Standaard kleding Rode Kruis

Auteur Topic: Standaard kleding Rode Kruis  (gelezen 45889 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Gepost op: 21 mei 2014, 22:13:39
Hele simpele vraag:

Wat is de standaarduitrusting van kleding van een Rode Kruis vrijwilliger? Wij moeten bij onze afdeling namelijk nu de vesten zelf gaan kopen willen wij 1 hebben (€30,00 per stuk). Ik kan het namelijk niet terugvinden op intranet. Mij staat bij dat ik daar eens gelezen heb dat de standaard uitrusting bestaat uit een broek, polo (vroeger werkblouse), vest of trui en jas, optioneel voor EHBO'ers is de verbandtas. Ik vind dit dus alleen niet meer terug...


Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2014, 23:03:21
Wij krijgen:

Polo
Broek
Trui (fleece)
Jas (Jas met bodywarmervulling, wordt nieuw nietmeer geleverd, nog veel op voorraad bij afdelingen)

Optioneel:
Losse Bodywarmer, deze krijgen alleen mensen die er nood voor hebben, voornamelijk bikers en coördinatie.
Petje


Voor zover ik weet zijn dit de enige opties die Moderna levert.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2014, 23:12:34
Ik zelf ben nu in bezit van een nieuwe broek, polo en jas (alleen is de jas niet waterdicht  :o :o :o ). Dit van Moderna.

Gelukkig heb ik nog 2 werkblousen, een oude jas (ook deze is niet waterdicht en deze geeft ook nog af! Mijn polo is hierdoor roze...) met losse bodywarmervoering en de oude trui. Eigenlijk moet ik dit inleveren ivm de nieuwe kleding, maar wij moeten dus maar zelf de vesten kopen. Ofwel: mensen die geen trui hebben of vest willen/kunnen kopen kunnen geen inzetten draaien als het fris/koud is buiten: We hebben daardoor dan mensen te kort bij enkele grote inzetten in najaar/winter/voorjaar en ze zijn hier pissed over en willen opstappen bij onze afdeling vanwege dit.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2014, 15:59:49
Staat er ergens op intranet van het Rode Kruis wat voor ons de standaard uitrusting moet zijn met kleding? Weet iemand dit wel nog te vinden? Ik vind het dus niet meer en wil duidelijkheid over wat verplicht is aan kleding en wat er mogelijk bij kan (dus optioneel is)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2014, 16:14:49
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1269555 date=1400706754
Ik zelf ben nu in bezit van een nieuwe broek, polo en jas (alleen is de jas niet waterdicht  :o :o :o ). Dit van Moderna.

Gelukkig heb ik nog 2 werkblousen, een oude jas (ook deze is niet waterdicht en deze geeft ook nog af! Mijn polo is hierdoor roze...) met losse bodywarmervoering en de oude trui. Eigenlijk moet ik dit inleveren ivm de nieuwe kleding, maar wij moeten dus maar zelf de vesten kopen. Ofwel: mensen die geen trui hebben of vest willen/kunnen kopen kunnen geen inzetten draaien als het fris/koud is buiten: We hebben daardoor dan mensen te kort bij enkele grote inzetten in najaar/winter/voorjaar en ze zijn hier pissed over en willen opstappen bij onze afdeling vanwege dit.

Schandalig dat je de uitrusting/truien sweaters etc zelf moet financieren! Dan maar wat minder afdragen aan het landelijk bureau.
van een werkgever, ook in vrijwilligerswerk, mag toch verwacht worden dat hij de medewerkers voldoende werkkleding e.d. aanbiedt om de taken te vervullen die veelal gratis worden uitgevoerd door de vrijwilligers. Begint bijna op een soort slaafse arbeidsomstandigheden te lijken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2014, 16:21:47
Wij hebben ook gezegd van ben blij dat wij dit VRIJWILLIGERSWERK willen doen nog. Dat wij hier tijd en energie in steken. Veel van ons hebben dus zoiets van kijk nu maar hoe je de inzetten rond carneval e.d. draait. Wanneer het nog fris/koud is buiten is het wel fijn als je een trui over je poloshirtje aan kan
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2014, 18:06:38
Dan zou ik gewoon een eigen trui (geen rk) aan doen en daar de jas overheen. Dan maar niet 100% in officieel pak.

Zelf heb ik
Polo, fleece trui, broek ( zo een oude met de pasvorm van een komo-zak die veel te vaak gewassen is.), nieuwe bodywarmer en nieuwe jas ( die erg dunne soort van plastic die lekker brandgevaarlijk is.)

Verder nog een nog oudere broek in de verkeerde maat als reserve en een paar shirts van de 4 daagse die ik ook alleen in die week gebruik ivm de sponsoring die er op staat.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2014, 18:08:59
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269814 date=1400774798
Dan zou ik gewoon een eigen trui (geen rk) aan doen en daar de jas overheen. Dan maar niet 100% in officieel pak.

Zelf heb ik
Polo, fleece trui, broek ( zo een oude met de pasvorm van een komo-zak die veel te vaak gewassen is.), nieuwe bodywarmer en nieuwe jas ( die erg dunne soort van plastic die lekker brandgevaarlijk is.)

Verder nog een nog oudere broek in de verkeerde maat als reserve en een paar shirts van de 4 daagse die ik ook alleen in die week gebruik ivm de sponsoring die er op staat.

En daar zit het struikelblok: we moeten wel in Rode Kruis uniform zijn tijdens de inzetten. Het is niet de bedoeling dat we eigen kleding over RK kleding heen doen (wel shirt eronder enzo)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2014, 18:12:55
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1269815 date=1400774939
En daar zit het struikelblok: we moeten wel in Rode Kruis uniform zijn tijdens de inzetten. We mogen dus geen eigen kleding over RK kleding heen (wel shirt eronder enzo)

Weet ik, maar dan zou ik dus heel brutaal die regel negeren en zeggen: Wil je dat ik in uniform ben, geef me dan dat uniform. Ik ga geen onderkoeling oplopen omdat ik geen trui krijg van jullie. Eigen veiligheid eerst. Als je dat met voldoende mensen doet dan krijg je de truien vanzelf wel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2014, 18:17:53
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269817 date=1400775175
Weet ik, maar dan zou ik dus heel brutaal die regel negeren en zeggen: Wil je dat ik in uniform ben, geef me dan dat uniform. Ik ga geen onderkoeling oplopen omdat ik geen trui krijg van jullie. Eigen veiligheid eerst. Als je dat met voldoende mensen doet dan krijg je de truien vanzelf wel.

Helaas is het zelfs dan niet mogelijk... Er zijn er die gezegd hebben: Om onderkoeling te voorkomen draai ik geen inzetten als het mogelijk kouder is dan 15 graden celcius tijdens de inzet. Ook hebben meerdere gezegd van ik mag wel net mijn EHBO diploma gehaald hebben (hebben regeling daarin), ik draai mijn tijd hier, maar draai alleen inzetten in zomer/als het warm is en dan stop ik ermee.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel