Veilig kampvuur bouwen en stoken

Auteur Topic: Veilig kampvuur bouwen en stoken  (gelezen 2634 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Veilig

  • ANIOS/Consultant
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 10 november 2014, 14:21:56
Hoi allemaal!

Na mij al even voorgesteld te hebben (op het voorstel-forum): komt een nieuw gezicht om de hoek kijken, met meteen twee kleine (kritische) vraagjes voor onze brandweerlieden en geintreseerden.   :)

1. Magnesium-korrels gooien op een kampvuur (L 2m x B 1,5/2m) , als onderdeel van een act; is dat verantwoord of niet?

2. Is het 'verstandig' om rondom een kampvuur (L 2m x B 1,5/2m) een object te plaatsen waarbij er, als er extra hout bijgelegd moet worden, een opstaande rand van ongeveer 40 centimeter overbrugd moet worden (met een los aangehaakt trapje)?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en of hier zelfs misschien al regels over bestaan.  :)




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 10 november 2014, 17:02:30
Mijn eerste vraag is, hoeveel magnesium korrels wil je er overheen gooien? Is het een klein beetje zal dat niet direct een probleem geven. Wees wel voorzichtig als het grotere hoeveelheden zijn, of beter doe dat gewoon niet. En ga dan zeker niet met water het vuur afblussen, of pas als je zeker weet dat het magnesium geheel opgebrand is. Let wel, magnesium geeft fel wit licht.

Tweede vraag, waarom een opstaande rand van 40 centimeter hoog? Waarom?


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #2 Gepost op: 10 november 2014, 17:52:42
Ik heb er even geen beelden bij maar kun je een foto maken?
Magnesiumkorrels verwacht ik geen problemen mee. Als het kleine korrels en noet te grote hoeveelheden zijn zal t geen probleem zijn. Bij hoeveel pyro shows e.d. Wordt dit wel niet gebruikt... Dan kan melkpoeder net zo gevaarlijk zijn. Vooral als je niet net de wind rekening houdt!

En een rand van 40cm klinkt mij als een rand van een stookton. Dat is alleen maar veilig (vooral met de magnesium) naar dat zal wel niet bedoelt worden.


Veilig

  • ANIOS/Consultant
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #3 Gepost op: 10 november 2014, 19:32:05
Bedankt beide voor zo'n snel antwoord!  

Inmiddels heb ik begrepen dat het kleine zakjes met magnesium (of andere substantie dat knettert en een vlam vormt na het in vuur gooien) zijn die het vuur ingegooid worden.  Fijn om ook jullie mening hierover te lezen!  :)

Op de vraag van de 'rand'; ik heb foto's gevonden en zal kijken wanneer ik deze kan plaatsen. Voor nu als uitleg: Het is in eerste instantie niet bedoeld als stookton of iets dergelijks; maar als decoratie. Het gaat om een metalen decoratie met opstaande rand van 40cm/50cm, waarbij er ook metalen "krullen" gevormd worden naar binnen gericht. Als het ware krijg je zo een "kooi-vorm".


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 10 november 2014, 19:39:48
Voor dat magnesium hoef je niet al te bang te zijn, als er maar op een normale manier mee wordt omgesprongen. Hoe dan ook, je krijgt wat reacties in het vuur die er normaal gesproken niet zijn. Is en blijft dus wel een aandachtspunt. En zeker geen water erbij, ik kan je uit ervaring vertellen dat het een hoop vuurwerk geeft maar wat ook alle kanten op spat.

Die rand. Tja die zorgt ervoor dat al te nieuwschierigen niet te dicht bij het vuur kunnen komen. Besef wel dat het metaal heet gaat worden door het vuur, zeker als dat een poos aangestraald wordt door het vuur. En het metaal blijft ook lang heet, kijk dus uit!!