SBS 6: Undercover in NL - Lek in beveiliging Rechtbank Utrecht 12-10-2014

Auteur Topic: SBS 6: Undercover in NL - Lek in beveiliging Rechtbank Utrecht 12-10-2014  (gelezen 5785 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Aanstaande zondag 12 oktober 2014 om 21:30 uur begint een nieuw seizoen van Undercover in Nederland op SBS 6.


Alberto Stegeman smokkelt pistool rechtbank Utrecht binnen


Rechtbank Utrecht kan veiligheid van advocaten, rechters, verdachten of bezoekers niet garanderen


Ondanks de verscherpte veiligheidsmaatregelen en invoering van de Rijkspas is het Alberto Stegeman gelukt om nepwapens de rechtbank van Utrecht binnen te smokkelen. De onderzoeksjournalist laat dat aankomende zondag zien tijdens de eerste uitzending van Undercover in Nederland. "De achterdeur staat wagenwijd open, en daar is geen beveiliger te zien", aldus Stegeman. Het nieuwe seizoen van Undercover in Nederland is vanaf aankomende zondag om 21.30 uur te zien bij SBS6.

Na een aantal aanslagen en schietpartijen in en om rechtbanken de afgelopen jaren, werd de beveiliging ernstig onder de loep genomen. Naast aanmelding en identiteitscontrole worden bezoekers en hun bagage bij de hoofdingang door meerdere apparaten gescand. Ook zijn er beveiligers aanwezig om bezoekers te fouilleren en is er in en om rechtbanken cameratoezicht. Maar dit blijkt onvoldoende om Stegeman, met camera’s en wapens, buiten de deur te houden.

De onderzoeksjournalist, die eerder beveiligingslekken aantoonde op Schiphol, Paleis Noordeinde en verschillende legerbases, gaat ditmaal in het diepste geheim undercover als advocaat Frans de Jonge en kamt samen met zijn team het hele gebouw uit. "Ik had wapens, of zelfs explosieven, kunnen afgeven aan een wraaklustige bezoeker, achter de strenge beveiliging. Een aanslag plegen in het hart van deze rechtbank blijkt kinderlijk eenvoudig".

De undercoverjournalist laat weten dat het lek zit in de administratie achter de Rijkspas, die wordt gebuikt voor de hele Rijksoverheid en voldoet aan de hoogste veiligheidseisen. Stegeman benadrukt dat hij de pas niet heeft gekraakt, maar vraagt zich af wat zo'n pas waard is als de administratie erachter zo slordig is en structureel faalt. "Als ik hier binnen kan komen, kunnen veel meer mensen dat ". Hoe het binnendringen van de rechtbank in Utrecht door Stegeman precies in zijn werk ging, is aankomende zondag 12 oktober te zien bij Undercover in Nederland.

BRON: http://www.sbs6.nl/programmas/undercover-in-nederland/pagina/alberto-stegeman-smokkelt-pistool-rechtbank-utrecht-binnen/


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Rechtbanken controleren personeelspassen na actie SBS

Elf rechtbanken in Nederland zijn sinds gistermiddag bezig om alle personeelspassen die in omloop zijn te controleren. Het blijkt dat sommige oud-medewerkers hun pasje niet hebben ingeleverd en dat die kaart nog bruikbaar is. Zodoende kunnen onbevoegden zonder controle in de beveiligde personeelsruimtes van de rechtbankgebouwen komen.

BRON en meer tekst: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3764165/2014/10/08/Rechtbanken-controleren-personeelspassen-na-actie-SBS.dhtml
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
De uitzending begint met vals geld kopen wat je kan kopen en daarna het rechtbank verhaal en is terug te kijken op de link hieronder.

http://www.sbs6.nl/programmas/undercover-in-nederland/videos/7Wfad0DMUSOO/aflevering-95
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2014, 02:30:00
Alle personeelspassen rechtbanken vervangen
Door: redactie
12-10-14 - 22:16  bron: ANP

Alle ongeveer 12.000 passen die medewerkers van rechtbanken gebruiken, worden vervangen. Dat is besloten omdat journalist Alberto Stegeman heeft aangetoond dat de registratie en autorisatie van de zogenoemde rijkspassen bij de rechtbank Midden-Nederland niet op orde is.

BRON en meer: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3767443/2014/10/12/Alle-personeelspassen-rechtbanken-vervangen.dhtml
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik vraag me altijd af of objecten überhaupt wel te beveiligen zijn...
Als iemand er zoveel moeite voor doet, hulp krijgt van binnenuit én handig is dan lukt dit gewoon.
Op Schiphol, op defensieterreinen, politiebureau's, brandweerkazerne's en andere gebouwen met een hoog ''in&uitloop'' gehalte.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: Jerommeke link=msg=1302246 date=1413408075
Ik vraag me altijd af of objecten überhaupt wel te beveiligen zijn...
Als iemand er zoveel moeite voor doet, hulp krijgt van binnenuit én handig is dan lukt dit gewoon.
Op Schiphol, op defensieterreinen, politiebureau's, brandweerkazerne's en andere gebouwen met een hoog ''in&uitloop'' gehalte.
100% zal nimmer een nooit lukken. Want dan moet je alles afdichten en met alles rekening houden. Zelfs een betonnen kluis waar niemand in en uit kan geeft geen garantie omdat er altijd wel mensen zullen zijn die het proberen (voor de lol of omdat er iets te halen is). Het enige wat er gedaan kan worden is om het de passant en de impulsieve tegen te houden. En daarbij kan en moet je het diegene die wel kwaad in de zin heeft het wel zo lastig mogelijk maken waarbij je dan weer moet waken voor schijnveiligheid.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1302254 date=1413417612
100% zal nimmer een nooit lukken. Want dan moet je alles afdichten en met alles rekening houden. Zelfs een betonnen kluis waar niemand in en uit kan geeft geen garantie omdat er altijd wel mensen zullen zijn die het proberen (voor de lol of omdat er iets te halen is). Het enige wat er gedaan kan worden is om het de passant en de impulsieve tegen te houden. En daarbij kan en moet je het diegene die wel kwaad in de zin heeft het wel zo lastig mogelijk maken waarbij je dan weer moet waken voor schijnveiligheid.

99,999999% is te realiseren indien men bereid is om er voor te betalen en men er niet voor schroomt om de burger beperkingen op te leggen zoals tijdens NSS, Kroning, etc.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Het is goed wat Alberto doet, ik kijk graag naar zijn programma's en denk dat vele organisaties weer even scherp gehouden worden door zijn acties.
Toch wel een paar kleine kanttekeningen obv deze uitzending:

- 100% beveiliging is niet te garanderen, je blijft altijd en overal wel een mogelijkheid houden;
- Kennis is macht, Alberto heeft een landelijk programma met een goed draaiende tiplijn. Ik zou zelf als persoon nooit of iig heel moeilijk aan een goed werkende rijkspas kunnen komen, want zoveel zijn er daar niet van in omloop. Alberto is benaderd door iemand die zo'n pas had moeten inleveren, maar wat nooit is gebeurd. Die persoon zou nooit bij mij of jou komen.
- Hij claimt dat verdachten die terecht staan in de rechtbank nu ook bij het vuurwapen komen, dat is onjuist. De verdachten gaan via een aparte ingang en onder bewaking naar de rechtszaal, tenminste bij de 'zware' zaken. De politierechter zaken en het publiek zouden er inderdaad wel bij kunnen op deze manier.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Citaat van: silque link=msg=1302267 date=1413446501
- Kennis is macht, Alberto heeft een landelijk programma met een goed draaiende tiplijn. Ik zou zelf als persoon nooit of iig heel moeilijk aan een goed werkende rijkspas kunnen komen, want zoveel zijn er daar niet van in omloop. Alberto is benaderd door iemand die zo'n pas had moeten inleveren, maar wat nooit is gebeurd. Die persoon zou nooit bij mij of jou komen.

Het zou wel mogelijk zijn dat mensen die nog een Rijkspas 'over' hebben dat die hem verkopen.

Of dat criminelen een persoon met een Rijkspas afpersen ;)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Natuurlijk kan dat; maar de kans daarop is niet zo groot als Alberto het doet voor komen. Hij krijgt vanalles aangeboden vanuit heel NL.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.