EHBO + Hoog energetisch letsel

Auteur Topic: EHBO + Hoog energetisch letsel  (gelezen 32520 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #50 Gepost op: 18 mei 2014, 18:52:12
Citaat van: René van der Helm link=msg=1268439 date=1400430100
Ik begrijp je niet, wat bedoel je?

Moet het volgen van een cursus voldoende zijn?
Dat zegt, voor mij, dan hooguit iets over de aanwezigheid, niets over de competentie.
Anders gezegd: een diploma of certificaat wil nog niet zeggen dat iemand in een acute situatie daadwerkelijk competent is.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #51 Gepost op: 18 mei 2014, 19:12:04
Het aftoetsen dan wel het afleggen van examen is een geschikte wijze om vaardigheden en kennis te testen. Nedcert en LPEV toetsen en examineren de praktijk ook niet voor niets alvorens zij certificeren.

Allerlei EHBO vervolg cursussen rondom het bestaande OK en RK concept welke geen volledige ABCDE willen maar alleen maar algemene en eenvoudige EHBO, is dus lood om oud ijzer en zeer beslist geen niveau verhoging of verdieping van betekenis. Vaardig zijn in en kennis hebben van de ABCDE is een must bij EHBO bij HET.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #52 Gepost op: 18 mei 2014, 19:27:58
Citaat van: Willem D. link=msg=1268457 date=1400433124
Nedcert en LPEV toetsen en examineren de praktijk ook niet voor niets alvorens zij certificeren.
Dat doet het Oranje Kruis ook, zij toetsen met een onafhankelijk examenteam aan de hand van vooraf vastgestelde eindtermen.

Citaat van: Willem D. link=msg=1268457 date=1400433124
Allerlei EHBO vervolg cursussen rondom het bestaande OK en RK concept welke geen volledige ABCDE willen maar alleen maar algemene en eenvoudige EHBO, is dus lood om oud ijzer en zeer beslist geen niveau verhoging of verdieping van betekenis. Vaardig zijn in en kennis hebben van de ABCDE is een must bij EHBO bij HET.
Ik ben het met je eens dat ABCDE een belangrijke en goede verdieping en verhoging van niveau is. Ik ben het niet eens met de stelligheid waarmee je dat uit. ABCDE is een hulpmiddel om in een logische volgorde het slachtoffer te benaderen, gebruik van ABCDE wil niet automatisch zeggen dat de geboden hulp per definitie van een hoger niveau is.

Daarnaast loop je denk ik een beetje achter. Zowel het Rode Kruis als het Oranje Kruis maken in respectievelijk de module over evenementenhulpverlening en het boek Gevorderde Eerste Hulp gebruik van ABCDE. Ze gebruiken het niet in hun basiscursus, maar het wordt zeker wel aangeboden in vervolgstof.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #53 Gepost op: 18 mei 2014, 19:41:50
Citaat van: Lunatum link=msg=1268459 date=1400434078


Daarnaast loop je denk ik een beetje achter. Zowel het Rode Kruis als het Oranje Kruis maken in respectievelijk de module over evenementenhulpverlening en het boek Gevorderde Eerste Hulp gebruik van ABCDE. Ze gebruiken het niet in hun basiscursus, maar het wordt zeker wel aangeboden in vervolgstof.

Hopelijk worden die cursussen wel wat toegankelijker, ik kom bij diverse RK afdelingen over de vloer en allemaal geven ze hun eigen interpretatie aan voor wie de aanvullende evenementenhulpverleningscursus  bedoeld is. Ik ken er maar 1 waar ze hem aan een groepje vrijwilligers hebben gegeven. Andere afdelingen hebben hem alleen aan hun coördinatoren aangeboden bijvoorbeeld, maar dat zijn dan net weer de mensen die op een inzet juist niet in aanraking komen met een slachtoffer.  Ook ben ik (helaas) nog geen afdelingen tegengekomen die daadwerkelijk iets met het boek van Pim de Ruiter doen, ik ken redelijk wat mensen die het uit eigen interesse hebben aangeschaft, maar vervolgens wordt er in lessen helaas niks mee gedaan.


helm

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 18 mei 2014, 19:45:01
Citaat van: Lunatum link=msg=1268452 date=1400431932
Anders gezegd: een diploma of certificaat wil nog niet zeggen dat iemand in een acute situatie daadwerkelijk competent is.

Hoe zou je dat volgens jou dan wel kunnen garanderen?


helm

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 18 mei 2014, 19:48:18
Citaat van: Lunatum link=msg=1268459 date=1400434078
Ik ben het met je eens dat ABCDE een belangrijke en goede verdieping en verhoging van niveau is.

Ik vind het benaderingsschema abcde basiskennis voor de ehbo.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #56 Gepost op: 18 mei 2014, 20:44:30
Citaat van: René van der Helm link=msg=1268465 date=1400435298
Ik vind het benaderingsschema abcde basiskennis voor de ehbo.
ABCDE is altijd de basis. Ik vraag me alleen af of je het voor de instap cursussen zo expliciet moet doen als in de eerder genoemde cursussen. Dat maakt het er voor de gewone burger niet makkelijker op.


helm

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 18 mei 2014, 22:45:19
Ook de gewone burgers die ik in de groepen heb snappen de simpele logica van abcde. Het is geen rocket science.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #58 Gepost op: 18 mei 2014, 23:08:36
Citaat van: René van der Helm link=msg=1268526 date=1400445919
Ook de gewone burgers die ik in de groepen heb snappen de simpele logica van abcde. Het is geen rocket science.

Dat is wel het mooie aan de methode, je kunt hem op alle niveaus toepassen. Natuurlijk kan een anesthesist veel meer in een A zien en doen dan een doorsnee EHBO'er, maar de volgorde van handelen is in beide gevallen eerst A en ook met de zelfde argumenten.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #59 Gepost op: 19 mei 2014, 17:21:00
Citaat van: René van der Helm link=msg=1268526 date=1400445919
Ook de gewone burgers die ik in de groepen heb snappen de simpele logica van abcde. Het is geen rocket science.
Dat het OK en RK de volledige ABCDE niet aandurven en doorvoeren, past geheel in hun eigen visie en beleid: eenvoudige en algemene EHBO, beschikbaar voor iedereen. Daar zijn de lesmaterialen en de opleidingen van het OK en RK volledig op gebaseerd. Kies je voor het OK of RK dan weet je van te voren dat je dus een eenvoudige en algemene EHBO opleiding krijgt waarin alleen beperkt de ABC wordt behandeld conform de reanimatie richtlijnen van de NRR.

Dit is dan ook geen aanval op het OK en RK, maar een constatering rechtstreeks gebaseerd op hun eigen lesmaterialen, instructeurs handleidingen, jaarverslagen ed. waarin de ABCDE sterk wordt beperkt of zelfs wordt verbannen.
Op basis van deze eenvoudige en algemene EHBO visie kan m.i. dan ook geen efficiënte en doordachte EHBO bij HET volgens de volledige en noodzakelijke ABCDE worden verzorgd door OK en RK EHBO-ers.
Ook niet na een of twee gezellige EHBO avondjes met het onderwerp ABCDE met HET gebaseerd op het boek Gevorderd EHBO van het OK of het volgen van een (te) korte RK Evenementen module. De vereiste kennis en vaardigheden van de gemiddelde OK en RK instructeurs over trauma en HET ontbreekt nagenoeg geheel en zijn bovendien niet opgeleid met de ABCDE.

Dat sommige verpleegkundigen en artsen onder ons de ABCDE (nog steeds) zien als iets "gevaarlijks en totaal niet geschikt voor leken" is totaal achterhaald gezien de vele binnen en buitenlandse leken EHBO opleidingen in elk denkbaar niveau welke wel de volledige ABCDE voor leken hanteren.
Het aanhalen van "gevaarlijk en niet geschikt voor leken" door verpleegkundigen spreekt bovendien het feit tegen dat hun eigen vakbroeders verpleegkundigen zelf ook de ABCDE uitgebreid hanteren bij hun eigen lessen aan leken EHBO-ers.
Is het dan ineens wel goed, mag het dan ineens wel? Beetje hypocriet is het niet.

De volledige ABCDE is de moeite waard om leken EHBO-ers aan te leren om meerdere positieve redenen.
Niet in een of twee gezellige avondjes met een beetje praktijk zoals wordt geopperd en voorgesteld, maar voornamelijk praktijk gericht zoals Nedcert, LPEV en vele andere buitenlandse organisaties dat doen.
Je kan natuurlijk ook alleen de OK en RK lessen gaan verzorgen, maar dan is wel de volledige ABCDE in de ban!
Wil je cursisten de volledige ABCDE leren hanteren, dan zijn ze beter af bij een andere certificeerder als Nedcert en LPEV die dat wel aanbieden.
Kwestie van keuze maken.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we