Werken op Ambulance én EHBO (SEH)

Auteur Topic: Werken op Ambulance én EHBO (SEH)  (gelezen 5063 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Gepost op: 10 april 2014, 22:04:31
Citaat
Werk op ambulance én EHBO
 
Verpleegkundigen die vanaf de 112-melding tot en met de eerste hulppost betrokken zijn bij de behandeling van een patiënt. Het Laurentius Ziekenhuis in Roermond en AmbulanceZorg Limburg-Noord gaan gezamenlijk mensen opleiden om dat mogelijk te maken.


Na die opleiding kunnen de verpleegkundigen zowel worden ingezet in het ziekenhuis als bij de ambulancedienst. Het zorgt volgens de twee organisaties voor meer kennis en kunde bij de verplegers, maar ook voor een betere en snellere overdracht tussen de beide diensten. Ook de patiënt heeft er wat aan, want die ziet de hele behandeling hetzelfde gezicht aan het bed.

Het plan is volgens bestuursvoorzitter Jack Thiadens van het Laurentius Ziekenhuis en André Lemmen, directeur van AmbulanceZorg Limburg-Noord uniek in Nederland. „Wat je vaak merkt is dat er bij de overdracht - hoe goed het nu ook gebeurt – toch zaken beter kunnen”, zegt Lemmen. „Soms komt informatie toch niet goed over of worden dingen dubbel gedaan. Zoals het inbrengen van een infuus, omdat er in het ziekenhuis toevallig net even andere materialen worden gebruikt. Met de samenwerking halen we die weg door niet meer in eigen hokjes te denken, maar de deuren voor elkaar open te zetten.”
Inmiddels zijn de eerste drie verpleegkundigen bezig met de opleiding. De eerste is naar verwachting later dit jaar klaar daarmee. Ze komen vervolgens bij beide organisaties parttime in dienst, zodat ze bij alle twee kunnen werken. Hoeveel verpleegkundigen er op de lange duur worden opgeleid voor beide diensten, staat nog niet vast.
Bron: http://www.limburger.nl/article/20140410/REGIONIEUWS01/140409014/1001#Werk_op_ambulance_én_EHBO


Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 11 april 2014, 12:35:39
Bij meerdere RAV-en en ziekenhuizen in NL werken al deeltijd SEH en AMBU verpleegkundigen, dus hoe nieuw dit is?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2 Gepost op: 11 april 2014, 13:33:26
Citaat van: Golly link=msg=1257615 date=1397212539
Bij meerdere RAV-en en ziekenhuizen in NL werken al deeltijd SEH en AMBU verpleegkundigen, dus hoe nieuw dit is?

Wat hier volgens mij nieuw is (als ik het goed begreep) is dus dat de AMBU vpk mee het ziekenhuis in gaat en dus bij zijn patient blijft en er dus niet van vpk gewisseld wordt bij overdracht op SEH.

Mijn 1e vraag die bij me opkwam: hoe ga je dit oplossen, je hebt dan je AMBU vpk op de SEH, maar wie zit dan op de ambu naast de chauffeur? Of wordt dan de AMBU vpk netzoals het materieel "uitwisselbaar": vpk gebruikt, dus andere in de auto.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 11 april 2014, 14:18:54
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1257626 date=1397216006
Wat hier volgens mij nieuw is (als ik het goed begreep) is dus dat de AMBU vpk mee het ziekenhuis in gaat en dus bij zijn patient blijft en er dus niet van vpk gewisseld wordt bij overdracht op SEH.

Mijn 1e vraag die bij me opkwam: hoe ga je dit oplossen, je hebt dan je AMBU vpk op de SEH, maar wie zit dan op de ambu naast de chauffeur? Of wordt dan de AMBU vpk netzoals het materieel "uitwisselbaar": vpk gebruikt, dus andere in de auto.
Ik zie het wel zitten, goed voor mijn werkdruk. Nieuwe pleeg elke presentatie die de auto even controleert, en ik aan de koffie 8)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 11 april 2014, 16:47:47
een soort MUG/PIT dus, waarbij de AMBU op de SEH gestationeerd is en een vpk meeneemt wanneer er een inzet is? Ook dat zou niet nieuw zijn.

Ik denk echter dat het betekent dat de vpk de ene dienst AMBU dienst heeft en de volgende dienst weer een SEH dienst. Het doet je continuïteit op de seh tekort als je verpleegkundigen in en uit lopen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis