Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014

Auteur Topic: Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014  (gelezen 42495 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Oefening LIVEX 2014
Saturday 24 May 2014
Nabij Hoek van Holland

De internationale wet en regelgeving (SOLAS Hoofdstuk V, artikel 7/3) stelt dat passagiersschepen op vaste routes een plan aan boord hebben dat de samenwerking ten tijde van een incident weergeeft met de aangewezen SAR organisatie. In Nederland is de officiële SAR organisatie de Nederlandse Kustwacht met een Kustwachtcentrum in Den Helder en betreft het de rederijen: DFDS Seaways (IJmuiden – Newcastle), P&O Ferries (Rotterdam – Hull), Stena Line (Hoek van Holland – Harwich). Naast dit voorschrift wordt er ook gesteld dat er regelmatig oefeningen worden gehouden tussen de betrokken partijen. Deze oefeningen kunnen bestaan uit papieren oefeningen (MAREX tabletop) en praktijkoefeningen (LIVEX). De Nederlandse Kustwacht streeft er naar jaarlijks een oefening te organiseren in de vorm van een Table Top Exercise. Eén maal in de vijf jaar is dat een live oefening.

De laatste LIVEX is gehouden in 2009 nabij IJmuiden met een schip van de Rederij DFDS Seaways. Dit jaar zal de LIVEX oefening gehouden worden in de regio Rotterdam op 24 mei 2014 met een schip van de Rederij Stena Line.


De Nederlandse Kustwacht heeft drie hoofddoelstellingen:

Een verantwoord gebruik van de Noordzee;
De veiligheid op zee, zowel op het gebied van dienstverlening als van handhaving;
Het toezien op de naleving van (inter-)nationale wetgeving en verplichtingen.
Eén van de taken die de Nederlandse Kustwacht uitvoert is de maritieme hulpverlening, opsporing en redding. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en het Ministerie van Defensie ondersteunen de Kustwacht in deze taak.

Om als reddingsdienst adequaat te kunnen reageren bij een grootschalig incident waar een veerboot bij is betrokken, is het belangrijk dat de mensen die direct en indirect bij een dergelijk incident betrokken zijn, weten wat er moet gebeuren en wat er van hen verwacht wordt. Het communiceren en uitwisselen van informatie en de coördinatie van een gezamenlijke actie is daarbij van groot belang.

Deelnemende instanties van de LIVEX 2014:

Nederlandse Kustwacht
Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)
Stena Line
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
Haven van Rotterdam
www.kustwacht.nl




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.

Opleiden, Trainen en Oefenen
Workshop Kustwacht (LIVEX)/IBP Noordzee


Rotterdam, 17 maart 2014

Beste CoPI- en ROT-leden, CaCo’s en OD-G’s,

In 2012 en 2013 deden zich twee GRIP incidenten voor waarbij de samenwerking tussen de VRR en de Kustwacht in de praktijk getest is. Uit de evaluaties is gebleken dat de informatie-uitwisseling, de onderlinge samenwerking, coördinatie en communicatie voor verbetering vatbaar is. Om die reden zullen de hulpdiensten op zaterdag 24 mei a.s. deelnemen aan een grote maritieme oefening die plaatsvindt voor de kust van Hoek van Holland; de oefening LIVEX 2014. De oefening wordt door de Kustwacht in samenwerking met de VRR georganiseerd.

Ter voorbereiding op deze oefening wordt een workshop georganiseerd. Deze workshop wordt op verschillende momenten gehouden op 7 en 21 mei aanstaande.

Inhoud workshop
Tijdens de workshop wordt onder andere aandacht besteed aan de rollen, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de Kustwacht bij een incident op de Noordzee enerzijds en de rollen, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de VRR anderzijds, inclusief de overdracht van het incident van zee naar land.

Er wordt daarnaast stilgestaan bij de informatie-uitwisseling, coördinatie, afstemming en aansluiting tussen de Kustwacht, Gemeenschappelijke Meldkamer en ROT/CoPI waarbij tevens de communicatie en de werkwijze slachtofferoverdracht vanuit een heli wordt toegelicht.

http://www.veiligheidsregio-rr.nl/organisatie-0/risico/opleiden-trainen/workshop-brzo/


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.

