Vervoeren ja/ nee?

Auteur Topic: Vervoeren ja/ nee?  (gelezen 18359 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Gepost op: 11 juli 2005, 21:15:43
Bijna alle kustreddingsbrigades hebben een voertuig waarmee een slachtoffer vanaf het strand naar de openbare verharde weg gebracht kan worden. Vele voertuigen hebben de beschikking over een eigen brancard met complete inrichting. Er zijn zelfs voertuigen waar een wervelplank, compleet met head-blocks en spin in zit als inventaris. Het voertuig van de Zandvoortse reddingsbrigade is zo'n voertuig. Al dit materiaal is ter ondersteuning van de ambulance dienst. De reddingsbrigade vervoert in overleg met ambulancepersoneel en in opdracht van de CPA.

De reddingsbrigade vervoert liggende slachtoffers, zonder ambulancepersoneel en zonder tussenkomst van de CPA, uitsluitend als "het slachtoffer zelfstandig (dus ook geen hulp van familie of bekenden) en vrijwillig op de brancard plaats neemt".

Recent zag ik namelijk een reddingsbrigade een kind gaan vervoeren, zonder tussenkomst van ambulancepersoneel, dat meerdere extremiteiten gebroken had na een ongeval aan de vloedlijn. De ambulance werd, na aankomst van het voertuig met het slachtoffertje op de reddingspost, pas gealarmeerd. Deze arriveerde binnen 4 minuten. Het kind heeft naast de diverse botbreuken van armen en benen, ook inwendige kneuzingen, stabiele fractuur van een wervel.

Hoe wordt dit in andere regio's gedaan?


Elke hulpverlening start met communicatie.


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2005, 21:29:32
Naar mijn mening kan en mag een RB niet zelf beslissen een patient te vervoeren.

Hiervoor heeft een RB  te weinig medische kennis om te beslissen of en hoe een slachtoffer vervoert kan worden.
Een patient/slachtoffer dient zelf op de brancard te kunnen stappen zonder enige hulp of begeleiding hierbij.

Zo beslist het slachtoffer zelf om vervoert te worden door een RB. Een slachtoffer kan dan nooit achteraf gaan zeuren dat dit tegen zijn wil/zin is gebeurt.


Albert Dijkstra

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2005, 21:59:36
Op Walcheren is een protocol ontwikkeld dat aangeeft wanneer en hoe een slachtoffer van het strand wordt vervoerd. De brigade / strandwacht kan het ambuteam hier in adviseren op welke wijze de patient het best vervoerd kan worden (en naar waar). Transport gaat altijd onder leiding  / verantwoordelijkheid van de ambulance verpleegkundige, deze blijft dus bij zijn patient. Kortom, slachtoffer uit gevaren zone, (water) ambulanceteam naar de patient vervoeren en niet andersom. Overigens goede zaak dat de strandposten beschikken over wervelplank, deze hoort op iedere strandpost thuis. en een AED en zuurstof en...


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2005, 22:57:55
Ook bij ons geldt de regel dat wij pas vervoeren met een ambu verpleegkundige erbij.
Pat. wordt altijd eerst gestabiliseerd en vervolgens vervoert.


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2005, 23:25:56
Ook in Wijk aan Zee vervoeren we pas een gewond persoon als deze het zelf aan geeft of in staat is om op de brancard te stappen.
Alle anderen gevallen gewoon stabiliseren en het ambulancepersoneel afwachten.


richard

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2005, 23:49:08
Ook bij ons geldt de regel dat wij pas vervoeren met een ambu verpleegkundige erbij.
Pat. wordt altijd eerst gestabiliseerd en vervolgens vervoert.

Denk dat dit de juiste wijze van handelen is.  Transport gaat altijd onder leiding / verantwoordelijkheid van de ambulance verpleegkundige, deze blijft dus bij zijn patient. Kortom, slachtoffer uit gevaren zone, (water) ambulanceteam naar de patient vervoeren en niet andersom. ..


 
Citaat

Kan me in deze wijze van handelen helemaal vinden


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2005, 00:05:14
Of ambu moet niet noodzakelijk zijn en slchtoffer wordt alleen over duin gebracht naar eigen auto om naar huisarts te gaan. Slachtoffer laat ik zelf dan meestal voorin op bijrijderplek zitten.

9910001
9910001


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2005, 00:14:30
Ook bij ons geldt de regel dat wij pas vervoeren met een ambu verpleegkundige erbij.
Pat. wordt altijd eerst gestabiliseerd en vervolgens vervoert.

Helemaal mee eens.
VSAZ ambulancezorg


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2005, 09:22:24
Of ambu moet niet noodzakelijk zijn en slchtoffer wordt alleen over duin gebracht naar eigen auto om naar huisarts te gaan. Slachtoffer laat ik zelf dan meestal voorin op bijrijderplek zitten.

9910001



9910001,

het gaat hier met name om het liggend vervoer op een brancard, bijvoorbeeld iemand met spit, of vervoer op verzoek van huisartsen, die niet aanwezig zijn, vanaf strandhuisjes naar dokterspost of privé voertuigen.

Uiteraard zijn we het onderling al met elkaar eens dat het vervoeren van een trauma slachtoffer op eigen initiatief door de reddingsbrigade een "not done" scenario is.

Persoonlijk stond ik ook heel raar te kijken toen deze reddingsbrigade direct tot transport overging en dat alles voor mijn ogen gebeurde.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2005, 11:17:22
Ik neem aan dat het met een vaartuig weer anders ligt...


Henk