P2000/C2000/DMO

Auteur Topic: P2000/C2000/DMO  (gelezen 12600 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2014, 23:20:48
Citaat van: DiNozzo link=msg=1302445 date=1413493194
Zeker als je deze vragen niet eens weet denk ik niet dat jij in staat gaat zijn dit te ontsleutelen.

Exact, zelfs experts op dit gebied zeggen dat er geen beginnen aan is, de codering is erg zwaar. En inderdaad, niets is onmogelijk maar als je al niet weet waar je moet beginnen dan gaat het zeker niet lukken :)

Gezien de vele apparatuur (en antennes) die ik destijds had waarmee ik qua hulpdiensten de gehele randstad kon ontvangen zou ik toch echt wel vooraan staan als zoiets voor C2000 zou bestaan :P


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2014, 23:36:08
Citaat van: Hunter link=msg=1302437 date=1413491996
Politie heeft ook een DMO-kanaaltje, maar dat is meer als reserve, ga er maar vanuit dat dit niet/nauwelijks gebruikt wordt.
Volgens mij weet ruim 90% ook niet hoe je moet overschakelen van TMO naar DMO.

Daarbij ook een opmerking voor de TS die misschien graag een DMO porto wil komen. De reikwijdte is hiervan zeer beperkt en ook zeer locatie afhankelijk. Ga er vanuit dat je maar 1.5 KM in relatief open veld en de helft minder in stedelijk gebied aan bereik hebt. Dus je moet geografisch gezien bijna boven op een incident staan om het te kunnen luisteren. P2000 en de diverse HV journalisten volgen is wat dat betreft makkelijker en kost ook minder geld/tijd.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2014, 00:39:54
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1302450 date=1413495368
Daarbij ook een opmerking voor de TS die misschien graag een DMO porto wil komen. De reikwijdte is hiervan zeer beperkt en ook zeer locatie afhankelijk. Ga er vanuit dat je maar 1.5 KM in relatief open veld en de helft minder in stedelijk gebied aan bereik hebt. Dus je moet geografisch gezien bijna boven op een incident staan om het te kunnen luisteren. P2000 en de diverse HV journalisten volgen is wat dat betreft makkelijker en kost ook minder geld/tijd.

Jawel, maar het luisteren heeft/had voor sommigen toch een bepaalde charme. Ik luisterde liever avond aan avond naar wat ik maar kon ontvangen dan 1x in de weg te lopen bij een grote brand. Leuk om te zien, maar hoe meer je ziet, hoe minder je hoort :)

Die afstand is inderdaad erg klein. Ik heb een ontvanger op 13 hoog met buitenantenne en zelfs dan is de ontvangst zoals jij hem schetst, laat staan met een portofoon, dan moet je echt in de omgeving van het incident staan. Ooit een test gedaan met een motorrijder en toen was het bereik circa 5km, maarja wat wil je met een mobilofoon met meer vermogen en een betere antenne. Wonderen kun je dan ook niet verwachten, daar is DMO niet voor bedoeld.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2014, 00:42:34
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1302450 date=1413495368
Daarbij ook een opmerking voor de TS die misschien graag een DMO porto wil komen. De reikwijdte is hiervan zeer beperkt en ook zeer locatie afhankelijk. Ga er vanuit dat je maar 1.5 KM in relatief open veld en de helft minder in stedelijk gebied aan bereik hebt. Dus je moet geografisch gezien bijna boven op een incident staan om het te kunnen luisteren. P2000 en de diverse HV journalisten volgen is wat dat betreft makkelijker en kost ook minder geld/tijd.
Voor reikwijdte en ervaringen, zie: Ervaringen reikwijdte in DMO


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #14 Gepost op: 17 oktober 2014, 01:24:48
@hunter, idd heeft het meeluisteren zo zijn charme en wat dat betreft vind ik het jammer dat ik het scanner tijdperk niet echt bewust heb mee gemaakt. En ik denk inderdaad dat er bij de diverse hulpverleners het idee leeft dat men liever heeft dat men meeluistert en thuis blijft, dan met z'n alle met hun neus op het incident te staan. Echter kan ik de beslissing tot het versleutelen van de communicatie wel goed begrijpen.

En wat jij zegt over die motorrijder, dat is ook wel mijn ervaring. Of ik nu puur op mijn porto moet afgaan, of dat ik hem in de carkit heb staan maakt zeker verschil.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2014, 01:56:06
Voor vrijelijk ontvangen (DMO) is er ook helemaal geen strafbaarstelling.
Zoals gezegd is TMO versleuteld. Ik heb me laten vertellen dat meer dan geringe moeite voor het ontsleutelen van C2000 door een onbevoegde strafbaar is.

(en dat is dus al vrij snel)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2014, 06:42:00


@hunter, idd heeft het meeluisteren zo zijn charme en wat dat betreft vind ik het jammer dat ik het scanner tijdperk niet echt bewust heb mee gemaakt.

Ach ja, oude tijden. Even zwelgen in herinneringen... als student in Delft kon ik met mijn aziatische luchtvaartontvanger-met-zeer-ruime-FM-band ook diverse politiekanalen beluisteren: GP Delft, GP (helaas alleen meldkamer) en RP Den Haag, bij goed weer ook meldkamer GP Rotterdam. Het ontvangertje was zo aselectief dat alles in 1x doorkwam.  Menige nacht doorgeluisterd. Kan me nog een spannende nacht herinneren met een achtervolging vanuit Rotterdam die via Delft in Pijnacker eindigde, met toepassing van INRAP meen ik.

Sorry voor het offtopicgehalte ;-)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2014, 09:39:23
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1302465 date=1413520920

Ach ja, oude tijden. Even zwelgen in herinneringen... als student in Delft kon ik met mijn aziatische luchtvaartontvanger-met-zeer-ruime-FM-band ook diverse politiekanalen beluisteren: GP Delft, GP (helaas alleen meldkamer) en RP Den Haag, bij goed weer ook meldkamer GP Rotterdam. Het ontvangertje was zo aselectief dat alles in 1x doorkwam.  Menige nacht doorgeluisterd. Kan me nog een spannende nacht herinneren met een achtervolging vanuit Rotterdam die via Delft in Pijnacker eindigde, met toepassing van INRAP meen ik.

Sorry voor het offtopicgehalte ;-)
Ik had een buizenradio die het ook kon in noord Drenthe. Todat ie op zondag ochtend tijdens de ko de boswachter show met een erg harde knal overleed. Iedereen was die ochtend lekker vroeg wakker.


keeskoos

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #18 Gepost op: 17 oktober 2014, 13:49:08
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1302450 date=1413495368
Volgens mij weet ruim 90% ook niet hoe je moet overschakelen van TMO naar DMO.

Daarbij ook een opmerking voor de TS die misschien graag een DMO porto wil komen. De reikwijdte is hiervan zeer beperkt en ook zeer locatie afhankelijk. Ga er vanuit dat je maar 1.5 KM in relatief open veld en de helft minder in stedelijk gebied aan bereik hebt. Dus je moet geografisch gezien bijna boven op een incident staan om het te kunnen luisteren. P2000 en de diverse HV journalisten volgen is wat dat betreft makkelijker en kost ook minder geld/tijd.
@Groenemotormuis Hoe doen zij (HV journalisten) dat dan. hoe weten zij of er een melding is, doormiddelvan P2000 of iets anders?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2014, 13:57:03
Citaat van: keeskoos link=msg=1302532 date=1413546548
@Groenemotormuis Hoe doen zij (HV journalisten) dat dan. hoe weten zij of er een melding is, doormiddelvan P2000 of iets anders?
Dat verschilt. De ene heeft een pager thuis waarbij hij/zij een melding krijgt. De andere kijkt via internet, nog een ander krijgt tips van omgeving en weer een ander heeft goede contacten. Zoek eens rond hier op dit forum en vraag een deze mensen hoe zij dat doen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v