Zeer grote brand (bakkerij Van Dijk) Dorpsstraat - Heerjansdam 26-05-2014

Auteur Topic: Zeer grote brand (bakkerij Van Dijk) Dorpsstraat - Heerjansdam 26-05-2014  (gelezen 15661 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: pompbediende link=msg=1270835 date=1401116071
er is Wts ingezet ja, maar nog weet je niet waar die hd vandaan komt, misschien wel van een TS die een torenstraal voedt, dan ben je snel klaar met die TS.  Er is geen enkel zicht op wat er wordt gedaan en waarom dit wordt gedaan.  Ook dit was weer een momentopname waarbij de kelen weer brullen en de vingertjes wijzen.  Wees eens verstandig Peter en bespaar ons de vooroordelen die elk incident voorbij vliegen. Het gaat langzaam steeds meer op meneer F-V lijken  :-\
Het enig verschil met FV is dat ik weldegelijk verder kijk voordat ik een oordeel geef, en ik gezien heb dat dit pand strak tegen de buren aan was gebouwt, waarom zou je anders een binnenaanval vanuit de buren op touw gaan zetten om daar een doorslag te voorkomen? Even verder kijken dan de neus lang is. ::)
Maargoed, ik hou m,n klep voortaan wel dicht. Van mij zul je geen last meer hebben.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: pompbediende link=msg=1270835 date=1401116071
Wees eens verstandig Peter en bespaar ons de vooroordelen die elk incident voorbij vliegen. Het gaat langzaam steeds meer op meneer F-V lijken  :-\

Meest kansloze vergelijking van 2014. Peter staat in elk geval nog open voor meningen van anderen, ook tower-ladder roept niet zomaar, maar doet dat uit jarenlange ervaring in (middel)grote gemeentes met relatief veel (middel)grote incidenten. Mag er door collega's (waar ik mezelf niet toe reken) niet kritisch naar incidenten worden gekeken?


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Hunter link=msg=1270837 date=1401116567
Meest kansloze vergelijking van 2014. Peter staat in elk geval nog open voor meningen van anderen, ook tower-ladder roept niet zomaar, maar doet dat uit jarenlange ervaring in (middel)grote gemeentes met relatief veel (middel)grote incidenten. Mag er door collega's (waar ik mezelf niet toe reken) niet kritisch naar incidenten worden gekeken?
zeker wel, dat is de kracht van een forum, maar de oordelen worden altijd gemaakt op een momentopname, misschien stond daar 5min later wel die LD, wie zal het zeggen.... ???
 
Je hoeft een od of B echt niet te vertellen dat LD een groter koelend vermogen heeft als een HD, maar als het een tijdelijk iets was tot LD daar wel beschikbaar was is het dus even behelpen en schakel je later dus alsnog over op LD. O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Citaat van: Hunter link=msg=1270837 date=1401116567
Meest kansloze vergelijking van 2014. Peter staat in elk geval nog open voor meningen van anderen, ook tower-ladder roept niet zomaar, maar doet dat uit jarenlange ervaring in (middel)grote gemeentes met relatief veel (middel)grote incidenten. Mag er door collega's (waar ik mezelf niet toe reken) niet kritisch naar incidenten worden gekeken?
En juist vanuit deze ervaring stel je dit soort vragen. Toen ik het filmpje zag vroeg ik mij direct het zelfde af. Feit blijft wél dat het misschien draait om de formulering. De toon bepaalt tenslotte de muziek...
Assumption is the mother of all fuck-ups


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zeer grote brand in Heerjansdam

http://www.brandweer.nl/zuidhollandzuid?PrsBerIdt=2879
26 mei 2014 - Zwijndrecht (Heerjansdam)

Maandagmorgen 26 mei 2014 omstreeks elf uur is, door nog onbekende oorzaak, brand uitgebroken in een winkelpand aan de Dorpsstraat in Heerjansdam. Er zijn geen gewonden gevallen bij deze brand.
De brandweer heeft opgeschaald naar 'zeer grote brand' om de brand met inzet van veel materieel en personeel te kunnen bestrijden. Bij aankomst van de brandweer was het winkelpand niet meer te betreden en moest de brand van buitenaf worden bestreden. De brandweer heeft ingezet op het behoud van de omliggende woningen. Bewoners van enkele naastgelegen woningen zijn kort elders onder gebracht. Tientallen brandweermedewerkers van Brandweer Zuid-Holland Zuid hebben de brand bestreden. Burgemeester Schrijer van de gemeente Zwijndrecht heeft zich ter plaatse op de hoogte laten stellen van de situatie.

De brand ging gepaard met hevige rookontwikkeling, die tot in de verre omgeving te zien was. Gezien geen enkele rook ongevaarlijk is, werd het advies gegeven om uit de rook te blijven. Meetploegen van de brandweer hebben metingen verricht, waaruit geconcludeerd kon worden dat er geen stoffen zijn vrijgekomen die direct gevaar voor omwonenden vormen.

Om twee uur ‘s middags kon de brandweer het sein ‘brand meester' geven. Het nablussen van de brand neemt nog enige tijd in beslag. Het winkelpand is geheel verwoest. De politie verricht onderzoek naar de oorzaak van de brand.
Samen sterk in de hulpverlening!


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Citaat van: Live link=msg=1270846 date=1401118018
Zeer grote brand in Heerjansdam

http://www.brandweer.nl/zuidhollandzuid?PrsBerIdt=2879
26 mei 2014 - Zwijndrecht (Heerjansdam)

Maandagmorgen 26 mei 2014 omstreeks elf uur is, door nog onbekende oorzaak, brand uitgebroken in een winkelpand aan de Dorpsstraat in Heerjansdam. Er zijn geen gewonden gevallen bij deze brand.

Direct zijn er dan geen gewonden gevallen bij deze brand, indirect is er natuurlijk wel een gewonde.
Namelijk de brandweerman uit HIA, die ernstig gewond raakte op weg naar de kazerne.

Ik vind het verrassend, dat hier vrijwel geen aandacht aan besteed wordt in de berichtgeving met betrekking tot dit incident.


Willem de Wolf

  • Redactie ZHZActueel.nl
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
    • http://www.ZHZActueel.nl
Citaat van: AVN link=msg=1270852 date=1401118906
Direct zijn er dan geen gewonden gevallen bij deze brand, indirect is er natuurlijk wel een gewonde.
Namelijk de brandweerman uit HIA, die ernstig gewond raakte op weg naar de kazerne.

Ik vind het verrassend, dat hier vrijwel geen aandacht aan besteed wordt in de berichtgeving met betrekking tot dit incident.

Is zelfs nagevraagd aan politievoorlichter, maar die wilde geen antwoord geven op de vraag of de gewond geraakte fietser in Hendrik-Ido-Ambacht een brandweerman was. Is overigens wel bevestigd door burgerhulpverlener die de man kent, en indirect soort van bevestigd door aanwezigheid van ruim 5 brandweermannen van post H-I-Ambacht, die met dienstauto direct naar het ongeval kwamen.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Peter71 link=msg=1270836 date=1401116454
Het enig verschil met FV is dat ik weldegelijk verder kijk voordat ik een oordeel geef, en ik gezien heb dat dit pand strak tegen de buren aan was gebouwt, waarom zou je anders een binnenaanval vanuit de buren op touw gaan zetten om daar een doorslag te voorkomen? Even verder kijken dan de neus lang is. ::)
Maargoed, ik hou m,n klep voortaan wel dicht. Van mij zul je geen last meer hebben.

Laat je vooral niet zo snel de mond snoeren Peter, dit forum is er ten slotte voor discussie waar kritisch bij gekeken wordt.

Ook ik ben het hiermee eens, blijf van die hoge druk af als je bij zo'n fikkend/rokend pand komt. Laat het liggen, liever een paar minuten later goed water erop dan om moeten schakelen van HD naar LD.. Dat kost teveel tijd, je bereikt niets met dat HD, ook al zijn de beelden nog zo kort..
Zowel in de vuurlast als het afschermen van een ander pand = zinloos..


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Live link=msg=1270805 date=1401107779
http://www.youtube.com/watch?v=SjGRTr18AFk
Zeer grote brand legt bakkerij in de as Dorpsstraat Heerjansdam
nieuwsopbeeld
Gepubliceerd op 26 mei 2014

Aan het begin van het filmpje stond er niet al te veel druk op die brandkraan en tegen het eind van het filmpje lagen de voedingsslangen plat.
De brand in de bakkerij zelf was toch een bekeken/verloren zaak zowel met HD als LD. Bij dit soort branden altijd eerst
zo snel mogelijk zorgen voor voldoende wateraanvoer dan kun je vervolgens werken met LD.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Hoeveel tijd kost dat dan omschakelen van HD naar LD? ben het verder wel eens dat HD niet echt veel bijdraagt in dit geval
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman