Brandweer Flevoland haalt normen niet, bijna 100% te laat in buitengebied

Auteur Topic: Brandweer Flevoland haalt normen niet, bijna 100% te laat in buitengebied  (gelezen 7698 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: DiNozzo link=msg=1292709 date=1409606018
Drie minuten na alarmering. Ik blijf het knap vinden. Wakker worden, aankleden, in je auto/op de fiets stappen en dan nog naar de kazerne toe, daar in je uitrukpak klimmen en in de TS plaats nemen. Alleen voor het parkeren, omkleden en instappen ben je al 1 tot 2 minuten kwijt.

Ik vond het eerder al knap. Nu blijkt waarom, omdat de brandweer Flevoland haar norm tijden niet behaald en dus mijn referentiekader inderdaad niet binnen 3 minuten in de TS zit.
De Flevolandse brandweer kan niet aan de wettelijke norm voldoen om op tijd te komen bij een brand. In Zeewolde en Dronten is de brandweer in bijna 100 procent van de gevallen te laat bij een incident.

Brandweercommandant Gerrit Spruit zegt dat de norm van 8 minuten voor de Flevolandse brandweer onhaalbaar is. Volgens de commandant leidt dit niet tot zwaarder letsel bij slachtoffers. Spruit zegt verder dat meer geld en kazernes niet de oplossing is. De wettelijke norm loslaten is realistischer meent de brandweercommandant.
[...]

Om toch zo snel mogelijk bij een brand te zijn verbetert de brandweer nog wel de opkomsttijd met een nieuw alarmeringssysteem en komen er minder brandweermensen op een bluswagen, waardoor deze eerder uit de kazerne weg kan rijden.

Een PDF met hele interessante kaarten en tabellen:
http://www.omroepflevoland.nl/SiteFiles/Doc/140903_brandweer_pdf_3F003FB7D1334B98C1257D480051B5AE.pdf


"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Schrikbarend.
Ik woon dan gelukkig in Almere en daar lijkt het mij mee te vallen maar als ik kijk naar de tijden in Zeewolde; bijna altijd "te laat".
Komt dit omdat men minder vrijwilligers ter beschikking heeft en de vrijwilligers van ver moeten komen?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Almere en Lelystad hebben nog altijd een beroepsploeg. Dat zie je terug in de cijfers maar ook dan houdt het niet over...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Schrikbarende cijfers, met een paar gigantische uitschieters. Van in de 90% zelfs in de nachtelijke uren, dat zijn juist de uren dat je makkelijker een TS op tijd de weg op kunt hebben. :-X :-X


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Peter71 link=msg=1293254 date=1409840270
Schrikbarende cijfers, met een paar gigantische uitschieters. Van in de 90% zelfs in de nachtelijke uren, dat zijn juist de uren dat je makkelijker een TS op tijd de weg op kunt hebben. :-X :-X
En weer zo'n ..... die het falen bij de wet neerlegt en niet bij zichzelf.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik ben vooral nieuwschierig naar de bewering dat met het in gebruik nemen van een nieuw alarmeringssysteem moet bijdragen aan een snellere uitruk. ::)
Je kunt haast gaan stellen dat hier meer organisatorisch het een en ander niet klopt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Burgemeesters: brandweer mag te laat komen


Burgemeesters: brandweer mag te laat komen
De burgemeesters van Zeewolde en Dronten vinden het niet erg dat de brandweer structureel te laat is. De opkomsttijden voor de brandweer zijn ook volgens de burgemeesters onhaalbaar en onrealistisch. Zij delen daarmee het standpunt van brandweercommandant Gerrit Spruit.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ze mogen telaat komen totdat er eens wat is waardoor het telaat komen 1 of meerder levens eist. Dan is ineens iedereen in rep en roer dat ze niet snel ter plaatse kunnen zijn en vallen er klappen ergens........ Sorry, maar we hebben toch niet voor niets die norm van 15 minuten? Dan kunnen we die ook gewoon overboord gooien als ze toch telaat mogen komen. Ach, wat maakt het ook uit nog? Laat dat gebouw maar affikken met de mensen boven er nog in, of laat die zeer zwaar gewonde maar in de auto liggen want brandweer is toch te laat.... Sorry, vind het echt nergens op slaan zo'n reactie......
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het probleem wordt nu zelfs bij de norm neer gelegd. Omdat er korpsen in Flevoland de norm niet halen moet de norm maar worden aangepast. Volgens mij snap je het verhaal dan niet. ::)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Peter71 link=msg=1293404 date=1409854046
Het probleem wordt nu zelfs bij de norm neer gelegd. Omdat er korpsen in Flevoland de norm niet halen moet de norm maar worden aangepast. Volgens mij snap je het verhaal dan niet. ::)

Dan heb je toch de omgekeerde wereld? Dat is echt van de idioten dan........ ::)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel