ProRail Incidentenregie / Ongevallenbestrijding

Auteur Topic: ProRail Incidentenregie / Ongevallenbestrijding  (gelezen 275014 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #140 Gepost op: 1 maart 2012, 21:10:16
Ik zal eens wat duidelijkheid proberen te verschaffen. ProRail incident regie valt onder de afdeling verkeersleiding. De afdeling kent voor de buitenwereld twee afdelingen:

1.   De OVD-Rail. Binnen de organisatie ook algemeen leider genoemd. Deze persoon heeft de leiding bij alle calamiteiten op en rond het spoor. De OVD-Rail coördineert de afstemming tussen de verschillende bedrijfsonderdelen van ProRail en de vervoerders. En komt dus ook in actie bij een infra storing die de treindienst verstoort. De coördinatie gebeurt dan vooral telefonisch.  De OVD-rail is bij incidenten, waarbij overheidshulpdiensten betrokken zijn, de aanspreekpunt voor de overheidshulpdiensten.
2.   ProRail ongevallenbestrijding. Deze dienst heeft als taak ‘vrij baan te maken’ bij incidenten. Dat houdt in dat zij treinen hersporen, gestrande treinen evacueren en weg slepen en de overheidshulpdiensten ondersteunen bij ongevallen met treinen. In elke ProRail regio is een ploeg van 4 man paraat. Deze ploeg bestaat uit een ploegleider en 3 man ondersteuning.

De OVD-Rail heeft in de regio’s Randstad Noord en Randstad zuid de beschikken over een Volkswagen Touran met amber signalering. In Noord-Oost rijdt de OVD-rail in een Polo. Ik weet even niet wat voor auto er in de regio zuid gereden wordt. In verband met veranderde dienstrooster rijden de OVD’s nu ook rond in gehuurde auto’s met magneetplaten.

Elke standplaats van ongevallenbestrijding beschikt over 4 Volkswagen Caddy’s. Drie man komen gelijk met deze voertuigen naar het incident en de 4de man haalt de basiseenheid op. De basiseenheid is een Volvo met 3 containers (spoormodules) die in het spoorgezet kunnen worden.
Op de standplaatsen Rotterdam en Utrecht zijn nog een aantal Volvo’s aanwezig met aanvullend materieel voor de grote klussen. Alle voertuigen van ongevallen bestrijding zijn voorzien van O&G


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #141 Gepost op: 1 maart 2012, 23:15:34
Ik zal eens wat duidelijkheid proberen te verschaffen. ProRail incident regie valt onder de afdeling verkeersleiding. De afdeling kent voor de buitenwereld twee afdelingen:

1.   De OVD-Rail. Binnen de organisatie ook algemeen leider genoemd. Deze persoon heeft de leiding bij alle calamiteiten op en rond het spoor. De OVD-Rail coördineert de afstemming tussen de verschillende bedrijfsonderdelen van ProRail en de vervoerders. En komt dus ook in actie bij een infra storing die de treindienst verstoort. De coördinatie gebeurt dan vooral telefonisch.  De OVD-rail is bij incidenten, waarbij overheidshulpdiensten betrokken zijn, de aanspreekpunt voor de overheidshulpdiensten.
2.   ProRail ongevallenbestrijding. Deze dienst heeft als taak ‘vrij baan te maken’ bij incidenten. Dat houdt in dat zij treinen hersporen, gestrande treinen evacueren en weg slepen en de overheidshulpdiensten ondersteunen bij ongevallen met treinen. In elke ProRail regio is een ploeg van 4 man paraat. Deze ploeg bestaat uit een ploegleider en 3 man ondersteuning.

De OVD-Rail heeft in de regio’s Randstad Noord en Randstad zuid de beschikken over een Volkswagen Touran met amber signalering. In Noord-Oost rijdt de OVD-rail in een Polo. Ik weet even niet wat voor auto er in de regio zuid gereden wordt. In verband met veranderde dienstrooster rijden de OVD’s nu ook rond in gehuurde auto’s met magneetplaten.

Elke standplaats van ongevallenbestrijding beschikt over 4 Volkswagen Caddy’s. Drie man komen gelijk met deze voertuigen naar het incident en de 4de man haalt de basiseenheid op. De basiseenheid is een Volvo met 3 containers (spoormodules) die in het spoorgezet kunnen worden.
Op de standplaatsen Rotterdam en Utrecht zijn nog een aantal Volvo’s aanwezig met aanvullend materieel voor de grote klussen. Alle voertuigen van ongevallen bestrijding zijn voorzien van O&G

Bedankt voor de heldere uitleg! O0


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #142 Gepost op: 2 maart 2012, 12:46:16
@PdeGier: bedankt! Nu ben ik nog wel steeds benieuwd of die Polo voor Noord-Oost een blauwe of een amber balk heeft... >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #143 Gepost op: 2 maart 2012, 13:26:36
Als we het hebben over de VW die in maart 2011 in Zutphen is gefotografeerd, dan is dat een Golf met transparante balk met amberkleurige LED's.




HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #144 Gepost op: 2 maart 2012, 15:50:22
Deze mag neem ik aan op de snelweg?

Daarom Duits kenteken?

Bij ons op het werk, hebben ze een VREDO gekocht, en rijd met Duits kenteken omdat die dan de snelweg op mag, met Nederlands namelijk niet.


Kan 80/90

Psst geen onwaarheden vertellen, zoek maar eens in google op de Jong/Zuurmond, gebr. van Doorn, Jos Scholman of Krinkels enz. De zoek term "Bermonderhoud" levert ook diverse van dit soort voertuigen op met Nederlands kenteken.

Het is wel makkelijker en goedkoper om ze op Duits kenteken te zetten. Daar zijn de regeltjes voor dit soort voertuigen net weer iets anders.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #145 Gepost op: 2 maart 2012, 16:08:33
Bedankt voor de heldere uitleg! O0
\

Sluit ik me volledig bij aan. Nog wel een vraag waar zijn deze standplaatsen in Nederland ?

Delta00


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #146 Gepost op: 2 maart 2012, 16:20:12
Ik weet dat één van de standplaatsen Amsterdam is (eigen observatie)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #147 Gepost op: 2 maart 2012, 19:00:52
De standplaatsen zijn:
Utrecht (Nijverheidsweg)
Rotterdam
Zwolle
Eindhoven

Omdat er niet altijd een incident is hebben de medewerkers neven taken zoals inspectie werkzaamheden of veiligheidstaken. In de regio Randstad noord wordt veel samen gewerkt met de regio. Met enige regelmaat staat wel een Caddy bij het regiokantoor. Maar de standplaats is Utrecht.


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #148 Gepost op: 5 maart 2012, 21:31:03
Ik was nog een puntje vergeten.

Op de Kijfhoek is sinds kort een bedrijfsbrandweer actief.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #149 Gepost op: 6 maart 2012, 12:56:28
De OVD rail word in het zuiden vervoerd per taxi. O0