment zijn de inzetbare poppetjes gewoon op en dan moeten er keuzes gemaakt worden.

Citaat
2.Welke opleidingsfaciliteiten heeft de marine zelf en waar en hoe wordt gebruik gemaakt van die van derden.

Voor NBCD-opleidingen is een groot oefencentrum op de Nieuwe Haven. Voor zover ik weet worden hier alle scheepsgerelateerde brand- en damagecontrol opleidingen gegeven. Voor "nautische" oefeningen, zoals het verlaten van een schip door middel van vlotten, word het zwembad van Den Helder gebruikt, wat ook deels eigendom van de gemeente is. Er is, voorzover ik weet, geen rol voor derden.

Citaat
3.Waarin onderscheidt de marine opleiding zich, in grote lijnen, van de burger opleiding mbt de aanpak van calamiteiten.

Geen idee, ik ben niet bekend met de koopvaardijopleidingen. Bij de KM, op zee, gaat de zeewaardigheid en de inzet van het schip voor alles; inclusief tot op zekere hoogte het personeel. Bij de koopvaardij zal wellicht eerder de keuze gemaakt worden om het schip te verlaten, ook omdat men vaak significant minder mensen op een significant groter schip heeft.

Citaat
4.Hoe vaak komen meer of minder ernstige calamiteiten aan boord van marinevaartuigen voor en hoe is de feedback vwb opleidingen en oefeningen.

Geen idee, dat is afhankelijk van zoveel factoren. Zoals overal waar gewerkt wordt zijn er incidenten, een marineschip is wat dat betreft een heel druk, gecompliceerd gevaarte met een niet risicoloos takenpakket. Omdat iedereen een behoorlijke achtergrond heeft in fire fighting en damage control zijn de gevolgen hiervan vaak zeer beperkt en zijn incidenten vaak al opgelost voordat er goed en wel alarm is gemaakt. De rode draad van het optreden met een marineschip is oefenen, oefenen en nog meer oefenen. FF/DC is hierbij denk ik nummer 1: van een prullenbakbrandje in een hut tot een crash aan dek van een bewapende en afgetankte helikopter, alles komt voorbij.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2014, 18:45:20
Toevoeging aan punt 4:

Omdat iedereen iedere 2-3 jaar een andere functie krijgt, is er dus ook onder de instructeurs en leidinggevenden op de opleiding doorloop en praktijkervaring. Dezelfde instructeurs varen ook mee aan boord om oefeningen te verzorgen en feedback aan het schip te geven. Omgekeerd krijgen zij die ook van het schip op de "standaard" procedures waar men in de opleiding dan weer voordeel mee doet. Zo is de feeback en de koppeling met de praktijk op verschillende manieren geborgd.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #8 Gepost op: 7 maart 2014, 09:39:28
Om een beetje beeld en geluid te hebben over dit onderwerp:

http://www.youtube.com/watch?v=f1aq5FYpZzE#ws

En vergeet de FOST trainingen bij Plymouth niet:

http://www.youtube.com/watch?v=8JLTUBIwx_Q#ws

http://www.youtube.com/watch?v=6eAizpUcTbQ#ws


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2014, 10:20:16
Dank :)

Als er vragen opkomen na het zien van deze filmpjes, stel ze. Wat in het de filmpjes misschien opvalt is dat men de hoeveelheid bluswater zo veel mogelijk wil beperken. Al het water wat de brand in gaat moet er namelijk ook weer uit, anders pomp je op den duur het hele schip vol water.

Nog eentje, flash over container:

http://www.youtube.com/watch?v=BzXmKrdYGd0#ws
Bijdragen op persoonlijke titel.