Mening gevraagd: Nieuwswaarde van melding mbt afhijsen

Auteur Topic: Mening gevraagd: Nieuwswaarde van melding mbt afhijsen  (gelezen 3585 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rens Hulman

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
Gepost op: 4 september 2014, 19:24:43
Vanavond zag ik een opmerkelijk artikel in de krant (De Stentor) staan. Met maarliefst een halve pagina werd er aandacht geschonken aan een melding waarbij de hoogwerker werd ingezet om een man uit een studentenwoning te halen.





Nou vind ik dit soort nieuwsberichten op 112 sites al discutabel, het is vaak om een puur medische reden dat de hoogwerker wordt ingezet. Enige reden om er dan een stukje over te typen is vanwege de aanloop van mensen en commotie die het meebrengt

De Stentor gaat in dit geval vrij ver. Groot artikel, die ook nog eens deels berust op geruchten. "De student zou te diep in het glaasje hebben gekeken tijdens de introductie". Geheel onwaar. Inzet was om een medische reden, zonder enige alcohol in het spel. Daarbij is de introductie week ook al 5 dagen geleden. Ik weet dit omdat een goede vriend van mij in het studentenhuis woont en de deur van deze jongen heeft ingetrapt om eerste hulp te verlenen.

Wat vinden jullie hier nou van? Ik vind het bericht op zich, zeker zo groot met foto, al onnodig, maar er worden ook nog eens geruchten voor waarheid aangenomen. En wat is over het algemeen jullie idee over dit soort 'nieuws'?




ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #1 Gepost op: 4 september 2014, 21:28:53
Mja.. De Stentor, daar noem je ook wat.   :P Zelf ook een aparte ervaring mee gehad die iets totaal anders wist te vertellen dan de bedoeling was (en andere media wel correct wisten te plaatsen)
Afhijzingen komen steeds vaker voor heb ik het idee, maar snap dit artikel ook niet echt.. Als ik deze krant zou lezen zou ik er in ieder geval gewoon voorbij bladeren.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2014, 12:13:32
Wij doen er op R15 alleen items over als er iets bijzonders aan de hand was. Denk dan aan 'met de grote kraan', 'zijmuur uit een pand gesloopt', 'met een helikopter', 'slachtoffer ligt op een hele rare plek' (voorbeeld) etcetera.

Maar niet voor de routinematige 'assistentie ambulance hoogte' waarbij iemand even met een bakje van de hoogwerker naar buiten gehaald wordt. Da's geen nieuws.

Peen
Redacteur van


Ultra

  • Journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2014, 19:16:05
Ik ben ook van mening dat afhijsen patiënt/assistentie ambu geen enkele nieuwswaarde heeft. Dit gebeurt immers dagelijks en wordt bijna altijd gedaan omdat dit medisch nodig is.
In de verzorgingstehuizen in de buurt worden meerdere malen per maand een hoogwerker van de brandweer ingezet om patiënten af te hijsen. Trekt natuurlijk veel aandacht zo'n grote hoogwerker, maar heeft geen enkele nieuwswaarde.

En het hele bovenstaande item berust op enkel waarnemingen van omstanders, en bijna elke journalist/persfotograaf weet dat die niet altijd kloppen of compleet uit verband worden getrokken. In mijn ogen is het hele artikel dus een schoolvoorbeeld van sensatie-journalistiek. Er staat dat ze het verhaal niet bevestigd kregen bij de woordvoerster van de politie, maar toch wordt het item geplaatst.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2014, 20:49:21
Citaat van: Ultra link=msg=1302373 date=1413479765
Ik ben ook van mening dat afhijsen patiënt/assistentie ambu geen enkele nieuwswaarde heeft. Dit gebeurt immers dagelijks en wordt bijna altijd gedaan omdat dit medisch nodig is.

Maar als het om een plaats, bijv een dorp, gaat waar bijna nooit een afhijsing nodig is, dan kan ik me wel voorstellen dat een lokaal nieuwsmedium het toch als nieuws ziet. Zeker als de brandweer dan ter plaatse gaat met prio 1 en veel inwoners zich daardoor afvragen wat er aan de hand is.  In dit specifieke geval is het in een gebied waar, in de afgelopen jaren, vaker grote branden hebben gewoed.

En och, als je als verslaggever toch toevallig in de buurt bent, je fotograaf-collega een mooie plaat schiet, en er vervolgens verder geen ander nieuws is, kan ik best voorstellen dat het zo maar de krant haalt. ;)

(Of ik dit persoonlijk ook nieuwswaardig vind, is een ander verhaal)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2014, 20:55:19
Citaat van: Ultra link=msg=1302373 date=1413479765
In de verzorgingstehuizen in de buurt worden meerdere malen per maand een hoogwerker van de brandweer ingezet om patiënten af te hijsen. Trekt natuurlijk veel aandacht zo'n grote hoogwerker, maar heeft geen enkele nieuwswaarde.

En het verzorgingstehuis kan niet gewoon even een lift aanleggen? Die lijkt me in een verzorgingstehuis sowieso wel nodig. In plaats daarvan moet de gemeenschap maar steeds de uitruk van het redvoertuig betalen. Vreemde gang van zaken. Maar dat hoort niet in dit topic.



Die nieuwswaarde is er niet voor de afhijsing ansich. De nieuwswaarde is er alleen bij speciale omstandheden. Zoals een verkeersopstopping, kapotte hoogwerker, hoogwerker die niet op kan stellen ivm geparkeerde auto's, 4de afhijsing omdat de woningbouw de lift weigert te repareren, etc. etc.  In die gevallen kun je er een keer wat mee. Voor alle keren waarbij er niets bijzonders aan de hand is is er ook geen nieuwswaarde.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens