EHBO + Hoog energetisch letsel

Auteur Topic: EHBO + Hoog energetisch letsel  (gelezen 32524 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2014, 13:49:42
Citaat van: sanagistry link=msg=1267074 date=1399971805
Ik heb een aantal jaar mijn EHBO diploma en doe redelijk veel inzetten. Ik heb gemerkt dat ik meer dan gewone belangstelling heb voor hoog energetisch letsel. Wat ik jammer vind en graag zou willen leren is het werken met nekkraag en plank. Ik begrijp dat dit voorbestemde handelingen zijn die je als EHBO-er niet zelfstandig mag uitvoeren. Wat ik me afvraag is of er een mogelijkheid bestaat om dit te leren en een kwalificatie te behalen zodat dit uitgevoerd mag worden. Niet bij elk evenement is een ambu of pleeg aanwezig. In die situaties zou het wel handig zijn om dit te kunnen doen.

Je geeft hier al impliciet antwoord op de vraag:

Ik begrijp dat dit voorbestemde handelingen zijn die je als EHBO-er niet zelfstandig mag uitvoeren.

Ja, dat klopt. Waarom zou je het willen aanleren? Wij zijn juist getraind om mensen zonder voorkennis te laten helpen. Je wordt heus wel ingezet, hoor!

Niet bij elk evenement is een ambu of pleeg aanwezig. In die situaties zou het wel handig zijn om dit te kunnen doen.

Nee, dat zou niet handig zijn. Het zou handig zijn om 112 te bellen. Voor mij mag je alles verder maar we weten dat op het moment mensen dit soort trucjes aanleren dat de basis vaak wordt vergeten. Geen aanval, overigens. Ik kan mijn stelling namelijk vanuit de psycholgische wetenchap onderbouwen.

Verder ben ik het met mijn collega hierboven eens. Immobilisatie op de huidige manier heeft z'n langste tijd gehad. Waarom zou je verouderde, irrelevante handelingen willen leren?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2014, 13:59:42
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1267078 date=1399972439
Voorbestemde handelingen? Het enige dat voorbestemd is dat dingen die omhoog gaan ook weer omlaag moeten komen en dat ik een dikke BMW ga rijden, dat is ook voorbestemd.

Je bedoelt waarschijnlijk voorbehouden, maar dat zijn planken en nekkragen ook niet. De brandweer doet het immers ook. Het is echter wel iets wat je een gewone EHBO'er niet moet willen laten doen. Jij en ik zijn ondanks dat we misschien ervaren EHBO'ers zijn en ook wel eens wat meer geleerd hebben dan het ok of rk boek nog steeds gewone EHBO'ers en moeten ons niet willen wagen daaraan. Hoogstens hoe je assisteert bij een logroll, onder leiding van een ambu team, maar meer ook niet. Persoonlijk denk ik dat een jawtrust goed leren veel nuttiger is, als er geplankt moet worden komt die ambu toch wel, het is dan voor je slachtoffer veel nuttiger als jij zijn ademweg Open kunt houden en nek immobiliseert in afwachting van die ambu, dan dat je als die ambu er eenmaal is je weet hoe je een logroll uitvoert.

Ik wilde graag reageren op het bovenstaande. Juist om het belang van de basale handelingen nog eens te benadrukken. Onlangs ben ik bij een casus betrokken geweest waarbij een man onwel werd. De aanwezige EHBO'er heeft alleen achter het slachtoffer gezeten en steeds de jaw-thrust uitgevoerd. Dit heeft ervoor gezorgd dat de ademweg open is gebleven bij een ernstig zieke patient. Wat mij betreft heeft hij een leven gered met deze simpele handeling.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2014, 17:13:53
Citaat van: RemRoof link=msg=1267076 date=1399972020
.....
WillemD. kom er maar in >:D
Daar is tie dan  998765

Wederom weer een typisch beeldvorming van de EHBO-er. Kan niks en vooral, mag niks.
EHBO-ers heb je in vele soorten en maten met verschillende opleidingen en in verschillende niveaus t/m academisch niveau.
Dus niet alles over één kam scheren svp.  98uiye


Back to topic:
Het idee dat EHBO-ers alleen (lees : zelfstandig) wil planken is in mijn ogen een vertroebeld denkbeeld en vindt ik ook niet realistisch.
Net als in ieder ander vakgebied heb je altijd dwazen en dommen die toch iets doen wat niet kan en mag. Dat blijft hangen op het netvlies.....

In alle gebruikelijke standaard EHBO opleidingen leer je geen planken, gezien de gecompliceerdheid, de potentiele gevaren en het volledige gebrek aan kennis daarover bij de standaard OK en RK EHBO instructeur.
Die schaarse EHBO opleidingen waar planken wel wordt geoefend, worden de cursisten er echt wel en zeer indringend van doordrongen dat alleen (zelfstandig) planken ook helemaal niet aan de orde is en uitermate ongewenst om tal van redenen.
Bovendien worden dit soort EHBO opleidingen altijd verzorgd door (bijklussende) ambulancepersoneel die altijd wel iets "laten zien" hoe dat in zijn werk gaat. Zodra het bij cursisten bekend wordt dat een ambulanceverpleegkundige de cursus verzorgt wordt er vrijwel altijd gevraagd om "spectaculaire" dingen en handelingen te tonen, het liefst met veel geluiden, toeters en bellen. Dat is als cursist (de leek) natuurlijk prachtig om te zien en nog leuker om aan mee te doen.
Maar ja, mensen apen altijd na. Ook de EHBO-er die "iets" heeft gezien en denkt dat hij het zelf ook wel kan doen. Wat zijn wij Nederlanders toch eigenlijk een prachtig en leerzaam volk.
Het is ook aan de betreffende ambulance medewerker om terughoudend te zijn wat betreft de directe betrokkenheid van leken cursisten bij een demonstratie van risicovolle en medische (EHBO) handelingen. Al dan wel of niet op/met oefenpop.

Vanwege de aard van sommige risicovolle evenementen als gemotoriseerde sporten en andere hoogenergetische sporten o.i.d. krijgen geselecteerde EHBO-ers een dergelijke aanvullende training van de lokale ambulance verpleegkundige.
In voorkomende gevallen waar het risico op hoogenergetisch letsel hoog is en geen medisch toezicht is, vindt ik zeer slecht.
In dergelijke situaties zullen de EHBO-ers dan ook moeten wachten met nekkragen en planken tot de ambulance de hulpverlening overneemt.

De discussie of iets wel of niet ouderwets is eigenlijk hier niet van toepassing. (Medische) inzichten veranderen, dus ook die van planken. Planken zal altijd blijven bestaan, want soms zijn traumaletsels overduidelijk "plankwaardig" en dan is het echt handig dat er EHBO-ers zijn welke kunnen assisteren onder leiding van deskundigen.

In Nederland is met name uit de ambulance wereld de nodige wantrouwen over zaken als spalken, nekkraag en planken.
In andere landen doet men niet zo moeilijk. Daar worden zelfs gedegen EHBO cursussen gegeven voor leken EHBO-ers.
Denk bijvoorbeeld aan de diverse Community First Responder projecten in Engeland en Schotland. Gewoon leken, zeer goed opgeleid en vooral goed uitgerust door de regionale ambulancezorg en inzetbaar als echte voorpost van de ambulancezorg.
En een respect dat die CFRs (leken!) krijgen van de ambulancedienst en bevolking daar. Daar kunnen wij als leken EHBO-ers en ambulancepersoneel in Nederland nog heel veel van leren!

Het is overigens niet aan ambulancepersoneel om te bepalen wat wel of niet kan en mag in de leken EHBO opleidingen.
Ambulancepersoneel mag uiteraard net als iedereen wel de waardering, ongenoegen en/of bezorgdheid uiten, maar ze zijn absoluut geen bepalende macht. Dat ambulancepersoneel kennelijk de EHBO-er (=gegeneraliseerd) alleen in staat acht om "alleen verbandjes" aan te leggen is ontstaan door de jarenlange afbraak van het niveau en kennis van de leken EHBO door het OK, tegenover de groeiende takenpakket, kennis, en vaardigheden van ons ambulancepersoneel.
Met andere woorden, EHBO-ers en ambulancepersoneel zijn elkaar al jaren kwijt en kunnen niet meer overeenkomstig handelen. En die kloof wordt alleen maar groter nu de EHBO steeds maar simpeler moet worden als ik de NRR, OK en RK mag geloven.
Dat verklaart een hoop discussies over wat wel of niet mag en de kennelijk grote "angst" dat sommige EHBO handelingen wellicht verkeerd zouden kunnen aflopen.

Mijn inziens mag een leken EHBO-er alles, behalve medisch handelen EN in overeenstemming met zijn aangeleerde kennis en vaardigheden.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2014, 23:06:46
Citaat
EHBO-ers heb je in vele soorten en maten met verschillende opleidingen en in verschillende niveaus t/m academisch niveau.

Klopt maar dat academisch niveau gaat niet over het verlenen van eerste hulp. Of ik moet iets gemist hebben en er is een wo opleiding EHBO begonnen. Bovendien, hooggeschoolde mensen hebben vaak de prettige eigenschap dat ze zelfreflectie kunnen toepassen. Iets wat ik mis bij sommige EHBO'ers.

Citaat
Die schaarse EHBO opleidingen waar planken wel wordt geoefend, worden de cursisten er echt wel en zeer indringend van doordrongen dat alleen (zelfstandig) planken ook helemaal niet aan de orde is en uitermate ongewenst om tal van redenen.
Bovendien worden dit soort EHBO opleidingen altijd verzorgd door (bijklussende) ambulancepersoneel die altijd wel iets "laten zien" hoe dat in zijn werk gaat. Zodra het bij cursisten bekend wordt dat een ambulanceverpleegkundige de cursus verzorgt wordt er vrijwel altijd gevraagd om "spectaculaire" dingen en handelingen te tonen, het liefst met veel geluiden, toeters en bellen. Dat is als cursist (de leek) natuurlijk prachtig om te zien en nog leuker om aan mee te doen.
Maar ja, mensen apen altijd na. Ook de EHBO-er die "iets" heeft gezien en denkt dat hij het zelf ook wel kan doen. Wat zijn wij Nederlanders toch eigenlijk een prachtig en leerzaam volk.

Mee eens!! Het is een onfortuinlijke eigenschap van een aantal Nederlanders dat ze een mening kunnen vormen over een onderwerp zonder belast te zijn met inhoudelijke kennis of praktijkervaring.

Citaat
De discussie of iets wel of niet ouderwets is eigenlijk hier niet van toepassing. (Medische) inzichten veranderen, dus ook die van planken. Planken zal altijd blijven bestaan, want soms zijn traumaletsels overduidelijk "plankwaardig" en dan is het echt handig dat er EHBO-ers zijn welke kunnen assisteren onder leiding van deskundigen.

Prima argument.

Citaat
In Nederland is met name uit de ambulance wereld de nodige wantrouwen over zaken als spalken, nekkraag en planken.
In andere landen doet men niet zo moeilijk. Daar worden zelfs gedegen EHBO cursussen gegeven voor leken EHBO-ers.
Denk bijvoorbeeld aan de diverse Community First Responder projecten in Engeland en Schotland. Gewoon leken, zeer goed opgeleid en vooral goed uitgerust door de regionale ambulancezorg en inzetbaar als echte voorpost van de ambulancezorg.
En een respect dat die CFRs (leken!) krijgen van de ambulancedienst en bevolking daar. Daar kunnen wij als leken EHBO-ers en ambulancepersoneel in Nederland nog heel veel van leren!

De door jou aangehaalde CFR's planken toch echt niet. Daar is de mening van de beroepsgroup hetzelfde. Ik nodig je bij deze uit om lid te worden van www.ukambulanceforum.com. Daar tref je mij ook aan en ik laat je met alle plezier zien dat bovenstaande geen hout snijdt.

Citaat
Het is overigens niet aan ambulancepersoneel om te bepalen wat wel of niet kan en mag in de leken EHBO opleidingen.
Ambulancepersoneel mag uiteraard net als iedereen wel de waardering, ongenoegen en/of bezorgdheid uiten, maar ze zijn absoluut geen bepalende macht. Dat ambulancepersoneel kennelijk de EHBO-er (=gegeneraliseerd) alleen in staat acht om "alleen verbandjes" aan te leggen is ontstaan door de jarenlange afbraak van het niveau en kennis van de leken EHBO door het OK, tegenover de groeiende takenpakket, kennis, en vaardigheden van ons ambulancepersoneel.
Met andere woorden, EHBO-ers en ambulancepersoneel zijn elkaar al jaren kwijt en kunnen niet meer overeenkomstig handelen. En die kloof wordt alleen maar groter nu de EHBO steeds maar simpeler moet worden als ik de NRR, OK en RK mag geloven.
Dat verklaart een hoop discussies over wat wel of niet mag en de kennelijk grote "angst" dat sommige EHBO handelingen wellicht verkeerd zouden kunnen aflopen.

Wellicht niet maar het getuigt van professionaliteit dat je de ketenpartners betrekt in de ontwikkeling van je vak. Je moet namelijk consensus bereiken, vooral voor de veiligheid van je patiënt. Als 5 man zegt dat iets niet verstandig is, misschien moet je wel de bovengenoemde zelfreflectie toepassen.

Citaat
Mijn inziens mag een leken EHBO-er alles, behalve medisch handelen EN in overeenstemming met zijn aangeleerde kennis en vaardigheden.

Hier is hier uitgebreid over gediscussieerd in het verleden. Ik geloof niet dat we zitten te wachten op een herdefiniëring van het medisch handelen. Een EHBO'er mag volgens jou alles maar moet volgens mij zo min mogelijk. Je moet ook de eigen grenzen kennen en weten wanneer je hulp moet inroepen. Dat doen wij namelijk ook.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2014, 23:22:30
Citaat van: CM link=msg=1267234 date=1400015206
Klopt maar dat academisch niveau gaat niet over het verlenen van eerste hulp. Of ik moet iets gemist hebben en er is een wo opleiding EHBO begonnen. Bovendien, hooggeschoolde mensen hebben vaak de prettige eigenschap dat ze zelfreflectie kunnen toepassen. Iets wat ik mis bij sommige EHBO'ers.

Buiten zelfreflectie begrijpen deze mensen vaak ook dat je veel meer kwaliteitsverbetering en verbreding kunt verkrijgen door in de diepte te gaan en de theoretische kaders achter de ehbo handelingen te gaan verkennen, en daarmee dat wat je doet, zijnde ehbo, nog beter te kunnen doen. Begrip rondom het waarom van handelingen in de ehbo kan een hulpverlener heel veel extra handvatten geven om de zorg die hij verleent nog beter en prettiger te maken voor de zorgvrager.

Als EHBO-er ben ik van mening dat je als ehbo-er in een uitzonderlijke situatie maximaal mag leren hoe je een AMBU crew assisteert bij logroll en manuele cwk immobilisatie. Hoe die plank precies werkt, hoe die kraag aangelegd kan worden en hoe iemand wordt vastgelegd is alleen leuk om een keer te zien, zeker niet om te oefenen of zelfs toe te passen. Je kunt er niks mee en mag er niks mee, want als je iemand schade toebrengt dan heb je een heel groot probleem en gaat je ehbo-verzekering je echt niet helpen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2014, 23:38:14
Dat 'wantrouwen' over de plank is overigens geen wantrouwen maar wetenschappelijk onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek (spalken en nekkragen niet meegenomen).

Ik vraag me af waarom de ambulancesector niet mee mag bepalen in de taak van de EHBO'er. Zij zijn de expert (tenminste daar mag van worden uitgegaan) op het gebied van acute hulp buiten het ziekenhuis (ik zie niet zoveel EHBO'ers in het ziekenhuis dus daar gaan we t niet over hebben). Zij zien het vaakst een EHBO'er en zien dus de mogelijk,- en onmogelijkheden op dat gebied.

Nou vind ik 'planken' (weet een EHBO'er ook waarom hij/zij dit doet?) wat ver gaan, maar alleen verbanden aanleggen is ook wel een erg lage lat. Ik zie liever EHBO'ers die adequaat kunnen reageren op een hypoglykemie (en dan niet als iemand unresponsive is suikerwater naar binnen gieten), zeker als gekeken wordt naar de te verwachten groei aan diabetes patiënten, reageren bij intoxicaties, en inderdaad de lichamelijk ongemakken zoals wondjes en sneetjes.


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2014, 08:21:48
Citaat van: Spartan link=msg=1267244 date=1400017094
Ik vraag me af waarom de ambulancesector niet mee mag bepalen in de taak van de EHBO'er. Zij zijn de expert (tenminste daar mag van worden uitgegaan) op het gebied van acute hulp buiten het ziekenhuis ..

Precies. Wij vinden dus de mening van de ambulancemedewerkers wel degelijk belangrijk. Die hebben inzicht in hetgeen zinvol is om te doen bij een persoon, in afwachting van hun komst.


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2014, 13:16:12
Het OK heeft toch ook een College van Deskundige waaronder iemad zit namens de ambulancezorg?


Het College van Deskundigen

Het College van Deskundigen bestaat uit ten hoogste dertien leden. Het aantal leden van het College van Deskundigen wordt vastgesteld door het bestuur.
De leden van het College van Deskundigen, met uitzondering van de voorzitter, worden benoemd door het bestuur op bindende voordracht van organisaties van medische beroepsbeoefenaren met verwantschap aan spoedeisende geneeskunde en verwante opleidingsorganisaties en organisaties van lesgevenden in de Eerste Hulp.
Het College van Deskundigen heeft tot taak om:
 De doctrine vast te stellen, alsmede standaarden voor de uitwerking daarvan en de Eerste Hulp.
 De leerstof ten behoeve van de Eerste Hulp en bedrijfshulpverlening vast te stellen. Het College van Deskundigen brengt advies uit met betrekking tot:
 De doctrine, lesstof, exameneisen, toetsingsmethoden, ontwikkelingen en onderzoek op het gebied van de Eerste Hulp.
 Onderzoek op het gebied van het redden van drenkelingen.

Het College van Deskundigen brengt verslag uit aan en adviseert het bestuur.

Leden van het College van Deskundigen
Mevrouw Dr. E. Crone-Kraaijeveld
Voorzitter
Mevrouw S.E. Langerak
Nederlandse Vereniging voor Cardiologie
De heer G. Bouten
Organisatie Lotus
De heer P. Lasschuijt
Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland afdeling Ambulancezorg

Mevrouw C.M.H. van Buul
NODE
De heer drs. E.S. Alberga
NVAD
De heer G. Franschman
Nederlandse Vereniging voor Anesthesiologie
De heer G. Innemee
AmbulanceZorg Nederland
De heer kol-arts W.E. Korterink
Min. Def. Dir. Mil. Gez. zorg


Bron: http://www.hetoranjekruis.nl/fileadmin/assets-hetoranjekruis/documents/Over_Het_Oranje_Kruis/LedenCollegeVanDeskundigen_20140221.pdf
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


helm

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 14 mei 2014, 16:46:49
Op zijn LinkedIn profiel staat dat hij dat sinds eind vorig jaar niet meer doet.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2014, 22:15:41
Citaat van: René van der Helm link=msg=1267333 date=1400078809
Op zijn LinkedIn profiel staat dat hij dat sinds eind vorig jaar niet meer doet.

Klopt, hij is voor zichzelf begonnen. Ik zou alleen niet weten waarom dat een belemmering vormt..
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon