Zelfrichtende open, lichte reddingboten.

Auteur Topic: Zelfrichtende open, lichte reddingboten.  (gelezen 3734 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 20 juni 2014, 10:24:40
Zelfrichtende open,lichte reddingboten.

In 1927 kwam de eerste zelfrichtende reddingbood de Insulinde in de vaart. Was bij de Insulinde en ook de opvolgers het principe dat na het omgaan van het schip een van de kanten vol water liep en daardoor het schip weer rechtop kwam te liggen tegenwoordig worden bij de kleinere vaartuigen opblaasbare luchtkussens voor dit weer overeind komen toegepast.

In tegenstelling tot de huidige grotere reddingboten waar de bemanning droog in de stuurhut blijft raakt de bemanning van een open reddingboot overboord. Kantelproeven worden bij rustig weer uitgevoerd in havens.

Hoe zal het allemaal gaan bij "vliegend stormweer" dus harde wind en behoorlijke golven met een betrekkelijk licht en windgevoelig open vaartuig waarvan de bemanning overboord is geraakt en te water licht.

De opgerichte lichte reddingboot wordt een prooi van wind en golven. Kan de bemanning nog voldoende in de buurt van het vaartuig blijven, kan de bemanning makkelijk aan boord komen etc. etc. ?




Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2014, 12:19:18
Hadden ze geen lifelines?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2014, 12:33:52
Citaat van: Highfield link=msg=1278486 date=1403259558
Hadden ze geen lifelines?

Bij de kantelproeven niet, zie filmpjes reddingsbrigade 112 noordwest.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2014, 12:49:01
Linkje?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2014, 13:13:42
Citaat van: JJ75 link=msg=1278490 date=1403261341
Linkje?

Kantelproef KNRM Boot Oudeschild in de Haven van Volendam

Citaat: r.bles (Gisteren om 16:50:23)
Gaat dat niet automatisch??? Lijkt me erg benauwd als je in de gordels vast op je stoel zit..............en het duurt zó lang!!


Thor :In principe gaat het ook automatisch. Het "terug-kantellichaam" zit lager dan dat bij de Valentijn klasse en daardoor wordt het "terug-kantelmoment" ook lager en dus duurt het langer.
Dat kan komen door de hoogte, het volume en ook door de snelheid waarmee het lichaam wordt opgevuld.
Als je het filmpje zo bekijkt lijkt de proef niet helemaal geslaagd. Gelet op de a-symmetrische plaatsing van het terug-kantellichaam zou de boot juist over het andere boord terug moeten kantelen.
Dat men hier heeft gekozen voor een lagere opstelling kan worden verklaard uit: a. de grotere luchtweerstand bij hogere snelheden (waarschijnlijk niet al te doorslaggevend) en b. het opereren in ondiepere wateren, als de boot daar zou omgaan is er het risico dat de boel dan ondersteboven op het luchtkussen aan de grond raakt en dat zou natuurlijk wel voor de nodige problemen zorgen.
Ik vermoed dat er aan de hand van de ervaringen met deze proef wel gesleuteld zal gaan worden aan deze opstelling.

Ja en vast zitten, ook in een stuurhut (in een grotere boot) zit je vast, weliswaar droog en kort, maar je hangt wel even op je kop en hier  (de open boot)
kun /moet je even zwemmen en in weer in de boot zien te komen.
 Een kantelproef in een haven onder rustige omstandigheden geeft aan of de het vaartuig weer overeind komt en hoe snel dit gaat. Ook geeft de proef aan hoe het vaartuig weer overeind komt, dus als je te water ligt kun je daarmee rekening houden.

De vaartuigen zullen omgaan onder niet al te beste weersomstandigheden met veel wind en een behoorlijke zeegang. Is er onderzocht hoe snel een vaartuig met een opgeblazen drijver bij dit weer verdaagt, dus welke krachten komen op het vaartuig. Is het vaartuig dan nog al zwemmend in het pak bij te houden, in te halen en kun je onder die omstandigheden weer makkelijk aan boord komen.
In omgeslagen toestand zal het vaartuig minder hard verdagen dan als het weer overeind is gekomen.
Mogelijk is het door de bemanning inpikken op het vaartuig in omgeslagen toestand het beste moment tenzij de krachten op het vaartuig te groot worden om het tegen te kunnen houden. Dat zou o.a. kunnen inhouden dat het vaartuig niet al te snel weer overeind zou moeten komen en dat het lozen van het water niet al te snel gaat etc.
Het lijkt mij dat het verdagen en weer aan boord komen onder slechte weersomstandigheden moet worden onderzocht en aan de hand daarvan procedures moeten worden aangegeven.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2014, 13:32:00
Dank je.

Als je wilt doorvaren zit er wel een grote ballon voor je neus zeg. Hoe vaak kan die ballon gevuld worden tijdens de tocht? Of moet je met opgeblazen ballon doorvaren?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2014, 14:01:44
Citaat van: JJ75 link=msg=1278497 date=1403263920
Dank je.

1.Als je wilt doorvaren zit er wel een grote ballon voor je neus zeg. 2.Hoe vaak kan die ballon gevuld worden tijdens de tocht? 3.Of moet je met opgeblazen ballon doorvaren?

1.Inderdaad, in geval van nood kan er iemand naast of voor de ballon gaan staan om de stuurman aanwijzingen te geven. 2. Ik neem aan dat de boel is uitgelegd op een maal, hoogstens twee maal.
3. Ik vermoed dat als de bemanning een dergelijke ervaring,omslaan tijdens slecht weer, heeft gehad voorzichtig terug naar de basis zal zien te komen. En als ze verwachten nog een maal om te gaan dan zullen ze die ballon hoogstwaarschijnlijk opgeblazen houden of proberen in te pakken als er voldoende lucht is voor nog eenmaal opblazen.
Nu moet het natuurlijk wel en heel slecht weer zijn en de boot moet ook nog eens ongelukkig terecht komen wil de boot om gaan, dus redelijk onwaarschijnlijk. Twee maal omgaan is nog wat onwaarschijnlijker, maar alles natuurlijk is mogelijk.

Ik neem aan dat o.a. jouw vragen en opmerkingen zullen worden verwerkt in aanbevelingen en procedures voor de bemanningen. De toekomstige bemanningen zullen namelijk ook wel met dit soort vragen en opmerkingen en waarschijnlijk nog met het een en ander meer komen.


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2014, 14:12:19
De Atlantics zijn volgens mij ingericht om twee keer te kunnen zelfrichten (2 cilinders) Ik ga er van uit dat deze dat ook kan.
Over het wegdrijven,bij de atlantics kan de bemanning een drijfanker activeren op dezelfde manier als de kantelzak geactiveerd wordt, met een lange wegzwemlijn. Daarmee komt de kop in de wind en drijft de boot niet snel af na overeind komen. Ook dat verwacht ik hier ook. (maar weet het niet zeker)


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2014, 14:17:11
En Thor, jij verwachtte dat de boot met ver de nadere boeg zou kantelen, maar ik denk dat niet. De bakboordzijde heeft de meeste "lucht", en komt ook als eerste omhoog toch?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2014, 14:38:36
Citaat van: Docus link=msg=1278504 date=1403266631
En Thor, jij verwachtte dat de boot met ver de nadere boeg zou kantelen, maar ik denk dat niet. De bakboordzijde heeft de meeste "lucht", en komt ook als eerste omhoog toch?

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in nu ik het filmpje even terug kijk.