Twee overvallers omgekomen bij overval op juwelier Goldies Milhezerweg - Deurne 28-03-2014

Auteur Topic: Twee overvallers omgekomen bij overval op juwelier Goldies Milhezerweg - Deurne 28-03-2014  (gelezen 59073 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: Berger link=msg=1255024 date=1396244476
Dat heet terugkrabbelen.
Ik heb tijdens de persverklaring toch duidelijk een paar keer "waarschijnlijk" gehoord.


HAP-14

  • Huisartsenchauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Citaat: http://nieuwsuur.nl/onderwerp/630053-geertjan-knoops-over-stelligheid-om.html

Advocaat Peter Plasman noemde het gisteren "zeer opmerkelijk" dat het OM al na één dag concludeert dat er sprake was van noodweer. Volgens Plasman zijn er nog tal van vragen: "Het OM weet ook niet wie heeft geschoten. Om dan al met stelligheid te verkondigen dat de verdachten niet worden vervolgd, is heel opmerkelijk. Het kan wel, maar dan moet je zeker weten dat sprake is van noodweer."

Tevens heeft dhr Knoops het in de tv uitzending er over dat de uitspraken die gedaan zijn door de officier zeker als bindend aangemerkt kunnen worden.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, zijn er nog 3 schroefjes over.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: NikonDirk link=msg=1255028 date=1396247660
Ik heb tijdens de persverklaring toch duidelijk een paar keer "waarschijnlijk" gehoord.

inderdaad: dat heet ook gewoon "misverstand omdat het OM door de media verkeerd gequoot werd "

het weglaten van 1 woordje kan heel wat misverstanden veroorzaken.

lijkt me wel dat het echtpaar in ieder geval vervolgd gaat worden voor verboden wapenbezit(ze waren niet in het bezit van een vergunning), anders gaat straks iedere winkelier(en misschien andere burgers ook nog) een illegaal wapen aanschaffen omdat je toch niet veroordeeld word.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Volgens Radio 1 heeft men tijdens de persconferentie 17 keer het woord "waarschijnlijk" gebruikt.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: NikonDirk link=msg=1255037 date=1396251213
Volgens Radio 1 heeft men tijdens de persconferentie 17 keer het woord "waarschijnlijk" gebruikt.

het OM wel, de media niet


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: StevenQ link=msg=1255038 date=1396251416
het OM wel, de media niet

Uit jouw berichten begrijp ik dat de media de woorden 'waarschijnlijk' uit de persco geknipt hebben om op die manier een ander beeld te geven. Dat is opzich opmerkelijk gezien de Persco op diverse zenders live werd uitgezonden. Hoe werkt dat dan?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598

Hoe werkt dat dan?

Dat de media een krantenartikel/stukje op de site zet met het hele verhaal er in zonder het woord "waarschijnlijk" daar in te zetten misschien?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1255040 date=1396253713
Uit jouw berichten begrijp ik dat de media de woorden 'waarschijnlijk' uit de persco geknipt hebben om op die manier een ander beeld te geven. Dat is opzich opmerkelijk gezien de Persco op diverse zenders live werd uitgezonden. Hoe werkt dat dan?

Zie o.a. mijn reactie betrekkelijk kort na die persconferentie.(@ reactie 57)

'Juwelierspaar Deurne handelde waarschijnlijk uit noodweer' Volgens de hoofdofficier van Justitie.

De hoofdofficier van Justitie de heer van Nieuwenhuizen kon tijdens de bijeenkomst zaterdagavond nog maar weinig met zekerheid zeggen. Zie o.a

hebben de juwelier en zijn vrouw hoogstwaarschijnlijk uit zelfverdediging gehandeld…
Volgens Nieuwenhuizen is nog niet helemaal duidelijk…..
Nader onderzoek moet daar meer duidelijkheid  over geven…...
"een globaal idee"…..
lijkt hierbij te wijzen op…..
Het onderzoek van de politie moet onder meer duidelijkheid geven wie precies op wie heeft geschoten tijdens de fatale overval……Waarschijnlijk is een van de wapens……
Zij hadden vermoedelijk   geen wapenvergunning……
Etc.


Dus is in feite het enige dat tot heden vaststaat is dat de overvallers zijn doodgeschoten.

Waarom op een dergelijk vroeg tijdstip een dergelijke verklaring waaruit blijkt dat nog heel veel moet worden onderzocht etc...

________________________________________________________________________

Natuurlijk was het zelfverdediging/noodweer van de juweliers laat daarover geen misverstand zijn.
Waarom heeft het OM tijdens een dermate vroeg stadium van het onderzoek een dergelijke verklaring gegeven, wat was daartoe de noodzaak.
In het jargon wordt dit aangeduid als het wekken van verwachtingen.
Zelfverdediging is altijd gerechtvaardigd, de mate van zelfverdediging moet echter proportioneel zijn. Die afweging moet door een rechter worden gemaakt aan de hand van een afgerond onderzoek door politie/justitie, een duidelijk geformuleerde strafeis door het OM en
nadat de verdediging haar inbreng heeft gehad. Dat alles mogelijk aangevuld met verklaringen van deskundigen en getuigen.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1255040 date=1396253713
Uit jouw berichten begrijp ik dat de media de woorden 'waarschijnlijk' uit de persco geknipt hebben om op die manier een ander beeld te geven. Dat is opzich opmerkelijk gezien de Persco op diverse zenders live werd uitgezonden. Hoe werkt dat dan?

Uit uw reactie begrijp ik dat er geen schrijvende pers bestaat?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De hoofdofficier van Justitie leest alles op vanaf een papiertje. In ieder geval staat het hele verhaal al op papier voordat hij zijn mondeling verslag doet. Waarom na afloop voor alle duidelijkheid geen perscommuniqué. Kwestie van even een paar afdrukjes maken. Dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.

N.B. In de regel neem de schrijvende pers, van links tot rechts, een perscommuniqué kwakkeloos over.