Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel

Auteur Topic: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel  (gelezen 26650 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #40 Gepost op: 27 mei 2014, 19:57:27
Citaat van: HIT link=msg=1271208 date=1401212480
En ik dacht dat er een andere regeling is voor de mensen die voor de invoer al beschikten over een rijbewijs. ???

Het is ook niet dat iedereen die hier in rijdt geen rijbewijs heeft, alleen men is vele malen goedkoper uit.  O0

Er komt ook een regeling voor mensen die reeds ihbv een rbw zijn, maar het AM rbw gaat daar buiten vallen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #41 Gepost op: 27 mei 2014, 20:50:56
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1271218 date=1401213447
Er komt ook een regeling voor mensen die reeds ihbv een rbw zijn, maar het AM rbw gaat daar buiten vallen.

Ik zeg daar  komen problemen van. Want je gaat mensen rechten afpakken die men nu heeft, in het verleden heeft dat ook geleid tot wetswijzingingen.  :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #42 Gepost op: 2 maart 2015, 11:56:01
Landbouwvoertuig rijdt 80 kilometer per uur te hard op N375 bij Wanneperveen
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=212251&cat=1


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #43 Gepost op: 19 mei 2015, 13:20:59
http://www.sallandcentraal.nl/article.php?action=showarticle&id=58263
Citaat
MMBS rijdt ruim 80 km/h, 17-jarige op de bon

Citaat
De jonge bestuurder krijgt proces-verbaal. De boete wordt bepaald dor de Officier van Justitie. Bij een eerste overtreding is dit volgens de richtlijnen €300,-. Bij een derde keer wordt het voertuig in beslag genomen. Ook de boetes zullen bij recidive in verhouding hoger worden.
Bron Salland centraal


guest15549

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 19 mei 2015, 18:17:03
Citaat van: JJ75 link=msg=1351244 date=1432034459
http://www.sallandcentraal.nl/article.php?action=showarticle&id=58263 Bron Salland centraal

Het in beslag nemen bij de derde keer slaat neem ik aan op de snelheidsovertreding, maar kan dit voertuig niet in beslag worden genomen omdat het harder kan rijden dan toegestaan? Het zelfde verhaal dat opgevoerde scooters ook in beslag (kunnen) worden genomen?


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #45 Gepost op: 25 mei 2015, 12:11:24
Jullie kennen ze vast. De omgebouwde auto's wat 45 km per uur rijden. Vanaf 1 juli is het T rijbewijs verplicht.

Zover ik wist mag je hier 45 mee rijden. (Staat ook vermeld in de rdw papieren)

Mijn schoonbroer werd van de weg geplukt voor een controle. Betreffende agenten gaven aan dat hij maar 25km mag rijden en enkel voor landbouwwerkzaamheden.

Wie kan me nou eens vertellen hoe het zit. Lees en hoor steeds wat anders, en dan met name over de toegestane snelheid
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #46 Gepost op: 25 mei 2015, 12:32:35
Allereerst:
Citaat
Een motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) is een motorvoertuig dat ingericht is voor het uitvoeren van specifieke werkzaamheden
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Ombouw-voertuig-tot-MMBS.aspx
Citaat
Nationale categorie Z1 Motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen. Vanaf 1  september 2014 moet het voertuig voorzien zijn van een laadvloer van minimaal 1,5 x 1,5 meter of een minimale totale oppervlakte van 3 m2.
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/Naslag/Goedkeuringsaanvraag%20ombouwen%20naar%20MMBS.pdf


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #47 Gepost op: 25 mei 2015, 12:40:14
Een mmbs mag inderdaad maximaal 25 km/u -daadwerkelijk- rijden. Dit volgt uit artikel 22, lid c van het RVV:

Citaat
Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
c. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met aanhangwagen, 25 km per uur;

Daarnaast is er sprake van een maximumconstructiesnelheid. Deze staat vermeld op het toelatingsbewijs van de RDW. Deze snelheid kan varieren per type MMBS. Hoewel het voertuig die snelheid dus maximaal kan rijden, betekend het zeker niet dat dat ook mag op de weg (en dat staat ook niet in de RDW papieren)!

Er gelden nog meer verplichtingen mbt de MMBS. Zo moet de bestuurder altijd op eerste vordering een verzekeringsbewijs kunnen tonen.

Mijn inziens is het aan de eigenaar/bestuurder die een dergelijk bijzonder voertuig koopt om zich ook goed in de regels daarover te verdiepen. Vaak worden deze voertuigen gekocht om andere regels te omzeilen. In mijn werkgebied wordt er dan ook strikt op gecontroleerd en verbaliseert.
Senior GGP / Oost-Brabant


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #48 Gepost op: 25 mei 2015, 12:43:27
Bestuurder van een mmbs voertuig moet 16 jaar zijn of ouder en als het normaal persoenen vervoer is of kleine vracht: Geen rijbewijs
Bij voertuigen voor landbouw en bosbouw is een T-rijbewijs noodzakelijk voor 16 en 17 jarige
Naast dit dient het voertuig te zijn verzekerd. De bestuurder dient zich aan de arbeidstijden wet te houden bij een landbouw of bosbouwvoertuig.
Voor de mmbs is de maximumsnelheid is 45 kilometer.

Voor tractoren en andere land- of bosbouwvoertuigen is dit afhankelijk van de voertuigconstructie, maar wettelijk geldt 25kilometer.
Bij instappen begint de inzet.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #49 Gepost op: 25 mei 2015, 12:45:23
Gijs, wat bedoel je met maximumsnelheid? Ik heb het idee dat je twee zaken (maximumsnelheid en maximum constructiesnelheid) door elkaar haalt.
Senior GGP / Oost-Brabant