"voorbehouden handelingen" of niet?

Auteur Topic: "voorbehouden handelingen" of niet?  (gelezen 79454 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 22 juni 2005, 15:37:21
Hoi allemaal,

Wie kan mij vertellen of de volgende handelingen vallen onder de zogenaamde "voorbehouden handelingen" en dus alleen mogen worden gedaan door BIG-geregistreerden?

Het prikken bij een glucosemeting.

Beademing middels een beademingsballon.

We gaan er voor het gemak hier wel vanuit dat de betreffende persoon getraind is in de handelingen.

thanks!


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2005, 16:51:11
Daar gaan we weer ;)... BIG-wet is heikel punt hier op het forum...

Het prikken voor een glucosemeting vind ik overigens wel een interessante vraag.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2005, 16:56:45
Ik werk als helpende, en ik mag het niet.
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2005, 18:22:30
:-X


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2005, 18:55:40
Ballonbeademing via een kap is geen voorbehouden handeling.

Glucose prikken ? dat is echt een interresante.. ? Dat zou ik zo niet weten..

Dat dacht ik dus ook. In principe praten we wel over het splijten van weefsels. Anderszijds, het prikken van een blaar is geen voorbehouden handeling

Hier speelt natuurlijk deels ook het zelfde mee als met de discussie over het meten van tensie; heel aardig zo'n gemeten waarde, maar wat wil je er mee doen? Het differentieren tussen een hypo/hyper is niet zo ingewikkeld, slechts de maatstaven onthouden. Maar dan, wat ga je met je waarde doen? Suiker geven bij een hypo kan in principe gewoon, maar bij de hyper kan je niet veel meer doen dan de patient naar een arts sturen. (Als de je so bij kennis is kan deze natuurlijk zelf insuline spuiten).


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2005, 19:10:55
Volgens mij zijn beiden geen voorbehouden handelingen.
De wetgever bepaalt wat voorbehouden handelingen zijn wat niet, de geoefendheid van de uitvoerende is in dat kader niet relevant. Dat wordt pas relevant als je gaat kijken wie die voorbehouden handelingen gaat uitvoeren.

Wat het glucose betreft, voorbehouden zijn injecties en puncties, geen van beiden is m.i. van toepassing.

Verder zijn voorbehouden handelingen alleen voorbehouden wanneer ze uitgevoerd worden door beroepsbeoefenaars in de individuele gezondheidszorg, die die handelingen ook nog eens buiten noodzaak uitvoeren. In noodgevallen gelden de regels omtrent voorbehouden handelingen namelijk ook niet.

Voorbeeld: al zou iedere vorm van prikken voorbehouden zijn, dan geldt dat dus niet voor de juwelier die een gaatje in je oor, navel of ander lichaamsdeel schiet. De zelfde redenatie geldt voor de tatoe shop

Nog een voorbeeld: de wet BIG stelt dat defibrileren een voorbehouden handeling is, echter de ehbo'er die niet beroepsmatig bezig is op het gebied van de individuele gezondheidszorg is hier dus niet aan gehouden. De AED mag dus gewoon gebruikt worden (wat de wet Big betreft dan)

Uiteraard kun je voor schadelijke gevolgen van je handelen altijd vervolgt worden op basis van het civiel of strafrecht. Of je ook veroordeeld wordt is dan een tweede, dat zal ondermeer afhangen van de noodzaak van je handelingen en de zorgvuldigheid waarmee die uitgevoerd zijn.

Dat Delta geen glucose mag prikken is zeer waarschijnlijk een regel van zijn werkgever, de wet bepaalt dat m.i. dus niet.
Sterker nog de wet zegt dat iedereen die aan bepaalde voorwaarden voldoet (met name de bekwaamheid) in opdracht van een zelfstandig bevoegde voorbehouden handelingen mag uitvoeren.

Dus een verzorgende die bekwaam is etc mag (voor wat de wet BIG betreft) in opdracht van een arts injecties toedienen. Werkgevers zullen hier over het algemeen echter weinig gebruik van maken.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2005, 19:24:20
Duidelijk :D

Op mijn verpleegstage mocht ik wel bloedsuiker prikken, het geven van overige injecties logischerwijs niet.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2005, 20:32:10
een glucose bepaling is een voorbehouden handeling omdat het onder de injecties valt.

Het is echter een handeling die erg simpel is aan te leren maar wel op een goede en eenduidige manier. Tot voor kort was het in ons ziekenhuis voorbehouden aan mensen van het lab om de glucosebepaling uit te voeren.

Echter het wordt nu tot de verpleegkundige handelingen geregeld en iemand moet er eerst scholing voor hebben gevolgd.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2005, 23:24:01
En sondevoeding geven mag ik dan weer wel... Beetje een grijs gebied ;)
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2005, 23:30:27
een glucose bepaling is een voorbehouden handeling omdat het onder de injecties valt.

Dat klinkt niet logisch want er wordt immers niets geinjecteerd, behalve de naaldpunt dan.
Heb je enig idee waar bepaald is dat dit voor de wet BIG onder de injecties valt ? (uiteraard kunnen bedrijven eigen regels opstellen die dit bepalen, maar we hebben het hier om de discussie zuiver te houden over het wettelijk kader.)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources