Fire Defender aanhanger brandweer Gilze

Auteur Topic: Fire Defender aanhanger brandweer Gilze  (gelezen 25986 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaytje19

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • BOA - domein 1
Gepost op: 10 augustus 2014, 12:58:11
Vandaag zag ik dat brandweer Gilze sinds kort een nieuwe aanhanger is. Dit blijkt een aanhanger te zijn waar Fire Defender onderdelen inzitten. Weet iemand of deze al ingezet kan worden bij branden? Voor foto's en info zie: http://www.brandweerspotters.nl/korpsinfo/voertuig/2493




r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:03:48
voor een water/nevelscherm om naastgelegen panden te beschermen.
Die rondjes in de aanhanger zijn buizen met spraynozzles om het water te vernevelen.

zal kijken of ik nog ergens een foto van het systeem vind
1:87 modelletjes:  


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:20:20
Mooi spul, maar is het niet zo dat brandoverslag vaak door stralingswarmte plaatsvindt en een waterscherm daar niet zo heel effectief tegen is? Koelen van naastgelegen gevels is een stuk handiger. Overigens zou dit scherm bij een natuurbrand nog wel eens toegevoegde waarde kunnen hebben, bijvoorbeeld bij een stoplijn..........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:34:50
Citaat van: Danny722 link=msg=1288405 date=1407669620
Mooi spul, maar is het niet zo dat brandoverslag vaak door stralingswarmte plaatsvindt en een waterscherm daar niet zo heel effectief tegen is? Koelen van naastgelegen gevels is een stuk handiger. Overigens zou dit scherm bij een natuurbrand nog wel eens toegevoegde waarde kunnen hebben, bijvoorbeeld bij een stoplijn..........

zo te zien in dit filmpje koel je zo ook meteen de gevel:
http://www.youtube.com/watch?v=hXZStUvJuHY
Video: Jan-Willem Heuvel


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:41:55
Volgens de website van Fire Defender bevat de trailer het systeem van 200 meter en is op de TS'en van Gilze en Wouw een set van 30 meter gemonteerd. Kennelijk is het sinds 1 juli ook inzetbaar:

Citaat
Vanaf 1 juli zijn twee FD 30 systemen beschikbaar in de uitruk en is er een FD 200 systeem beschikbaar. Wanneer kan men de Fire Defender verwachten? De veiligheids regio Midden en West Brabant is opgedeeld in twee delen. De Oost kant en de west kant de scheiding van de twee gebieden is de A16 van Moerdijk naar knooppunt Galder. Vanaf melding grote brand zal de post Wouw in het westelijkdeel automatisch worden mee gealarmeerd. Dit geld voor de post Gilze voor het Oostelijk deel van de Regio. De Fire assistance trailer met het 200 meter systeem zal gereed staan vanaf zeer grote brand voor heel de regio. deze is op de post Gilze gestationeerd. De Fire Defender  kan ook op verzoek van de OVD ter plaatsen komen bij kleinere incidenten. Dit kan via de Meldkamer worden aangevraagd.

http://firedefender.nl/nieuws/2014/7/18/fd-30-systeem-beschikbaar


EMG Fotografie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
    • EMG Fotografie
Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:52:04
Een aantal weken geleden was ik op bezoek bij een kazerne, daar hadden we het over zo'n soort gelijk systeem. Alleen bij dat systeem was er het volgende probleem. Bij gebruik van open water door het systeem gingen de nosels dicht zitten door het prut in het water. Is er bij dit systeem daar rekening mee gehouden? Of kan het alleen worden gebruikt met schoon water?  Wat toen ook ter sprake kwam was de snelle drukafbouw, wanneer het scherm langer dan 2 slangen werd nam de druk erg af , en kwam het scherm nog maar max 5 meter hoog, weet iemand hoe dit bij dit nieuwe systeem zit?
EMGFotografie.nl ~ Canon 5DmkIII & 7D ~ @EMGFotografie


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2014, 16:56:01
Citaat van: Danny722 link=msg=1288405 date=1407669620
Overigens zou dit scherm bij een natuurbrand nog wel eens toegevoegde waarde kunnen hebben, bijvoorbeeld bij een stoplijn..........

Dat denk ik niet. Het heeft enige opbouwtijd en verbruikt veel (LD) water. Je zult serieus in moeten zetten met tankwagens of WTS om het te voedden. Daarnaast kan je een scherm van  maximaal 200 meter lang maken. Dat is bij een natuurbrand eigenlijk niks, want de vuurlijn is vaak veel groter. Je zou er wel een pand in een bos mee kunnen beschermen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2014, 18:27:33
Kun je met dit systeem een hoek om? Of enkel 200 m 'rechtuit'?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2014, 18:29:52
Citaat van: FP924 link=msg=1288477 date=1407688053
Kun je met dit systeem een hoek om? Of enkel 200 m 'rechtuit'?

Je kunt er een losse LD slang tussenleggen. Op die manier kan je alle bochten maken die je maken wilt. Mogelijk hebben ze nog wat speciale armaturen. Dat weet ik niet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2014, 20:31:00
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1288478 date=1407688192
Je kunt er een losse LD slang tussenleggen. Op die manier kan je alle bochten maken die je maken wilt. Mogelijk hebben ze nog wat speciale armaturen. Dat weet ik niet.

Als je maar voldoende (heel veel) water en autospuiten hebt kun je het systeem zo lang maken als je wil.
Gelet op het waterverbruik en het drukverlies moet je om de X meter *) wel een toevoerslang aankoppelen.
*) Ik meen, van wat ik mij herinner, om de 30-50 meter ?

Het systeem leent zich goed om brandoverslag te voorkomen. Als je het eenmaal vroegtijdig hebt aangelegd gaat alles vanzelf, dus weinig arbeidsintensief, en hoef je bijvoorbeeld niet ergens tussen te gaan staan met alle gevaren van dien.

http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/innovaties/2013/fire-defender/