Brandweer sirene

Auteur Topic: Brandweer sirene  (gelezen 6786 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

29Thomas10

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
  • Hulpverlening geďnteresseerd
Gepost op: 30 juli 2014, 19:30:34
Goedeavond,
Allereerst voor de mod's, sorry als dit topic hier neit op de goede plaats staat. Ik wist niet precies waar ik hem plaatsen moest.

Nu terzake. Het is mij hier in Ermelo bij de brandweer opgevallen dat zij een soort Amerikaanse claxon (of sirene) gebruiken (vanaf de 21s).
Deze klinkt als in het volgende filmpje http://www.youtube.com/watch?v=2w2GtcROCb8?t=21s

Kunnen jullie mij vertellen of deze standaard op elke brandweervoertuig zit, of dat men hier zelf voor kan kiezen.


Eerst een HBO opleiding, en daarna gaan solliciteren bij de marechaussee


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2014, 21:55:33
Deze elektrische hoorns zijn niet vreemd meer tegenwoordig.
Er zijn meer voertuigen die ze hebben alleen is het gebruik ervan niet toegestaan (bij ons in het korps tenminste) tijdens een Prio 1 rit.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2014, 22:30:24
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1286516 date=1406750133
Deze elektrische hoorns zijn niet vreemd meer tegenwoordig.
Er zijn meer voertuigen die ze hebben alleen is het gebruik ervan niet toegestaan (bij ons in het korps tenminste) tijdens een Prio 1 rit.

Telt dit niet gewoon als een eentonige claxon? (dus wel toegestaan)?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


29Thomas10

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
  • Hulpverlening geďnteresseerd
Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2014, 23:03:20
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1286516 date=1406750133
Deze elektrische hoorns zijn niet vreemd meer tegenwoordig.
Er zijn meer voertuigen die ze hebben alleen is het gebruik ervan niet toegestaan (bij ons in het korps tenminste) tijdens een Prio 1 rit.
Citaat van: nee link=msg=1286526 date=1406752224
Telt dit niet gewoon als een eentonige claxon? (dus wel toegestaan)?

Het is mij van de week opgevallen. Ik fietste richting huis en moest voor rood licht stoppen. De brandweer kwam net met sirene aangereden, en bij het opgaan van de kruising (en iets daarvoor) werd deze claxon gebruikt.
Ik heb dit nog nooit eerder gehoord. Vandaar ook mijn vraag hierover
Eerst een HBO opleiding, en daarna gaan solliciteren bij de marechaussee


Gast

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2014, 23:44:30
Citaat van: nee link=msg=1286526 date=1406752224
Telt dit niet gewoon als een eentonige claxon? (dus wel toegestaan)?
Je mag maar één claxon op je voertuig hebben. Dus dan zou het weer niet toegestaan zijn. Maar ik juich elk stuk teringherrie méér van harte toe.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,323
Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2014, 18:04:15
Ik dacht eerst dat de topicstarter alarmsirenes op gebouwen bedoelde (las eerst alleen de topic-titel) 98uiye overigens: op de eerste avond van  mijn vakantie in Duitsland (overnachting tussen Bremen en Hamburg) hoorde ik vanaf de camping om een uur of half acht diverse sirenes afgaan; 5 minuten later kwamen de tweetonen in alle mogelijke variaties (Martin,electronisch en "Starkton") voorbij, zeker 6 voertuigen...Wanneer was de laatste keer en waar dat op deze manier blusgroepen werden gealarmeerd? (toeschouwers verzekerd.... 0098).


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2014, 18:20:14


In Duitsland is dat nog doodnormaal. Ook in Oostenrijk worden blusgroepen nog vaak zo gepiept. In oost-Europa zal 't vast net zo gaan.

In Nederland is dit systeem al heel lang afgeschaft. Dat is maar beter ook. Brandweermannen waren vaak verkouden omdat ze met -8 toch het raam open lieten op de slaapkamer. Stel je voor dat je de sirene niet hoorde.  098uo ;D 8)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2014, 21:08:33
Paar weken terug ook mogen meemaken in een gehucht nabij Koblenz. Machtig om te horen en na 3/4 minuten vlogen er 3 antieke brandweervoertuigen langs 0098


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2014, 21:20:01
Hoef je niet eens bij een klein gehucht te zijn, een middelgroot buurdorp van een deelstaathoofdstad heeft zo'n sirene ook (vrijwillige brandweer van Unterbiberg, bij München, bij zuidenwind kan ik hem goed horen) :)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


29Thomas10

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
  • Hulpverlening geďnteresseerd
Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2014, 22:41:53
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1286941 date=1406996414

In Duitsland is dat nog doodnormaal. Ook in Oostenrijk worden blusgroepen nog vaak zo gepiept. In oost-Europa zal 't vast net zo gaan.

In Nederland is dit systeem al heel lang afgeschaft. Dat is maar beter ook. Brandweermannen waren vaak verkouden omdat ze met -8 toch het raam open lieten op de slaapkamer. Stel je voor dat je de sirene niet hoorde.  098uo ;D 8)
Citaat van: Wouter link=msg=1286956 date=1407006513
Paar weken terug ook mogen meemaken in een gehucht nabij Koblenz. Machtig om te horen en na 3/4 minuten vlogen er 3 antieke brandweervoertuigen langs 0098
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1286960 date=1407007201
Hoef je niet eens bij een klein gehucht te zijn, een middelgroot buurdorp van een deelstaathoofdstad heeft zo'n sirene ook (vrijwillige brandweer van Unterbiberg, bij München, bij zuidenwind kan ik hem goed horen) :)
Citaat van: André Welten link=msg=1286938 date=1406995455
Ik dacht eerst dat de topicstarter alarmsirenes op gebouwen bedoelde (las eerst alleen de topic-titel) 98uiye overigens: op de eerste avond van  mijn vakantie in Duitsland (overnachting tussen Bremen en Hamburg) hoorde ik vanaf de camping om een uur of half acht diverse sirenes afgaan; 5 minuten later kwamen de tweetonen in alle mogelijke variaties (Martin,electronisch en "Starkton") voorbij, zeker 6 voertuigen...Wanneer was de laatste keer en waar dat op deze manier blusgroepen werden gealarmeerd? (toeschouwers verzekerd.... 0098).

Ik was vandaag in Kleve (Duitsland) en daar ging dit alarm ook.

Maar toch maar weer even op mijn beginvraag terugkomen. Zijn er meer regio's die zo'n soort claxon gebruiken?
Eerst een HBO opleiding, en daarna gaan solliciteren bij de marechaussee