LIVEX2014 zoekt figuranten

Posted on 28 maart 2014

Een keer per 5 jaar wordt in opdracht van de Nederlandse Kustwacht de grootschalige oefening LIVEX gehouden. Deze grootschalige oefening is gericht op de bestrijding van incidenten met ferry’s – lijndiensten Nederland – Groot Brittannië.
In regelgeving vindt de grootschalige oefening LIVEX oorsprong in: SOLAS Chapter V art. 7/3 en IMO MSC circ. 1079 “Guidelines for preparing plans for co-operation between Search And Rescue Services and Passenger ships.

De laatste LIVEX was in 2009. Destijds was de oefening een samenwerking tussen de Nederlandse Kustwacht, Veiligheidsregio Kennemerland en rederij DFDS.

Nu 5 jaar later wordt de LIVEX wederom gehouden. Dit keer betreft het een samenwerking tussen de Nederlandse Kustwacht, Veiligheidsregio Rotterdam – Rijnmond en rederij Stena Line alsmede diverse organisaties die deelnemen met varende – en vliegende reddingeenheden. De uitvoering van LIVEX2014 is op zaterdag 24 mei 2014.
(NB: let op dat is ook de datum van de AV van Reddingsbrigade Nederland)

Het scenario voor de oefening betreft op hoofdlijnen: een aanvaring tussen de ferry Stena Transit van rederij Stena Line en een ander schip. Aan boord van de ferry ontstaat brand. De passagiers worden geëvacueerd en per reddingboot ‘aangeland’. De oefening vindt plaats op de Noordzee, ten noorden van de noordpier Hoek van Holland.

Om de evacuatie daadwerkelijk te kunnen uitvoeren zoekt LIVEEX 2014 evacués / figuranten met ‘zeebenen’.

De organisatie van LIVEX 2014 zoekt vrijwilligers die als figurant mee willen helpen LIVEX 2014 te realiseren.
De figuranten dienen er rekening mee te houden dat beperkte tijd in een reddingsvlot of reddingssloep moet worden doorgebracht. Uiteraard wordt LIVEX 2014 uitgevoerd binnen strenge veiligheidskaders. Logistiek, catering en aansprakelijkheid wordt door de oefenorganisatie geregeld. Figuranten dienen minimaal de leeftijd van18 jaar te hebben.

Vind je het leuk om mee te doen als figurant? Opgave / aanmelding kan, tot uiterlijk vrijdag 18 april, via info@sartraining.nl
Kijk voor meer informatie op de website www.sartraining.nl of mail naar info@sartraining.nl

http://rrb.nu/nl/2014/03/28/livex2014-zoekt-figuranten/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Doruz link=msg=1266244 date=1399711196
Oefening LIVEX 2014


Deelnemende instanties van de LIVEX 2014:

Nederlandse Kustwacht
Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)
Stena Line
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
Haven van Rotterdam
www.kustwacht.nl

En daar gaan we weer. Vooral geen buitenstaanders erbij betrekken ! Zelfs Rednet niet.
In Hoek van Holland wemelt het o.a. van de sleepboten, loodsvaartuigen, aannemersmaterieel,rijksvaartuigen en overige bedrijfsvaartuigen die zeker bij een calamiteit onmiddellijk en vaak als eerste zullen gaan helpen.

De recente ramp met de Sewol in Zuid Korea leert weer eens dat een ieder die in de buurt is, of het nu met een simpel speedbootje met een man is, een groter jacht, een visserman etc. gaat hulp verlenen.

Ook Zeebrugge met de Herald heeft geleerd dan men naast vanuit de buurt ook van heinde en verre kwam om te doen wat in de vermogens lag !

Gewoon even na deelnemende instanties toevoegen : Een ieder die in de buurt is en die hulp kan verlenen wordt van harte uitgenodigd.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: Thor link=msg=1266247 date=1399712536
En daar gaan we weer. Vooral geen buitenstaanders erbij betrekken ! Zelfs Rednet niet.
In Hoek van Holland wemelt het o.a. van de sleepboten, loodsvaartuigen, aannemersmaterieel,rijksvaartuigen en overige bedrijfsvaartuigen die zeker bij een calamiteit onmiddellijk en vaak als eerste zullen gaan helpen.

Niet helemaal met je eens: in het echt zullen er inderdaad vaak buitenstaanders bij betrokken zijn maar dat is dan alleen maar winst en geen zekerheidje.
Bij oefenen zit de meerwaarde juist in het gebruik van de vaste ketenpartners en hun geoefendheid.
Na afloop komen de verbeterpunten voor een volgende keer. Hier heeft het gebruik van toevallige buitenstaanders dus geen zin omdat er voor hun geen volgende keer is.(en men er mogelijk bij een echt incident van uit gaat dat deze eenheden altijd beschikbaar zouden zijn)
Aangezien de Haven Rotterdam bij deze livex mee doet sluit ik overigens niet uit dat er wel degelijk varende bedrijfseenheden van hun bij betrokken zullen zijn. Maar dit zijn ,in dit gebied ,dan ook geen buitenstaanders.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Ook zou de veiligheidsregio Haaglanden in de oefening betrokken kunnen worden. Het zijn immers vaak eenheden uit deze regio die het eerste ter plaatse zijn bij (geneeskundige) incidenten.

Hoewel Hoek van Holland officieel onder de vrh Rotterdam Rijnmond valt, worden de A1 en a2 primair gereden door ambulances uit Haaglanden. Deze zijn vaak veel sneller ter plaatse.

En uiteraard bij een groot incident zouden ook andere disciplines uit de Haagse regio ingezet worden.

Kortom, naar mijn mening gemiste kans!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
"En uiteraard bij een groot incident zouden ook andere disciplines uit de Haagse regio ingezet worden."

Oh ja en welke zouden dat dan zijn? ::)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Doruz link=msg=1266307 date=1399728136
Niet helemaal met je eens: in het echt zullen er inderdaad vaak buitenstaanders bij betrokken zijn maar dat is dan alleen maar winst en geen zekerheidje.
Bij oefenen zit de meerwaarde juist in het gebruik van de vaste ketenpartners en hun geoefendheid.
Na afloop komen de verbeterpunten voor een volgende keer. Hier heeft het gebruik van toevallige buitenstaanders dus geen zin omdat er voor hun geen volgende keer is.(en men er mogelijk bij een echt incident van uit gaat dat deze eenheden altijd beschikbaar zouden zijn)
Aangezien de Haven Rotterdam bij deze livex mee doet sluit ik overigens niet uit dat er wel degelijk varende bedrijfseenheden van hun bij betrokken zullen zijn. Maar dit zijn ,in dit gebied ,dan ook geen buitenstaanders.

Ik denk dat je als vaste ketenpartners ook wilt oefenen hoe het is om te werken met buitenstaanders die toevallig opduiken en onverwachte dingen gaan doen. Die juist niet bij de vorige oefening waren en ook niet het draaiboek kennen...

Wat Thor zegt: plaats gewoon een oproep om lekker mee te doen en kijk dan eens wat er gebeurt ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De Stena schepen kunnen max. 1200 passagiers aan boord hebben.
Een calamiteit zoals brand, aanvaring oid kan ergens op de route tussen HvH en Harwich optreden.

N.a.v. een noodoproep van een dergelijk schip zal onmiddellijk een grote variëteit een schepen zich spoeden naar het schip.
Schepen van het loodswezen, sleepboten, zeeschepen in de buurt etc. die allemaal zo effectief mogelijk willen helpen.
Dit naast hulpverleningsvaartuigen en helikopters
Brandweer, ambulance personeel etc. zullen mogelijk aan boord moeten worden gebracht terwijl vrijwel gelijktijdig passagiers van boord moeten worden gehaald, moeten worden afgevoerd, mogelijk behandeld, opgevangen en geregistreerd etc.
Al gauw zullen 20-25 vaartuigen, tijdens de eerste fase betrokken zijn bij een dergelijke operatie.
Dat vereist de nodige werkverdeling en communicatie. Daar moet je op oefenen. Je moet weten waarvoor de verschillende schepen optimaal kunnen worden ingezet, dus kennis van de scheepstypen en de mogelijkheden etc.
Een niet onbelangrijk gedeelte van de communicatie zal verlopen met andere vaartuigen en personeel dan de KNRM, kustwacht etc.
Dat zal bij iedere calamiteit van een dergelijke omvang het geval zijn en daar moet je op zijn voorbereid en rekening mee houden, dus ook bij oefeningen.
Neem je dat niet mee dan is de oefening maar zeer beperkt en niet al te realistisch.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Ook de registratie van overledenen en levenden zal door al die derden schepen best een klus zijn.