Expert zeg toch ook niet dat dit een CAT Tourniqet moet zijn?
Het doceren door bekwame docenten over het tourniquet en de mogelijke vormen die die kan nemen zou een mooie tussenweg kunnen zijn. Waarbij je in voorkomende gevallen een Macgyver tourniquet maakt met een riem en een tak, en in andere gevallen er voor kiest een CAT tourniquet in je uitrusting op te nemen.
De evidence geeft aan dat een tourniquet een goed werkende, laag risico, levensreddende handeling is bij een ernstige actieve bloeding (zoals het nu in de ehbo-boekjes heet). Dit behandelen in een EH cursus is net zo laag risicowerken als reanimatie, en dat vinden we al jaren heel normaal. Wellicht interessant het eens bij de mensen van de boekjes onder de aandacht te brengen!
Ik ben dus OOK van mening dat je met je standaard EHBO spullen best een Macgyver tourniquet kunt maken. Het enige wat je eventueel extra in je koffer kunt stoppen is een stokje, maar ik denk dat een degelijke verbandschaar ook werkt. Het hebben van een speciaal 'instrument', daar heb ik twijfel over de meerwaarde ten opzichte van wat je kunt MacGyveren.
Ik heb formeel ook niet geleerd deze toe te passen. Ik heb geleerd drukverband op de wond, lukt dat niet dan drukverband zetten boven de wond (daar waar je een tourniquet zou plaatsen) Het mag best een beetje blijven lekken. Gaat het erg hard, been er af situatie, dan MacGyveren we. Dan vind ik de watten niet zo belangrijk meer en zet er eventueel extra druk op door met mijn schaar er extra druk op te draaien (En ja daar heb je.....).
Trouwens kunnen MacGyveren is het meest belangrijke middel in je koffer