Openbare weg of evenemententerrein?

Auteur Topic: Openbare weg of evenemententerrein?  (gelezen 9338 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Gepost op: 16 augustus 2014, 21:38:14
Indien tijdens evenementen de openbare weg wordt afgezet ten behoeve van een evenement, zoals bijvoorbeeld tijdens een wielerkoers, wandeltocht of hardloopwedstrijd geldt er op dit stuk wegdek dan de regelgeving die geldt op een evenemententerrein geldt of die van de openbare weg?


Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2014, 22:09:31
Zoals het mij is geleerd en verteld is een openbare weg een weg die voor iedereen toegankelijk is. Ook een parkeerplaats kan daaronder vallen als een ander (middels bijv kaartje) hier kan komen. Als er op deze weg vanwege een evenement is (hardloopwedstrijd, wielerkoers etc) waardoor er tijdelijk een gedeelte is afgesloten middels verkeersregelaars welke het verkeer tegen houden op het moment dat het evenement passeert dan zal dus de regels van een openbare weg gelden. Want voor en na het passeren mag het verkeer de weg weer vervolgen en is maar tijdelijk opgehouden. Heb je echt een afgesloten terrein of gedeelte (zie een rallyproef, of een terrein als lowlands) dan geld voor zover ik weet de evenementen regels omdat er dan echt een gedeelte niet toegankelijk is voor hen die daar niet mogen komen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2014, 23:43:46


Dus als ik op de route van bijvoorbeeld de vierdaagse een rallyproef hou dan gelden de regels van een evenement en tijdens de vierdaagse zelf die van de openbare weg?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2014, 00:20:14
Welke regels bedoel je als je zegt "regels van de openbare weg" ?
Verkeersregels? Strafrecht? Andere regels/wetten?
En voor wie? Deelnemers/ toeschouwers?

Die context bepaalt volgens mij het antwoord. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2014, 00:21:58
hoe zit en dan op stations waar pendelbussen vertrekken voor evenementen zoals Dutch Valley daar zit het op de plek waar de bussen vertrekken ook pot dicht met beveiligers en grote hekken en kom je er niet in zonder kaartje van het evenement.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2014, 09:26:54
Wat bedoel je met "hoe zit het dan" ?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2014, 13:30:30
Citaat van: zwelgje link=msg=1289894 date=1408227614
Welke regels bedoel je als je zegt "regels van de openbare weg" ?
Verkeersregels? Strafrecht? Andere regels/wetten?
En voor wie? Deelnemers/ toeschouwers?

Die context bepaalt volgens mij het antwoord. :)

Ik heb de vraag zo breed mogelijk proberen uit te zetten dus alle van toepassing zijnde Wet- en regelgeving.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2014, 13:50:06
Het recht kent oa twee verschillende plaatsten, een voor het publiek openstaande plaats en een voor het verkeer openstaande plaats. Maar ik snap je vraag niet helemaal. Probeer hem is concreet te maken.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2014, 14:51:52
Een openbare weg is een weg die voor het openbaar verkeer open staat. Op het moment dat een openbare weg wordt afgesloten voor alle verkeer (dus inbegrepen voetgangers, fietsers, gemotoriseerd verkeer), dan is het geen openbare weg meer. Hier geldt op dat moment dus niet zonder meer de "normale" wet- en regelgeving. Hoewel in beginsel o.a. Wegenverkeerswet en afgeleide regels van toepassing zijn, betekent dit niet dat er geen aanvullende regels gesteld kunnen worden. Er kan bijvoorbeeld worden bepaald dat het toegelaten verkeer aanwijzingen moet opvolgen van medewerkers, of een afwijkende maximumsnelheid moet hanteren. Als er nog steeds verkeer zonder toegangscontrole op het weggedeelte kan komen (denk aan voetgangers), dan is het nog steeds openbare weg.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2014, 08:07:31
Hier wordt bijvoorbeeld een groot deel van het centrum afgesloten voor de bloemencorso. Dat speelt zich allemaal af op normaal toegankelijk openbaar terrein. Auto's mogen er niet door uiteraard. Maar stel ik ben voetganger en wil van de ene kant van het centrum naar de andere kant, maar aan de rand vragen ze om een kaartje. Mag je dan alsnog door omdat je er aan de andere kant weer uit gaat ?
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)