Grote brand (Reparco) Bijsterhuizen - Nijmegen 01-07-2014

Auteur Topic: Grote brand (Reparco) Bijsterhuizen - Nijmegen 01-07-2014  (gelezen 13912 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #40 Gepost op: 3 juli 2014, 16:47:14
Zijn er mogelijk foto's beschikbaar van het uitgebrande pand ?


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #41 Gepost op: 3 juli 2014, 17:02:41
Nee. Het pand is namelijk niet uitgebrand. De brandwerende scheidingsmuren hebben het keurig gehouden. Alleen in de berg van 4000 ton papier die in de hal ligt zit broei en dat maakt dat deze klus zolang duurt. Het hangt alleen onder de rook, waardoor er geen foto van binnen beschikbaar is.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #42 Gepost op: 3 juli 2014, 17:10:11
Als brandwerende scheidingsmuren aan brand zijn blootgesteld, moeten deze dan vervangen worden? Zoja na hoeveel minuten blootstelling?
Net als bijvoorbeeld een scooterhelm het beste vervangen kan worden na een (redelijke) val.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #43 Gepost op: 3 juli 2014, 17:18:52
Dat ik het echt niet weet. De HOvD wist dinsdagavond in ieder geval te vertellen dat de muren het hadden gehouden, de vlammen er vrij snel af waren en ook niet uit het dak zijn gekomen.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 3 juli 2014, 19:00:14
Dat is. voornamelijk afhankelijk van de hitte waar de muur aan bloot is gesteld. Dus daar is een bouwkundig onderzoek voor nodig.


cornevdijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,777
Reactie #45 Gepost op: 3 juli 2014, 19:18:52
p2kflex
19:16:22 03-07-14GROUP-1OVD: graag contact MKB RPN 2091 INC 79190
0903200BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (GMS Koppelcode)
0903100BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Monitorcode)
0903274BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (OvD Nijmegen Infocode)
 [URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?i


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #46 Gepost op: 3 juli 2014, 22:06:49
Citaat van: Peter71 link=msg=1281750 date=1404397307
Precies, een verzekeraar int wel zijn premies. Maar zal zo min mogelijk willen betalen voor nabluswerkzaamheden, simpel omdat een verzekering graag het geld in zijn potje wil houden. Daar zijn het verzekeringsmaatschapijen voor. Kun je de kosten wel weer gaan verhalen bij het bedrijf, maar die is al zwaar genoeg gestraft want die gaat nog grote kosten krijgen met de aanvraag van een sloopvergunning voor het uitgebrande pand. Vergunning aanvraag voor nieuwbouw van het pand en dan moet dat pand ook nog eens gebouwd gaan worden.
Maar is het niet onredelijk om van bedrijven, waar door broei frequent brand kan ontstaan, te verwachten dat ze een deel van het blusproces zelf kunnen opvangen? En met frequent denk ik aan bijvoorbeeld 1 keer per 2 jaar kans.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 3 juli 2014, 22:12:42

De brandweer heeft nog steeds de verplichting om op te treden bij brand en dit te blijven doen tot de brand definitief uit is. De bedrijven waar broei een bedrijfsrisico is weten dit zelf ook wel, en zullen daar ook naar handelen om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Je noemt nu een frequentie van 1 of 2x per jaar, ik denk dat je dit geen eens haalt. En die kansen veel lager zijn.


Christian Onderwater

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #48 Gepost op: 3 juli 2014, 23:30:00
In navolging over de inzet van (Particuliere) brandweren voor nabluswerkzaamheden herinnerde ik me dit stukje nog:


Citaat
Materieel
 Behalve de expertise leveren we ook het materieel wat nodig is om bij een calamiteit te kunnen ingrijpen. Zo beschikken wij over diverse soorten kleine blusmiddelen, een MSA (Motor Spuit Aanhangwagen) 4 WD Site Carrier, AED- en EHBO-materialen en een tankautospuit (met bezetting). Deze laatste staat regelmatig stand-by bij tv/filmopnames of tijdens evenementen. Dit voertuig kan tevens worden ingezet voor bijvoorbeeld nabluswerkzaamheden.

Bron: http://www.ctsnholkema.nl/diensten/fire-prevention-services.html


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #49 Gepost op: 4 juli 2014, 08:28:10
Citaat van: Peter71 link=msg=1281812 date=1404418362
De brandweer heeft nog steeds de verplichting om op te treden bij brand en dit te blijven doen tot de brand definitief uit is. De bedrijven waar broei een bedrijfsrisico is weten dit zelf ook wel, en zullen daar ook naar handelen om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Je noemt nu een frequentie van 1 of 2x per jaar, ik denk dat je dit geen eens haalt. En die kansen veel lager zijn.
Ik schreef 1 keer per 2 jaar.