Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 115067 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

fireman77

  • Gast
Op het prikbord van de site brandweer.pagina.nl staat wel een grappige discussie. Het gaat erover dat iemand het niet kan begrijpen waarom de hulpdiensten in de nachtelijke uren gebruik maken van optische en geluidssignalen.

De voornaamelijkste reden is voor hem:

"Er is toch zo weinig verkeer op straat in de nacht dus waarom dan al die herrie"

Mijn opvatting hierover is dat je in de nacht ook gewoon gebruik moet maken van je optische en geluidssignalen waarover ieder hulpverleningsvoertuig beschikt. Het klopt dat het minder druk is dan op de dag, maar dat is voor mij geen reden om zonder deze signalen te gaan rijden.

Stel je voor dat je per ongeluk die ene automobilist of verdwaalde fietser tegenkomt.




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
's nachts zonder toeters en bellen ::) wel door rood, gelijkwaardige kruising, 80 km waar je 50 mag (70 voor de bw auto) en boem, ja k had jullie niet gehoord!

gewoon toeteren en jengelen, hoor ik ze tenminste ook gaan ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Hier worden met een prio 1 melding van de brandweer de Optische geluidssignalen 's nachts meestal alleen buiten de beboudekom gevoert ;)
maar ze gaan wel aan ;)


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
vind ik ook , gewoon dat geluid aan !!! liever veel geluid dan geen geluid , sommige automobiliste zien s'nachts alleen hun motorkap en letten minder snel op de weg


Robin Hundman

  • Gast
Overdag oke, maar 's nachts alleen de lampen aan hoor! Ik zou het 's nachts zoals in Amsterdam doen. Sirene alleen aan bij drukke situatie's, bij het rechts of links afslaan en kruispunten. Uitteraard ook bij gevaarlijke situaties (ik heb het nu over 's nachts). In Amsterdam zetten ze overdag ook de sirene aan bij alleen de gevaarlijke punten die ik net noemde. Dit omdat hij bij hun voetpendaal zit en als ze hun sirene intrappen, wordt 1x de 3-toon sirene gegeven en daarna weer uit. Maar in Amsterdam zetten ze ook de sirene aan/uit omdat deze normale 3-toon net zo hard is als de versneller 3-toon in andere regio's en dus ook van verderaf nog meer hoorbaar. Maar overdag moet het gewoon aan, het wordt al steeds zachter en als ze hem ook nog eens uit gaan zetten dan hoor/zie je ze helemaal niet aankomen. Ook valt op dat de jongere chauffeurs meer hun sirene aanlaten. Die oudere chauffeurs zeggen alleen maar ''die sirene die hoor ik al vaak genoeg, nu kan hij wel uit''


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Die oudere chauffeurs zeggen alleen maar ''die sirene die hoor ik al vaak genoeg, nu kan hij wel uit''
Inderdaad een goede reden.  :-X Zoek dan een andere baan ofzo.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
hier gaat alles aan,al is 3 uur midden in de nacht.Maar prio1 is prio1


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Ik vind bij prio 1 zowieso altijd de lichten aan, maar alleen waar de chauffeur het nodig acht de geluidssignalen aan. Als dit de hele rit nodig is, dan de hele rit maar, het maakt mij niet zoveel uit, maar er zijn mensen die zich eraan storen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
ik begrijp dat iedereen schrijft wat hij vindt, maar de wet en regelgeving is hier heel duidelijk in, een voorrangsvoertuig is alleen een voorrangsvoertuig als hij blauwlicht (rondom zichtbaar) en geluid aan heeft met een sterkte van tenminste 100dB.( gemeten op 7 meter afstand, 1 meter uit de grond)

een brandweer auto, met prio 1 zonder geluid, maar wel met licht, heeft geen voorrang en heeft zich te gedragen als ieder andere weggebruiker, dit geld ook voor politie en ambu, dus een politie auto die te hard rijdt zonder blauwlicht en geluid, die naar een prio 1 opdracht gaat heeft dus ook gewoon geen voorrang, even als de ambu die snachts naar een opdracht gaat met alleen licht aan om de mensen niet ''wakker te maken''

dus prio 1 altijd blauwlicht en geluid. ;D
Nemo me impune lacessit


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Altijd optische en geluids signalen bij Prio 1. Je bent als chauffeur verantwoordelijk en je hebt geen status. Ik heb menig maal meegemaakt dat er klachten uit de buurt waren gekomen over het gebruik van OGS 's nachts. Maar als je dan vertelt hoe de regelgeving in elkaar zit, is er over het algemeen wel begrip.

Aan de andere kant ben ik wel van mening dat je niet volle rit met geluidsignalen hoeft te rijden. Wel ongeveer 100 meter voor de kruisingen en gevaarlijke punten geluid voeren. Zoveel verkeer is er toch niet op de overzichtelijke punten, dus mist het toch zijn uitwerkingen. Echter wel in je achterhoofd houden dat je dan OFFICIEEL geen voorrangsvoertuig bent!  ;)
Brandwacht 1e klas + WVD