Helm voor inzet bij beknellingen

Auteur Topic: Helm voor inzet bij beknellingen  (gelezen 16850 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Gepost op: 18 maart 2014, 00:35:56
Wij draaien ongeveer 8 keer per jaar inzet op het Jaba Circuit in Posterholt (het is een speedway) en zoals ik al in een ander topic had uitgelegd (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3310.700) zijn wij er voor coureur en publiek. Nu hebben wij vanavond onze opfris les gehad over die inzetten en kwamen we ook bij het onderdeel persoonlijke beschermingsmiddelen. Hier valt ook een helm onder. Deze zijn wij verplicht te dragen op het moment dat wij op de baan zijn bij een coureur en deze uit de wagen geknipt gaat worden, netzoals een veiligheidsbril. Nu hebben we in onze Sprinter nog van die "oude" bouwhelmen liggen met een rood kruis erop. We waren hier over bezig van of het geen idee is om nieuwe helmen aan te (laten) schaffen voor de personen die deze inzet draaien. Mogelijk op eigen kosten en dus prive eigendom dan maar dat ter zijden. Mij gaat het er om wat voor helm het beste is. Nu begrijp ik dat je voor een echte hele goede helm ook een hele mooie prijs hebt maar we willen een helm (liefste met vizier) die niet al te duur is. Nu hebben we zitten denken aan het idee van een Jethelm:

Wat is het beste om te doen? Wij dragen die helm uiteindelijk met de zelfde reden als de ambulancedienst deze draagt als er geknipt gaat worden: vanwege je veiligheid.


Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2014, 08:55:31
Noem ik met deze helm en bijbehorende veiligheidsbril iets heel geks?

http://nl.msasafety.com/Hoofdbescherming/Brand/Helmen/F2-X%26%2345%3BTREM/p/000360006900001001
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2014, 09:29:31
Zoals je al in het andere topic zelf zegt laat je bij een crash de ambulance ter plaatse komen. De richtlijnen die ik ken van de FIA is dit verplicht bij o.a. stockkarraces. En ik weet dat dit ook gebeurt dmv diverse teams binnen Nld en Belgie.
En als je de beslissing en bevrijding bij hun laat liggen (zoals je zelf zegt) denk ik dat het erg zonde van je geld is om nieuwe helmen te gaan kopen. Het NRK heeft toch altijd een klein budget dus besteed het ergens anders aan zou ik zeggen....

En trouwens...doe zelf al wat jaartjes medische begeleiding bij o.a. stockkarraces en circuitraces..en de keren dat je echt moet gaan knippen kun je op 1 hand tellen in de 10 jaar. Er is altijd meer dan genoeg ruimte om de coureur uit de auto te halen zonder het chassis en de kooi te moeten beschadigen. Met een ricipro-zaag kun je 99% van de bevrijdingen doen door het omhulsel eraf te schroeven.

Mocht je meer willen weten hierover dan stuur je maar een PM.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2014, 09:30:25
Citaat van: Tomyboy link=msg=1251666 date=1395129331
Noem ik met deze helm en bijbehorende veiligheidsbril iets heel geks?

http://nl.msasafety.com/Hoofdbescherming/Brand/Helmen/F2-X%26%2345%3BTREM/p/000360006900001001

Nee, had ik ook al gekeken, maar we zitten als struikelblok met de prijs: had op internet gezien dat die bij een €70 a €80 pas begon.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2014, 10:54:27
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251680 date=1395131425
Nee, had ik ook al gekeken, maar we zitten als struikelblok met de prijs: had op internet gezien dat die bij een €70 a €80 pas begon.

Misschien moet de offerteprijs bij de opdrachtgever omhoog. Als deze het eist dan (RI&E en ARBO) mag de opdrachtgever er ook voor betalen, aangezien deze helmen niet op de braderie worden gedragen 98uiye
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2014, 11:36:44
Het punt zit hem erin dat een paar mensen maar de helm nodig heeft (6 mensen roep ik uit mijn hoofd). En omdat we allemaal een andere grootte van hoofd hebben dus iedereen een eigen helm te hebben. Daarbij heeft het bestuur geen garantie dat als ze nu een helm van 100 euro aanschaffen voor iemand dat deze nog jaren bij het Rode Kruis zit en zelfs deze inzetten doet. Vandaar dat het bestuur er niet veel aan uit zou willen geven.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bart S

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2014, 11:44:51
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251711 date=1395139004
Het punt zit hem erin dat een paar mensen maar de helm nodig heeft (6 mensen roep ik uit mijn hoofd). En omdat we allemaal een andere grootte van hoofd hebben dus iedereen een eigen helm te hebben. Daarbij heeft het bestuur geen garantie dat als ze nu een helm van 100 euro aanschaffen voor iemand dat deze nog jaren bij het Rode Kruis zit en zelfs deze inzetten doet. Vandaar dat het bestuur er niet veel aan uit zou willen geven.

Een beetje helm voor dit werk is gewoon verstelbaar en past dus bijna iedereen. De helm die je zelf voorstelde is volgens mij een brommer- of motorhelm en lijkt me niet echt geschikt voor jouw werk. En aanschaffen op eigen kosten..... dát kan toch niet de bedoeling zijn?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2014, 11:49:11
Ikzelf heb ook het liefste zo'n mooie helm wat ook de ambulancediensten gebruiken inderdaad. Maar de kosten ervoor krijg ik nooit bij het bestuur erdoor. Dat zal het dus niet worden helaas. De helm op de afbeelding is inderdaad voor een brommer/scooter, maar als ik ga kijken naar bijvoorbeeld de artsen e.d. bij onder andere Formule 1 die hebben ook zo'n soort helm (alleen zonder vizier dan).

En op eigen kosten, nee absoluut niet mijn voorkeur, maar zoals ik zei: een helm van de ambulancediensten zal niet vergoed worden door het bestuur. Dan zal ik deze zelf moeten aanschaffen. Vandaar een goedkope maar wel prima helm met vizier.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2014, 11:49:22
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251711 date=1395139004
Het punt zit hem erin dat een paar mensen maar de helm nodig heeft (6 mensen roep ik uit mijn hoofd). En omdat we allemaal een andere grootte van hoofd hebben dus iedereen een eigen helm te hebben. Daarbij heeft het bestuur geen garantie dat als ze nu een helm van 100 euro aanschaffen voor iemand dat deze nog jaren bij het Rode Kruis zit en zelfs deze inzetten doet. Vandaar dat het bestuur er niet veel aan uit zou willen geven.

Ik ben even erg kort door de bocht: Als het bestuur geen geld kan/wil uitgeven moet je dit soort evenementen ook niet aannemen...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2014, 11:51:54
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251713 date=1395139751
Ikzelf heb ook het liefste zo'n mooie helm wat ook de ambulancediensten gebruiken inderdaad. Maar de kosten ervoor krijg ik nooit bij het bestuur erdoor. Dat zal het dus niet worden helaas. De helm op de afbeelding is inderdaad voor een brommer/scooter, maar als ik ga kijken naar bijvoorbeeld de artsen e.d. bij onder andere Formule 1 die hebben ook zo'n soort helm (alleen zonder vizier dan).

En op eigen kosten, nee absoluut niet mijn voorkeur, maar zoals ik zei: een helm van de ambulancediensten zal niet vergoed worden door het bestuur. Dan zal ik deze zelf moeten aanschaffen. Vandaar een goedkope maar wel prima helm met vizier.

Die vervolgens niet gemaakt is voor het soort werkzaamheden en dus een schijnveiligheid creëert. De artsen in de formule 1 zitten in een snelle auto, dus vandaar die helm ;) Verder hebben rescuemarshalls vaak "brandweerhelmen".

Een andere optie is om de baan uit te gaan als er geknipt gaat worden.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.