Malteser duitsland

Auteur Topic: Malteser duitsland  (gelezen 7852 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Razem95

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Gepost op: 28 juni 2014, 19:19:00
Hallo,

Ik hoorde net sirenes en keek naar buiten en zag zo'n auto :


Maar mogen die eigenlijk wel met sirenes rijden in Nederland? Had een duits kenteken + het zelfde tweetonige geluidje als de nederlandse hulpvoertuigen

( hij reed in rotterdam )




voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2014, 20:35:15
Ja, dat mag. Dat is geregeld in het RVV, artikel 30b:

Citaat
De artikelen 29 tot en met 30a zijn niet van toepassing op Belgische en Duitse motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, in gebruik bij diensten voor eerstelijns spoedeisende hulpverlening alsmede motorvoertuigen van Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten, aangewezen bij of krachtens artikel 29, eerste lid, mits deze voertuigen elk de signalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.



Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2014, 21:09:51
En vice versa.

Met als uitzondering, dat de NL ambulance in België met patiënt aan boord, altijd blauw moet voeren. Voorts is er nog een extra toevoeging; als een Ambulance in België met spoed rijdt, moet het voertuig bij rood licht (kruising) eerst volledig tot stilstand komen alvorens het door mag rijden. (als ik me niet vergis) V.w.b. Duitsland zijn er weinig tot geen verschillen. Blauw en herrie is blauw en herrie, simpel gezegd.

Dus ja, dit alles mag, e.e.a. is keurig vastgelegd in o.a. de brancherichtlijnen, en overeengekomen met onze buren.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2014, 21:17:09


Altijd blauw met een patiënt aan boord, dus ook zonder spoed?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2014, 21:22:04
Correct. Al kan ik dat momenteel even niet specifiek terugvinden, maar ik meen dat je onze Nederlandse A2 kunt vergelijken met patiënt aan boord
in België. (edit; zou leuk zijn als een collega uit een der grensstreken hier wat inhoudelijks op kan zeggen)

Citaat
België
􀂃 Nederlandse voertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in België te houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn, met als uitzonderingen:
􀂃 Bij A2-ritten dient blauw licht gehanteerd worden.
􀂃 Voordat men door rood licht rijdt, wat alleen bij een A1-urgentie mag, moet eerst gestopt worden.

Citaat
Duitsland
􀂃 Nederlandse voorrangsvoertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in Duitsland te houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn.
􀂃 Uitzondering is dat bij file ‘middendoor’ gereden dient te worden en niet over de vluchtstrook.

Citaten Ambulancezorg.nl / brancherichtlijnen.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2014, 23:49:08
Ik weet niet in welke tekst staat dat je blauw moet voeren met een ambulance in België wanneer je een patiënt aan boord hebt, want dat is nergens omschreven op die manier, maar sommigen menen wel dat het zo moet. In theorie mag je dus zelfs wanneer je terug naar de standplaats rijdt, je blauw licht gebruiken???
Wel is het zo dat je, wanneer je in opdracht rijdt, of dit nu met of zonder patiënt is, blauw mag voeren.
Maar om de verkeersregels te mogen "overtreden" (als dat al de correcte term is), moet je blauw voeren en in bepaalde gevallen, je "speciaal geluidstoestel" (sirene) oa om rood licht voor bij te rijden en dit inderdaad na tot stilstand te zijn gekomen, maar er staat nergens om schreven waar je tot stilstand moet zijn gekomen. En om dat te mogen moet je een dringende opdracht hebben.

http://www.wegcode.be/actueel/recente-wijzigingen/1268-prioritair-rijden

http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/viasecura-nl-77.pdf  (vanaf pagina 12)
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2014, 10:00:41
Hier brulden we er met z'n allen ook al wat over:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=19400.0

De tekst waarin staat dat men met blauw rijdt met patiënt aan boord kan ik ook niet (meer) vinden.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2014, 08:14:45
Volgens mij is het in België, voor zowel Belgische als buitenlandse ambu's, TOEGESTAAN om blauw te voeren als er een patiënt aan boord is. Zeker niet verplicht. Ook in België is daar nogal wat discussie over geweest of dat nou wel zo handig is. Ben er bijna zeker van dat de uitkomst was dat het aan de bemensing wordt overgelaten of men blauw voert of niet (bij niet-spoedritten met patiënt aan boord).
greetz,  Enrique


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2014, 08:24:14
Citaat van: Dinges link=msg=1280716 date=1404028841
De tekst waarin staat dat men met blauw rijdt met patiënt aan boord kan ik ook niet (meer) vinden.

Het enige wat ik zo snel vind komt uit de brancherichtlijn voor ambulances:
Citaat
5.8. Buitenland
Wanneer Nederlandse ambulancevoertuigen in het buitenland optische en geluidssignalen
voeren, dienen zij zich volgens de wetgeving in het betreffende land te gedragen. Deze
wetgeving kan op essentiële punten afwijken van de Nederlandse wetgeving. Kennis van
deze wetgeving is dan ook noodzakelijk.
Voor het rijden met optische en geluidssignalen in de buurlanden België en Duitsland zijn,
op basis van geldende wet- en regelgeving landelijk de volgende afspraken gemaakt:
Duitsland
Nederlandse voorrangsvoertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in
Duitsland te houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn.
- Uitzondering is dat bij file ‘middendoor’ gereden dient te worden en niet over de
vluchtstrook.


België
Nederlandse voertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in België te
houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn, met als uitzonderingen:
- Bij A2-ritten dient blauw licht gehanteerd worden.

- Voordat men door rood licht rijdt, wat alleen bij een A1-urgentie mag, moet eerst
gestopt worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2014, 10:24:28
Situatie in België is beschreven in dit document, waarin gewag gemaakt wordt van de artikelen 37.1, 37.2 en 37.4 van de Belgische wegcode.

Artikel 37. Prioritaire voertuigen

37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert. Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere opdracht.

37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")