Aankomende wetgeving 2015? Zwaaibalk/ledbalk

Auteur Topic: Aankomende wetgeving 2015? Zwaaibalk/ledbalk  (gelezen 4998 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AndriesNRK

  • Eerste hulpverlener, chauffeur Rode kruis
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Gepost op: 1 september 2014, 10:25:06
Hallo Beste leden.

Ik weet niet of deze vraag al een keer is gesteld en/of beantwoord.


Wij hebben 2 weken geleden nieuwe 2e hands zwaailampen op onze HV voertuig gekregen met dank aan Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat is namelijk overgegaan naar led verlichting. ( Nog Oranje )

Nu krijg ik steeds overal opmerkingen dat de zwaaibalken vervangen moet worden door led verlichting i.v.m aankomend nieuwe wetgeving optische signalen 2015, echter kan ik deze informatie nergens vinden.
Wie kan dit bevestigen d.m.v een bewijs zodat ik dit kan voorleggen binnen onze afdeling.




Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586


Gast

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 september 2014, 14:55:22
Als je van Rijkswaterstaat balken hebt gekregen zijn deze neem ik aan oranje (Ultimax toevallig?)
Voor oranje signalering geldt, tot zover mijn kennis reikt, ook de ECE-R65 regelgeving van 1 maart 2014, en een Ultimax voldoet volgens mij daaraan, hoeft niet persé LED te zijn. Ruud?


AndriesNRK

  • Eerste hulpverlener, chauffeur Rode kruis
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #3 Gepost op: 1 september 2014, 15:10:33
Het is indd raar want er zijn div hulpverleningsinstanties waar we mee samenwerken Ambulancedienst,Ambulancewens en andere NRK afdeling die steeds de zelfde informatie geeft dat we in jan 2015 een nieuwe wet in gebruik word genomen m.b.t led balken.
Helaas heb ik tot op heden nog geen harde bewijzen, maar is wel handig om te weten voordat we een nieuwe hulpverleningsvoertuig moeten aanschaffen.

Aangezien het Rode Kruis al weinig geld heeft en het moet doen met giften
zou zonde zijn als we weer zwaailampen op dak zetten terwijl we led moeten hebben.
Vandaar ik de vraag maar op dit forum heb geplaatst


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2014, 17:43:16
Hoeft inderdaad niet persé led verlichting te zijn. Als het maar 360 graden zichtbaar is en gekeurd.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2014, 21:30:48
2015 kan ik mij niet herinneren maar de eis van de ece r65 keuring is al een tijdje van toepassing. Dit hoeft niet perse led te zijn.
Eerder was de eis dat voor maart dit jaar al het blauw en Amber moest voldoen aan ece r65 klasse 2(blauw) en klasse 1(Amber). Alleen aangezien dit niet haalbaar is is toen de eis gesteld dat Amber wel klasse 1 moet zijn maar blauw alleen aan de 360 graden moet voldoen. Misschien geld dit laatste dan tot 2015?

Of de oude rijkswaterstaat balken voldoen weet ik niet, dat zou je het beste even na kunnen vragen bij de leverancier (marelko Benelux). Amber kan ook goed in klasse 1 uitgevoerd worden in halogeen/strobe. Bij klasse 2 wordt dit al een heel stuk lastiger.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 september 2014, 09:21:10
Led is niet verplicht. Voor voertuigen met oranje verlichting geldt: ECE R65 gekeurd, minimaal klasse 1, en 360 graden rondom zichtbaar.
Dit mag in led, strobe, halogeen of een combinatie gerealiseerd worden.

De RWS Ultimax dakset is voorzien van een ECE R65 keur.

De verwarring die ontstaat over ingangsdatum heeft met de overgangsregeling te maken.
Deze overgangsregeling geldt enkel voor hulpverleningsvoertuigen en is als volgt:

Is de auto op kenteken gekomen voor 1 Maart 2009:
Dan dient de auto rondom blauw en rondom amber zichtbaar te zijn. Sirene dient aangepast te zijn naar nieuwe norm.

Is de auto op kenteken gekomen na 1 Maart 2009:
De blauwe verlichting op het dak dient te voldoen aan ECE R65 Klasse II
De amber verlichting op het dak dient te voldoen aan ECE R65 Klasse 1
De sirene dient te voldoen aan de nieuwe norm (geluidssterkte en toonhoogte)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,323
Reactie #7 Gepost op: 6 september 2014, 10:51:22
m.a.w.: 1-1-2015 is einde overgangsregeling en moet voor HV-voertuigen alles aangepast zijn?


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 6 september 2014, 11:42:17
Als ik de wetgeving correct interpreteer mogen wagens voor 2009 met aanpassing amber en geluid blijven rijden. Alles na 2009 op kenteken sowieso nieuwe norm.

Oudere voertuigen zullen uitgefaseerd worden. Het snelste zullen ambulances zijn omdat hun levensduur Max 7 jaar is. Deze voertuigen met oude norm signalering zijn dus uiterlijk 2016 uit dienst.

Groeten Ruud