Rode Kruis lanceert burgerhulp: Ready2Help

Auteur Topic: Rode Kruis lanceert burgerhulp: Ready2Help  (gelezen 13768 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 1 november 2014, 19:28:13
Ik heb ook zonder problemen aan kunnen melden.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #11 Gepost op: 1 november 2014, 20:13:15
Citaat van: -Joost- link=msg=1305670 date=1414846533
Zo te zien een nieuw initiatief in het kader van "burgerhulpverlening" bij rampen door het Rode Kruis. Net als binnen de AED projecten moet het zo te zien wel een fancy naam dragen, nogal een onzin als je het mij vraagt. Als we nog even zo doorgaan ziet niemand door de bomen het bos niet meer met alle huidige burgerparticipatie projecten.

Is dit een zelfstandig initiatief van het Rode Kruis of is dit daadwerkelijk een project wat afgestemd is met ketenpartners en onder supervisie van het Ministerie van V&J? Burgerparticipatie is een goed idee, hetzij wel in een gestructureerde manier, wat ik vandaag de dag mis met alle "burgerharthulp", "Hartslagnu!", "SOS alarm hulpdienst" en vergelijkbare projecten.. ::)

Hartslagnu en in ieder geval Hartveilig Wonen stemmen hun acitviteiten in gemeenten af met de ketenpartners zoals RAV, GHOR en Hulpverleningsregio.

Zo te zien is dit NRK initiatief niet afgestemd.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #12 Gepost op: 1 november 2014, 20:40:55
Wederom moet ik constateren dat men weer gebruik gaat maken van sociale media.
Bij een echte ramp zullen vrijwel alle openbare mobiele telefonie en datanetwerken in en om de ramplocatie overbelast raken, zeer moeilijk bereikbaar zijn, onbereikbaar raken en/of uitvallen voor korte of langere tijd, of is de kans daarop zeer groot.
Jammer, de keuze voor sociale media als oproepbasis is helaas niet de meest betrouwbare.

Hoe denkt het rode kruis plotselinge massale hulptoezeggingen van hulp door burgers te verwerken?
Waar moet men zich melden bij uitval van mobiele telefonie?
Is het rode kruis wel toegerust om een plotselinge stroom van groot aantal aanmeldingen van vrijwilligers te verwerken en te coordineren?
Zijn haar vrijwilligers al opgeleid om deze stroom te kunnen verwerken?
Is er een samenwerkingsverband geregeld met alle veiligheidsregios waarin burgers worden betrokken onder auspicien van het rode kruis.

Leuk initiatief voor inzet van vrijwilligers bij grootse verkeersinfarcten en andere kleinschalige incidenten, voor echte rampen niet of nauwelijks geschikt.

Eigenlijk is dit een krachtig signaal dat het rode kruis niet meer af kan met haar huidige aantal vrijwilligers.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #13 Gepost op: 1 november 2014, 20:57:10
Citaat van: Willem D. link=msg=1305739 date=1414870855
Leuk initiatief voor inzet van vrijwilligers bij grootse verkeersinfarcten en andere kleinschalige incidenten, voor echte rampen niet of nauwelijks geschikt.

Bij dit soort incidenten kan het al chaotisch genoeg zijn zonder tientallen c.q. honderden burgers die namens het rode kruis komen helpen, zonder enige vorm van training of informatie. Hoe wil het RK de inzet gaan coördineren?


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #14 Gepost op: 1 november 2014, 21:23:14
Ze volgen zag ik in het nieuws Oostenrijks voorbeeld geloof ik. Daar schijnt het al meerdere keren ingezet te zijn. Zijn daar die problemen niet dan zoals hier wordt geschetst. Neem aan dat de oostenrijker niet veel anders dan de Nederlander reageert. Valt mij wel op als er iets nieuws gelanceerd wordt je het nooit goed kan doen. Vernieuwing schrikt nu eenmaal af is mijn ervaring. Of deze vernieuwing een verbetering zal zijn moet gewoon nog blijken. Het zal niet perfect zijn in het begin maar daarom zal er geoefend worden om de onvolkomenheden eruit te halen. Ik meld mijzelf pas aan als ik meer informatie krijg en of ze echt mensen zoeken om anderen in nood te helpen of gewoon goedkoop werkvolk want opruimwerkzaamheden zie ik niet echt als (nood)hulp. Ik blijf het dus gewoon kritisch volgen en beslis later wat te doen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #15 Gepost op: 1 november 2014, 21:27:52
Citaat van: jelte link=msg=1305746 date=1414873394
Ze volgen zag ik in het nieuws Oostenrijks voorbeeld geloof ik. Daar schijnt het al meerdere keren ingezet te zijn. Zijn daar die problemen niet dan zoals hier wordt geschetst. Neem aan dat de oostenrijker niet veel anders dan de Nederlander reageert. Valt mij wel op als er iets nieuws gelanceerd wordt je het nooit goed kan doen. Vernieuwing schrikt nu eenmaal af is mijn ervaring. Of deze vernieuwing een verbetering zal zijn moet gewoon nog blijken. Het zal niet perfect zijn in het begin maar daarom zal er geoefend worden om de onvolkomenheden eruit te halen. Ik meld mijzelf pas aan als ik meer informatie krijg en of ze echt mensen zoeken om anderen in nood te helpen of gewoon goedkoop werkvolk want opruimwerkzaamheden zie ik niet echt als (nood)hulp. Ik blijf het dus gewoon kritisch volgen en beslis later wat te doen.

Het is niet gek dat men kritisch is. Vernieuwing is prima, mits onderbouwd, met duidelijke afbakening, afstemming met ketenpartners en duidelijke informatievoorziening. Niet even iets wat je in het buitenland hebt gezien in de markt gooien met een mooie kreet "Ready2Help". Het is geen computerspelletje, we hebben het over rampenbestrijding..


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #16 Gepost op: 1 november 2014, 21:40:25
Citaat van: -Joost- link=msg=1305747 date=1414873672
Het is niet gek dat men kritisch is. Vernieuwing is prima, mits onderbouwd, met duidelijke afbakening, afstemming met ketenpartners en duidelijke informatievoorziening. Niet even iets wat je in het buitenland hebt gezien in de markt gooien met een mooie kreet "Ready2Help". Het is geen computerspelletje, we hebben het over rampenbestrijding..

Wie zegt dat dit niet is gebeurd?

Susan van Petten @susanvanpetten
@Ready2Help_NL @RodeKruis daar vind ik dus niet de informatie die ik zoek. Zover ik weet zijn er geen veiligheidsregio's betrokken.

Nico Zuurmond @NicoZuurmond
@susanvanpetten @Ready2Help_NL @RodeKruis Er is weldegelijk met het veilligheidsveld hierover gesproken.
12:50pm · 1 Nov 2014


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #17 Gepost op: 1 november 2014, 21:45:51
Citaat van: RAdeR link=msg=1305751 date=1414874425
Wie zegt dat dit niet is gebeurd?

Heb even op de site van het Rode Kruis zitten neuzen, maar ik kan zo snel geen duidelijke informatiebronnen vinden voor zowel participanten als professionals. ;)


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #18 Gepost op: 1 november 2014, 21:53:53
Zal toch achter de schermen toch wel meer over nagedacht zijn. Of denk je dat ze eerst wat roepen en daarna pas gaan nadenken over de organisatie.  Ben zelf ook benieuwd en zou mooi zijn als iemand van het rode kruis die deze organisatie opzet op dit forum wat meer duidelijkheid kan geven.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 1 november 2014, 22:56:51
Citaat van: jelte link=msg=1305757 date=1414875233
Zal toch achter de schermen toch wel meer over nagedacht zijn. Of denk je dat ze eerst wat roepen en daarna pas gaan nadenken over de organisatie.
Ik krijg toch wel ernstig de indruk dat het rode kruis iets is begonnen, maar nog lang niet over de gevolgen heeft nagedacht. Ik mag van een organisatie als het rode kruis toch wel verwachten dat zij weten hoe het bij een eventuele ramp er aan toe gaat. Zeker vlak na het ontstaan van de ramp. Misschien moet je geen eens burgers op de plek van een ramp willen hebben. Hoe is het geregeld voor de burgers? Krijgen ze nog iets van training, of worden ze zo het veld ingestuurd? Kunnen ze nog ergens aanspraak op maken op het moment dat hun iets over komt tijdens hun "hulpverlening".

Mocht ons als professionele hulpverlener iets over komen zijn wij keurig verzekerd, wordt alles keurig geregeld voor mijn gezin en werkgever. Gaat het rode kruis al die vrijwilligers ook verzekeren? Of gaan deze mensen dit allemaal op vrijwillige basis doen, en is het risico voor die mensen zelf. Ik geloof nooit dat veiligheidsregio's om dit soort initiatieven staan te springen.