Prio 2 melding en toch???

Auteur Topic: Prio 2 melding en toch???  (gelezen 26476 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rob dierenambulanc

  • Gast
Gepost op: 30 juni 2005, 17:32:07
Vandaag was ik weer uiterst verbaasd wat ik zag bij het korps ZHZ. Door mijn werk in de media heb ik het nodige scanner matriaal in de auto.
Ik hoorde een melding in Dordrecht van een aanrijding. De meldkamer zei nadrukkelijk dat het ging om een PRIO 2 melding. De wagen vertrok dicht bij mij waar ik toevallig was. Ik zag het voertuig met blauw blauw zo door het rode verkeerlicht kachelen. Ik dacht dat dit niet echt de bedoeling was van een PRIO2 melding. In de wagen zaten twee agenten die duidelijk nog niet bij de oud gediende horen.
Maar waarom doen ze dit tegen alle regels in om toch blauw blauw te gebruiken? Het was totaal niet druk dus dat kan absoluut geen reden zijn. Of hebben deze dienders gewoon maling aan de urgentie code?




7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2005, 18:56:51
Ik denk niet dat dienders zomaar maling hebben aan bepaalde urgentie code's. Maar het kan heel goed zijn dat ze telefonisch extra details hebben binnen gekregen. En deze hoor je niet over de scanner.  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2005, 19:12:57
En er zitten natuurlijk altijd rotte appels tussen.
Ik hoorde een keer een wagen zeggen dat de melding was afgehandeld en dat ze terug naar het bureau gingen. Op de kruising drukten ze toen ook even door met toeters en bellen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


firemanr

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2005, 01:53:42
Dat hoeven persé geen rotte appels te zijn. Zo zie ik ook wel eens ambu's door het rood schuiven...Ook de brandweer komt er niet vanaf.... ;D Als we een prio 1 melding krijgen en die gaat halverwege over in een prio 2 of terugkeren naar kazerne, blijft het blauwblauw er ook nog wel eens even opstaan bij een druk kruispunt. Is toch gemakkelijk en je hoeft niet te wachtten..... 8) ;D

Dus we hoeven elkaar geen zwarte piet toe te schuiven. Iedereen doet dit wel eens. ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2005, 08:01:30
Vandaag was ik weer uiterst verbaasd wat ik zag bij het korps ZHZ. Door mijn werk in de media heb ik het nodige scanner matriaal in de auto.
Ik hoorde een melding in Dordrecht van een aanrijding. De meldkamer zei nadrukkelijk dat het ging om een PRIO 2 melding. De wagen vertrok dicht bij mij waar ik toevallig was. Ik zag het voertuig met blauw blauw zo door het rode verkeerlicht kachelen. Ik dacht dat dit niet echt de bedoeling was van een PRIO2 melding. In de wagen zaten twee agenten die duidelijk nog niet bij de oud gediende horen.
Maar waarom doen ze dit tegen alle regels in om toch blauw blauw te gebruiken? Het was totaal niet druk dus dat kan absoluut geen reden zijn. Of hebben deze dienders gewoon maling aan de urgentie code?
Weet ik niet hoe het in rotterdam is, maar in de regio waar ik werk is prio 2 ook met toestemming... 3 en 4 zijn de nsa's zonder herrie en licht....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #5 Gepost op: 2 juli 2005, 09:50:18
In Utrecht is dat dagelijkse kost hoor.

Ik zeg het niet graag, maar het verkeersgedrag van de politie is hier alles behalve 'voorbeeldig' te noemen.

- zonder signalen door rood
- geen gordel om
- zonder toestemming toch O&G
- één auto krijgt een melding, 3 andere 'rijden mee'.

Gister ook weer een fraai voorbeeld.
Politieauto neemt een grote rotonde (5 meiplein) tegendraads, wel met O&G.
Levensgevaarlijke actie, niemand rekent daarop, trams al helemaal niet. Tijdwinst: misschien 10 seconde?
Grappig is dat ik net mijn digitale camera aan het testen was. Die hele actie staat op film :o

Enfin, ik heb er ooit eens een briefje aan gewaagd, maar klachten op dat gebied worden gewoon weggewimpeld.


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2005, 09:58:59
Ha, zoiets met geen gordel om herken ik ook. In de uitzendingen van ''Bij de Politie'' of ''Stop politie'' in Amsterdam, zie je wel eens dat ze een prio1 hebben. Maar ze geven niet het goede voorbeeld geen gordel om als ze O&G aan hebben.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2005, 12:20:25
Ha, zoiets met geen gordel om herken ik ook. In de uitzendingen van ''Bij de Politie'' of ''Stop politie'' in Amsterdam, zie je wel eens dat ze een prio1 hebben. Maar ze geven niet het goede voorbeeld geen gordel om als ze O&G aan hebben.

De politie heeft een heleboel vrijstellingen, bij wet geregeld. Ik denk dat de agenten op dit forum ze wel kunnen opnoemen  ;) ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 2 juli 2005, 14:06:48
De politie heeft een heleboel vrijstellingen, bij wet geregeld. Ik denk dat de agenten op dit forum ze wel kunnen opnoemen  ;) ;D
Geldt die vrijstelling ook als ze met een aanrijding uit een auto worden gelanceerd  :-X :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2005, 14:09:17
Geldt die vrijstelling ook als ze met een aanrijding uit een auto worden gelanceerd  :-X :-X

Daar heb ik het niet over.... ;) ik zeg alleen dat ze het waarschijnlijk wettelijk niet hoeven  ;D. Dat ze daarna de voorruit eruit koppen is inderdaad een slecht voorbeeld voor de rest van de automobilisten  :-X

Ik vraag me af of het arbotechnisch ook mag.... ???